۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۷
کد خبر: ۷۰۱۷۷۴

ریزه‌ کاری‌ های حضوری بودن مدارس

ریزه‌ کاری‌ های حضوری بودن مدارس
در همه نقاط دنیا به‌عنوان اقدام پیشگیرانه و تلاش برای کنترل اپیدمی،‌ اولویت بر این است که مدارس آخرین جایی باشد که تعطیل می‌شود و نخستین مکانی باشد که بازگشایی می‌شود. علت این مسأله اهمیت آموزشی و اجتماعی و نقش مدارس در تطابق‌پذیری دانش‌آموزان با محیط است.

به گزارش خبرگزاری رسا،اما برای این‌که این وضعیت باعث نگرانی خانواده‌ها،‌ جامعه و مسؤولان نسبت به سلامتی کودکان نشود، باید اقداماتی صورت گیرد که بخش مهمی از این اقدامات به زمانی که بیماری به‌صورت اپیدمی وجود ندارد،‌ مربوط می‌شود که به آن بسترسازی و آماده‌سازی مدارس گفته می‌شود.

ما به وزارت آموزش و پرورش، مدیریت لایه‌ های پیشگیرانه و مدل پنیر سوئیسی را پیشنهاد کرده‌ایم که مجموعه‌ای از اقداماتی است که باعث ایمنی مدارس می‌شود. البته همواره باید مدنظر داشته باشیم که اپیدمی در مدرسه تابعی از وضعیت اپیدمی در جامعه است به‌طوری‌که اگر جامعه را به‌خوبی مدیریت کنیم در مدارس اتفاق بدی رخ نمی‌دهد.

مدل پنیر سوئیسی مدلی است که در کشورهای پیشرفته نیز استفاده می‌شود و اجزایی دارد از‌جمله استفاده همگانی از ماسک، فاصله‌ گذاری، نشان‌گذاری مسیرها در مدارس و تهویه هوا.تهویه هوا به‌عنوان یکی از اجزای اصلی اما در مدارس ما به‌جز در معدود جاهایی وجود ندارد و با این‌که فرصت زیادی وجود داشته اما یک مکش ساده برای کلاس‌های درس ایجاد نشده است.

در مورد گروه‌بندی دانش‌ آموزان نیز گرچه در برخی جاها این کار انجام شده ولی در برخی نقاط به‌علت اقناع نشدن خانواده‌ها و جلب نشدن مشارکت آنها توسط آموزش و پرورش، دانش‌آموزان کمتر از سقف تعیین شده در کلاس‌ها حاضر می‌شوند، در‌حالی‌که در برخی جاها کلاس‌ها با ظرفیت کامل تشکیل می‌شود. در مورد واکسیناسیون کودکان هم که متاسفانه فرهنگ‌سازی و اطمینان‌بخشی به خانواده‌ها خوب صورت نگرفت.

در کنار اینها اما موضوع بعدی که جایش بسیار خالی است بیماریابی و انجام تست است. چندی قبل آموزش و پرورش به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درخواست مشاوره داد که ما نظام مراقبت یا رصد موارد ابتلای کووید 19 را طراحی کردیم.

متاسفانه با وجود راه‌اندازی این سامانه ولی استفاده از آن گسترش نیافته یا از آن استفاده جاری نمی‌شود.بنابراین ما نیاز داریم برای رفع دوگانه تحصیل و سلامت اولا در مناطقی که میزان اپیدمی‌بالاست، حتما کلاس‌های درس را به‌صورت غیرحضوری برگزار کنیم اما در نقاط دیگر به خانواده‌ها آموزش دهیم که فرزند بیمارشان را به مدرسه نفرستند و اگر در خانه کسی بیمار است از آمدن فرزند به مدرسه جلوگیری کنند.

همچنین سامانه رصد را فعال کنیم تا هر فردی که علامت‌دار است یا تست او مثبت شده بلافاصله در سامانه ظاهر شود. اگر این اتفاقات رخ دهد، می‌توان با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به همراه انجام واکسیناسیون کودکان،‌ مدارس را به‌صورت حضوری دایر کرد.

منوچهر کرمی - اپیدمیولوژیست / روزنامه جام جم

ارسال نظرات