۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۶۹۸۵۱۹
آیت الله غروی در گفت‌وگو با رسا:

نباید برخی به بهانه های مختلف اصل برپایی عزاداری ها را زیر سوال ببرند

نباید برخی به بهانه های مختلف اصل برپایی عزاداری ها را زیر سوال ببرند
آیت الله غروی بر لزوم پرهیز از افراط و تفریط در برپایی مراسم عزاداری تأکید کرد و گفت: نباید برخی به بهانه‌های مختلف اصل برپایی عزاداری را زیر سوال ببرند.

آیت الله سید محمد غروی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت و ضرورت برپایی مجالس عزاداری در ایام فاطمیه، دهه محرم و صفر گفت: یک سری افراد به دنبال اثبات دهه سازی‌ها و عزدارای‌های ساختگی هستند، در حالی که باید ایام شهادت و ولادت پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومان(ع) بزرگ داشته شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: در روایات ائمه اطهار(ع) آمده که شیعیان واقعی در شادی ما شاد و در غم ما نیز غمگین هستند، از این رو ایجاب می کند که شیعیان آیین های بزرگداشت در ایام شهادت و ولادت ائمه اطهار(ع) را برگزار کنند و سیره عملی و اخلاقی آنها برای مردم بازگو شود.

وی با انتقاد از برخی که اصل برگزاری مراسمات عزاداری را زیر سؤال می برند، بیان کرد: نباید برخی به بهانه های مختلف و نقد برخی دهه سازی ها، اصل برپایی عزاداری ها و ایام شهادت اهل بیت(ع) را زیر سؤال ببرند که این کار نادرست و سخن اشتباهی است.

آیت الله غروی با اشاره به سیره تاریخی مراجع دینی در برپایی عزاداری های ائمه اطهار(ع) در ایام مختلف، گفت: مراجع تقلید و عالمان دین از بانیان و برگزار کنندگان مراسمات عزاداری برای اهل بیت(ع) بودند و همچنین آنها شب و روز به زیارت اهل بیت(ع) می رفتند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: زمانی که روحانیون و طلاب شرایط زمانی، سیره اخلاقی، علمی و فکری اهل بیت(ع) را برای مردم بازگو می کنند، در حقیقت دین، شریعت و سیره ائمه اطهار(ع) در جامعه احیا و زنده خواهد شد.

وی بر لزوم پرهیز از افراط و تفریط در برپایی مراسم عزاداری اهل بیت(ع) تأکید و تصریح کرد: عزاداری و دهه های ساختگی آثار منفی در جامعه می گذارد و این گونه عزاداری ها مورد توجه و اقبال مردم قرار نخواهد گرفت، اما ایام محرم و صفر و ایام شهادت و ولادت اهل بیت(ع) جایگاه مهمی در مذهب شیعه دارد، از این رو باید در برگزاری آیین عزاداری ائمه اطهار(ع) اعتدال حفظ شود.

آیت الله غروی با اشاره به بیانات امام راحل درباره اهمیت و لزوم برپایی عزاداری برای ائمه اطهار(ع) گفت: مراجع تقلید و عالمان دین نیز بر برپایی مجالس بزرگداشت در شهادت ها و ولادت های اهل بیت(ع) تأکید دارند، از این رو باید برگزاری این گونه مراسمات به گرمی در جامعه ادامه پیدا کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: برگزاری آیین بزرگداشت و عزاداری های ائمه اطهار(ع) سبب حفظ و صیانت از روحیه شیعه گری و تقویت مذهب تشیع خواهد شد، بنابراین نباید ما از برگزاری این مراسمات به راحتی عبور کنیم و نباید واقعیت ها در این باره نادیده گرفته شود.

آیت الله غروی بر ضرورت حفظ و صیانت از تاریخ و سیره اهل بیت(ع) تأکید و تصریح کرد: این گونه نیست که حوادث تاریخی یک بار اتفاق بیفتد بلکه ممکن است نمونه های این حوادث بارها در تاریخ روی دهد، از این رو باید تاریخ و سیره ائمه اطهار(ع) برای مردم بازگو شود تا این مسائل به فراموشی سپرده نشود.

ارسال نظرات