۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۷۰۲۱۹۰
به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛

کرسی علمی ترویجی «اخلاق سیاسی از منظر آیت الله خامنه ای» برگزار شد

کرسی علمی ترویجی «اخلاق سیاسی از منظر آیت الله خامنه ای» برگزار شد
کرسی علمی ترویجی «اخلاق سیاسی از منظر حضرت آیت الله خامنه ای» به همت گروه سیاست پژوهشکده اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، کرسی علمی ترویجی «اخلاق سیاسی از منظر حضرت آیت الله خامنه ای» به همت گروه سیاست پژوهشکده اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پیش از ظهر امروز با ارائه حجت الاسلام سید کاظم سید باقری و ححج اسلام سید سجاد ایزدهی، علیرضا آل بویه به عنوان ناقد و حجت الاسلام محمد ملک زاده دبیرجلسه به صورت برخط برگزار شد.

حجت الاسلام سید باقری گفت: در گذر زمان آهسته آهسته تلاش شده تا اخلاق علاوه بر حوزه فردی، اجتماع را هم در بر بگیرد، وقتی به اخلاق سیاسی می پردازیم تلاش می شود این اخلاق را رو به جلو حرکت دهیم و وارد تعاملات و مناسبات نظام سیاسی کنیم.

وی افزود: آنچه ما از منظر حضرت آیت الله خامنه ای می خواهیم مرور کنیم تلاشی خواهد بود تا از بالا به پایین نگاه کنیم که این اخلاق با چه اصول و روشی استفاده شده است، در این زمان از اخلاق سیاسی ساختاری و اخلاق نظام سیاسی بحث خواهیم کرد.

در ادامه حجت الاسلام آل بویه به عنوان ناقد اول اظهار کرد: این مطلب و آنچه به دست من رسیده است بیشتر به طرح نامه شباهت دارد تا اینکه اخلاق سیاسی از منظر حضرت آیت الله خامنه ای بخواهد بحث شود چرا که از منظر یعنی ابتدا گوینده تمام زاوایای سیاسی رهبری را با دید اخلاقی کنکاش و جستجو کرده و با یک تسلط بخواهد در مورد آن گفت و گو کند.

این طرح ابهاماتی دارد مثل اینکه آیا اساساً می توان از ساختار اخلاق سیاسی سخن گفت؟

حجت الاسلام ایزدهی ناقد دوم این کرسی علمی نیز ابراز کرد: در اخلاق سیاسی ابتدا چیستی این اخلاق، مخاطب، گستره و ... به ذهن می رسد که طبیعتاً از اخلاق سیاسی به دست می آید.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: آیا می توانیم بگوییم اخلاق حکومتی و اجتماعی داریم یا آنچه بحث می شود اخلاق حکومت و اجتماع است؟

وی با اشاره به اینکه باید ابهامات موجود را توضیح داد، تصریح کرد: آیا اخلاق سیاسی به مثابه یک دانش ذیل حوزه عملی یا نظری قرار دارد؟

در پایان حجت الاسلام سید باقری نکاتی را مطرح کرده و خاطرنشان داشت: این کار در حال تکمیل و پیش زمینه کار نوشته شده است اما همچنان نیاز به چالش و گفت و گو دارد.

وی ادامه داد: آنچه در این تحقیق مد نظر ما است هنوز به اخلاق حرفه ای و کاربردی نرسیده است چرا که؛ به اخلاق درجه 2 می پردازیم.

ارسال نظرات