۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷
کد خبر: ۷۰۷۵۵۷
حجت الا سلام و المسلمین رفیعی عنوان کرد؛

غفلت از خداوند؛ منشأ گرفتارهای انسان/ شب های قدر سرآغازی برای تحول در زندگی

غفلت از خداوند؛ منشأ گرفتارهای انسان/ شب های قدر سرآغازی برای تحول در زندگی
استاد حوزه و دانشگاه گفت: تمام گرفتاری های انسان به خاطر غفلت از خداوند است و شب احیاء می تواند منشا تحول انسان شود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی در اولین شب از لیالی قدر در حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به منزلت شب های قدر گفت: قدر و منزلت شب های قدر را باید به درستی بشناسیم از این رو که شب نزول قرآن و شب نزول فرشتگان به زمین است، لیالی قدر شب های کلیدی در زندگی انسان ها است و پرونده عبادی انسان در سال گذشته بسته می شود.

سخنران شب 19 ماه مبارک رمضان حرم مطهر بانوی کرامت در بیان اهمیت دعا اظهار کرد: در آیه 286 بقره از خداوند عفو در مقابل معاصی، غفران در قبال خطاها، رحم و یاری خداوند را در مقابل دشمنان طلب می کنیم که نشان دهنده اهمیت دعا می باشد.

وی با اشاره به آیه 286 سوره بقره ابراز کرد: این آیه از سوره بقره تلخیص تمام ادعیه قرآن است که در آن دو اصل کلیدی و هفت دعا و تقاضا مطرح شده است، اصل اول اینکه خداوند تکلیف بما لایطاق نمی کند و هر کس تکلیفش بر اندازه وسعش است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان ایکه احکام تعبدی با عقل ناقص بشری  سنجیده نمی شود، اظهار کرد: نمی توانیم برای احکام تعبدی دلیل خاصی بیاوریم بلکه دستور خداوند است و تشخیص آن از عهده بشر خارج است.

وی اصل دوم را فطری بودن عمل خیر و شر برشمرد و تصریح کرد: کار خیر مطابق فطرت و خلقت و وجدان انسان است و کار شر نیز به خود انسان بر می گردد؛ انسان باید پاسخگوی اعمال خیر و شر خود باشد و نمی تواند از مسئولیت‌های عبادی خود شانه خالی کند.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی افزود: اصل آسانی در دین و اصل مسئولیت پذیری و دوری از فرافکنی دو اصل کلیدی و مهم آیه ۲۸۶ سوره بقره است؛ افرادی که وسواس در اعمال دارند باید اعمال را خود را تغییر دهند چرا که در این آیه از خداوند می خواهیم تکالیفی که طاقت فرسا است را از عهده ما خارج کند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه فراموشی را بردوگونه عنوان کرده و خاطرنشان داشت: فراموشی انسان بر دو گونه است که اولین فراموشی مربوط به کم حافظگی است و دومین فراموشی بر گونه ای که انسان عمدا خود را به فراموشی می زند، نسیان سهوی مواخذه ای ندارد اما نسیان عمدی خداوند مواخذه خواهد داشت و انسان باید پاسخگوی نسیان عمدی خود در خصوص خداوند و دستورات الهی باشد؛ شیطان دائما به دنبال این است که انسان را به نسیان عمدی دچار کند.

استاد حوزه و دانشگاه شب های قدر را فرصتی برای فراموش نکردن خداوند توصیف کرد و ابراز داشت: تمام گرفتاری های انسان به خاطر غفلت از خداوند است، شب احیاء می تواند منشا تحول انسان شود.

ارسال نظرات