۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۷۱۱۳۳۲
مشاور مسائل خانواده و امور مذهبی تبیین کرد؛

عوامل ایجاد اختلاف میان زوجین

عوامل ایجاد اختلاف میان زوجین
اصفهان - حجت الاسلام دهنوی گفت: همسران محب اهل بیت(ع) بویژه امام رضا(ع) در خانواده به حقوق معنوی یکدیگر، اخلاق و ارزش‌ها بی‌توجهی و درگیری نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام حسین دهنوی جمعه شب درهمایش خانواده رضوی در سومین شب از جشنواره ملی فرهنگی هنری آه و آهو در کاشان گفت: زن و شوهری که ادعای دوستی امام رضا(ع)، ایمان و اخلاق دارند در حریم خانه و خانواده به یکدیگر ظلم نمی‌کنند و سبب آزار و اذیت و تجاوز به حقوق یکدیگر نمی‌شوند.

وی با اشاره اینکه رعایت نکردن حقوق معنوی بر پایه اخلاق، ایمان و ارزش‌ها عامل اختلاف، طلاق یا متارکه عاطفی همسران شده است گفت: دینداری، توجه به ارزش‌ها و رعایت اخلاق در خانه و خانواده سبب گذشت و ایثار همسران و در نتیجه آرامش خانواده بدون اختلاف و درگیری می‌شود.

عوامل ایجاد اختلاف همسران
به گفته وی ازدواج غلط «ازدواج‌های بر پایه رابطه‌های عاشقانه و غیر آگاهانه و غیر عاقلانه دختران و پسران» مقایسه همسران با دیگران، بی توجهی به ارزش‌ها، رعایت نکردن اخلاق در زندگی و تغییر سبک زندگی اسلامی و دینی به سبک زندگی غربی و اروپایی از عوامل اختلافات خانوادگی و طلاق شده است.

کارشناس اخلاق خانواده گفت: متاسفانه دختر و پسری که بر اساس آشنایی و رابطه سطحی در خیابان، همایش، دانشگاه، نمایشگاه کتاب حتی نمایشگاه قرآن یا حرم بدون شناخت و آگاهی و با عشقی چشم و گوش بسته به اشتباه ازدواج می‌کنند پس از ازدواج و شناخت ماهیت واقعی یکدیگر دچار اختلاف می‌شوند.

حجت‌الاسلام دهنوی گفت: داشتن احساس آرامش در زندگی با استناد به آیه ۲۱ سوره روم «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا» بر پایه ازدواج صحیح و آگاهانه ایجاد می‌شود.

مقایسه همسران با دیگران عامل اختلاف است
وی در مقایسه ویژگی‌های ظاهری همسران با دیگران به عنوان یکی از علل ایجاد اختلاف گفت: هر چند مقایسه‌های ظاهری بین همسران کمتر است، اما مقایسه‌های مادی بیشترین مقایسه و در زندگی همسران بسیار دردسر ساز و مشکل‌ساز شده است.

به گفته وی مقایسه کردن عامل افزایش انتظارات همسران در برابر یکدیگر و برآوردن نیاز‌هایی شده است که توان تامین آن را ندارند و حتی گاهی همسر را بدنبال این مقایسه و رسیدن به خواسته‌های سخت متوسل به کار‌های خلاف شرع، کسب رزق از راه حرام و تهیه لقمه شبهه ناک با آثار بسیار بد آن بر زندگی و فرزندان می‌کند.

این کارشناس مذهبی گفت: براساس توصیه‌های اسلامی تنها مقایسه در خانواده مقایسه از نظر معنوی با سطح بالاتر خود و مقایسه مادی با سطح پایین‌تر زندگی خود است، چرا که مقایسه معنوی با سطح برتر از خود عامل رشد و ترقی زندگی و مقایسه از نظر مادی با سطح پایین‌تر عامل شکرانه و قدرشناسی از داشته‌های خود می‌شود.

تغییر سبک زندگی عامل ایجاد اختلاف است
حجت‌الاسلام دهنوی گفت: تغییر سبک زندگی اسلامی و دینی به سبک زندگی غربی و اروپایی از دیگر عوامل اختلاف همسران و ایجاد مشکلات فراوان در زندگی و بسیار خطرناک است.

وی با اشاره به اینکه اسلام دین کاملی با بیان تمام مهارت‌های زندگی برای سعادت و خوشبختی و احکام نورانی آن بر اساس فطرت و طبیعت انسان است افزود: مهارت‌های زندگی یکی از ۹ بنای تقویت کننده عشق و بنیاد خانواده است.

به گفته وی مهارت‌هایی که آمریکایی‌ها و غربی‌ها در سمینار‌ها و کتاب‌های خود برای سبک زندگی بیان می‌کنند همه را اسلام و روایات روایات قبل از آن‌ها بیان کرده است.

این مشاور خانواده با اشاره اینکه زندگی براساس دین سبب خوشبختی و آرامش و مدیریت امانت داری زندگی همسران بدون اختلاف و درگیری می‌شود گفت: وقتی همسران یکدیگر را امانت خدا بدانند در حق هم جفا و ستم، آزار و اذیت و حتی به نیاز‌های یکدیگر بی توجهی نمی‌کنند دچار اختلاف نمی‌شوند.

حجت‌الاسلام دهنوی گفت: مدیریت امانت داری در زندگی همسران همان حق سالاری بر زندگی بدون مولفه مرد یا زن سالاری و بستری برای اهمیت به بنیاد خانواده است.

تنها ۲۰ درصد طلاق‌ها واقعی است
وی با بیان اینکه زندگی بر اساس دین عامل تحکیم بنیاد خانواده و پرهیز از جدایی است گفت: متاسفانه آمار طلاق حتی در شهر مذهبی و سنتی کاشان مانند آمار طلاق در کشور بالا رفته است چرا که اهمیت و اعتبار بنیاد خانواده به عنوان محبوبترین نهاد هستی نزد همسران از بین رفته است.

به گفته وی فقط ۲۰ درصد طلاق‌ها واقعی است و ۸۰ درصد آن بر سر اختلافات بی پایه و اساسی است که بنیاد خانواده از سوی همسران جدی و مهم گرفته نشده و به راحتی تخریب شده است.

حجت‌الاسلام دهنوی خاطر نشان کرد: در صورتیکه ارزش‌های اخلاقی الهی از جمله گذشت، ایثار، محبت، مهربانی و مهرورزی در بنیاد خانواده مهم تلقی و توجه شود اختلافات کاهش یافته و مدیریت مدارا به عنوان نیمی از ایمان ایجاد می‌شود.

به گفته وی، مهمترین عامل کینه و نفرت زنان و مردان در طلاق و متارکه‌های عاطفی، نبود ایمان و بی توجهی به ارزش‌های اخلاقی و نبود وفاداری است.

وی تصریح کرد: پخش محتوا‌های غیر اخلاقی و دینی و ضد ارزشی در شبکه‌های ماهواره و شبکه‌های اجتماعی و تلفن‌های همراه دو بستر مهم برای بی وفایی و خیانت همسران به یکدیگر است.

دهنوی با اشاره به اینکه تحمل مرد بد برای زن ثواب حضرت آسیه و تحمل زن بد برای مرد ثواب ایوب نبی را دارد، گفت: تحمل مشکلات البته نه به معنای سوختن و ساختن عامل تحکیم بنیاد خانواده، کسب پاداش، رشد و ارتقاء و تقرب همسران به خداوند است.

لازم به ذکر است، رویداد فرهنگی هنری جشنواره ملی آه و آهو کاشان از سری برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) است که هر سال در دهه کرامت «روز اول ذی‌القعده میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) تا ۱۱ ذی‌القعده روز میلاد موفور السرور امام رضا(ع)» در راستای ترویج فرهنگ و سبک و سیره رضوی با اجتماع هزاران نفری شهروندان ولایت مدار کاشانی و به همت موسسه خادمان حضرت رضا (ع) در کاشان که اعضای آن از خادمیاران رضوی هستند از ۱۱ تا ۲۲ خرداد در دبیرستان ماندگار امام خمینی (ره) کاشان در حال برگزاری است.

شایان ذکر است، چهاردهمین جشنواره ملی فرهنگی هنری آه و آهو با هدف ایجاد روحیه نشاط معنوی و شادابی اجتماعی، عرض ارادت و توسل به فرزندان موسی بن جعفر (ع)، ترویج سبک زندگی اسلامی با محوریت فرهنگ علوی و سیره رضوی در قالب هشت همایش تخصصی، آیین افتتاحیه، مراسم اختتامیه، جشن ملی زیر سایه خورشید، اجرای ۱۰۰ برنامه متنوع و هشت غرفه محتوایی ویژه کودک و نوجوان برگزار می‌شود./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات