۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۷۰۹۴۶۹
آیت الله استادی:

هر طلبه ای نباید فلسفه بخواند

هر طلبه ای نباید فلسفه بخواند
آیت الله استادی در پیش نشست همایش روز علم اصول با تمجید از مقام شیخ انصاری با نقل از آیت الله لنگرودی در خصوص فلسفه گفت: طلبه ای باید وارد فلسفه شود که عقائدش محکم باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا آیت الله رضا استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اولین پیش نشست همایش روز علم اصول گفت: ۲۳۰ سال از تولد شیخ انصاری می‌گذرد و تا کنون همه علما از ایشان استفاده کرده و بر سفره آن مرحوم نشسته اند؛ بیش از ۱۵۰ حاشیه و شرح بر آثار مرحوم شیخ نوشته شده است و عظمت ایشان محرز بوده است.

وی با بیان اینکه علم اصول امروزه مورد هجمه‌هایی هست افزود: فقه مبتنی بر مقدماتی از جمله علم اصول است  اخباریون علم اصول هم دارند و کسی بخواهد اجتهاد انجام دهد امکان ندارد بدون علم اصول بتواند موفق شود؛ کسانی که در اصول تابع دیگران باشند نباید خودشان را مجتهد بدانند و این را همه قبول دارند، ولی تا چه حد اصول لازم است محل حرف است.

عضو سابق شورای عالی حوزه‌های علمیه اظهار داشت: علم اصول در شیعه از شیخ مفید با رساله چند صفحه‌ای شروع شده و مشروح مباحث آن با مباحث اصولی سنی‌ها است که درست نیست و بعد از علامه حلی این اشتراکات اشتباه کم شده است.

وی با بیان اینکه اتهام اخباری گری به برخی از علما سزوار نیست، گفت: صاحب حدائق یا علامه مجلسی اخباری نیستند، ولی صد سال که بر محیطی غالب شدند و در آن سبک پیش رفته اند؛ در کتابخانه مسجد اعظم قم چند جلد مسالک و حاشیه از مرحوم مجلسی است که با کتب فقهی مجانست داشتند و مباحث مرتبط با اصول در این کتب رو آمده اند.

آیت الله استادی با اشاره به تبحر امام خمینی در علم اصول گفت: مباحثی که در فقه تأثیر ندارد باید از علم اصول کنار گذاشته شود و همین حرف امام خمینی را مرحوم حاج شیخ زده اند؛ انجمن علم اصول فقه حوزه نهاد خوبی است و کار‌های شایسته‌ای داشته که باید ادامه یابد.

وی در پاسخ به اتهام تبعیت علم اصول از اهل تسنن تصریح کرد: یکی از علما ۵ هزار حدیث پیدا کرده است که بر مسائل علم اصول اشاره داشته است و من نیز کتابی را جمع آوری کردم که برخی از روایات و مبانی اصول در آن جمع شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: فلسفه خواندن برای طلاب شرط دارد و اینگونه نیست که هر کس منطق را خواند بتواند وارد علم فلسفه شود؛ کسی که بحث فلسفی را تدریس می‌کند باید عقائد را محکم کند و مشخص شود که مسائل شیعه را قبول دارد؛ حوزه قم مبتلای به این حرف است و کسانی فلسفه می‌گویند که آدم باور نمی‌کند که هضم مکتب شده اند و معارف را محکم کرده باشد

وی در ادامه شروط ورود طلاب به فلسفه گفت: داوطلبان فلسفه باید به سطوح عالیه برسند؛ آیت الله صافی تأکید داشت که طلاب شرح تجرید را بخوانند وقتی مراحلی از علم را طی کرده باشند؛ به طلاب توصیه می‌کنم گول این حرف را نخورند که علم را باید از هر کس یاد گرفت بلکه اگر احتمال می‌دهند اندکی انحراف در مباحث ارائه شده یا استاد فلسفه حضور دارد آن را رها کنند، زیرا استاد اثر می‌گذارد.

عضو سابق شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به شروط ذکر شده توسط آیت الله مرتضوی لنگرودی در مسیر تحصیل فلسفه تأکید کرد: شرط دیگر فراگیری علوم عقلی علاوه به محکم کردن عقائد داشتن مهارت است؛ نظر من هم همین است و شاید کسی از نظر من ناراحت شود، اما خب بشنود چراکه دلیل نمی‌شود که من نظرم را نگویم.

ارسال نظرات