۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۰
کد خبر: ۷۱۹۳۳۳
یادداشت؛

باب المراد؛ سریالی بین المللی

باب المراد؛ سریالی بین المللی
باب المراد سریالی تاریخی مذهبی با مشارکت بازیگرانی از ۶ کشور اسلامی است که این شب‌ها از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی رسا، ذائقه تاریخی مردم ایران با سریال های، امام علی(ع) ولایت عشق، مختارنامه، تنهاترین سردار، مردان آنجلس، یوسف پیامبر و فیلم های سینمایی ملک سلیمان و محمد رسول الله گره خورده است و به گونه ای مخاطبین سینما و تلویزیون با این مجموعه ها خاطره دارند و ارتباط برقرار می کنند که حتی اگر بارها از شبکه های مختلف سریالی همچون یوسف پیامبر و مختارنامه پخش شود باز هم مخاطبین زیادی را با خود همراه خواهد کرد.

یک هفته قبل تیزر سریالی از شبکه یک سیما با نام « باب المراد» پخش شد و خبر از سریالی با موضوع زندگانی امام جواد (ع) را می داد و انتظار می رفت در مدیریت جناب آقای جبلی سریالی همطراز و بلکه بالاتر از سریال های سابق از رسانه ملی پخش شود، اما پس از پخش قسمت اول فیلم مشخص شد که بیشتر بازیگران این سریال عرب زبان و از سریال تلفیقی از بازیگرانی با 6 ملیت ایرانی، عراقی، لبنانی، کویتی، سوری و بحرینی هستند و این مجموعه در سال 1396 توسط فهد میری سوری در لوکیشن های ایران ساخته شده است.

باب المراد؛ سریالی بین المللی

این سریال در 28 قسمت به مراحل مختلف زندگی امام جواد علیه السلام از تولد در مدینه، همراهی با امام رضا علیه السلام در مراحل مختلف، شهادت امام رضا علیه السلام تا شهادت این امام به دست معتصم عباسی را به تصویر می‌کشد و در سال های قبل از شبکه الکوثر، المنار و المعارف برای مخاطبین عرب زبان به نمایش در آمده است که در عراق به دلیل قرار گرفتن حرم امام جوادعلیه السلام در شهر کاظمین با استقبال خوب عراقی‌ها روبه‌ رو شد.

سریال باب المراد، سریالی با محوریت شخصیت بزرگ جهان اسلام حضرت امام جواد علیه السلام است که ظاهرا توانسته بود مخاطبین زیادی را در کشورهای شیعه نشین عرب زبان به خود جذب کند اما با گذشت سه قسمت از این سریال هنوز جایگاه خود را در میان مخاطبان ایرانی پیدا نکرده است و از جذابیت سریال های تاریخی گذشته ساخت ایران برخوردار نیست و باید منتظر پخش ادامه این سریال تاریخی مذهبی شد که آیا می تواند در اذهان مخاطبان ایرانی ماندگار بماند.

باب المراد؛ سریالی بین المللی

تیتراژ ابتدایی این سریال با اجرای خواننده نام آور و محبوب ایرانی یعنی محمداصفهانی و با زبان عربی است و فیلم به زبان فارسی دوبله شده می باشد اما از نکات قوت این سریال رعایت معیارها و خطوط قرمز است که به خوبی رعایت شده است از جمله اینکه هیچگونه تصویری از ائمه بزگوار در آن دیده نمی‌شود و دیالوگ های امامین علیهما السلام در این سریال بدون تغییرو عین روایت است.

پرداختن به تمام زوایای شخصیتی امام یکی دیگر از رویکردهای مثبت این سریال بوده است نوع برخورد کریمانه امام چه با مخالفین و چه با محبین به خوبی در این سریال به تصویر کشیده شده و تا حدودی شخصیت رئوف و کریمانه امام علیه السلام را نشان می دهد.


باب المراد؛ سریالی بین المللی

از نکات منفی سریال می‌توان به ریتم کند آن اشاره کرد که گاها با اضافات غیر لازمی همراه است و بیشتر از آنکه به شخصیت امام جواد علیه السلام و متن زندگی حضرت بپردازد به حواشی و پلی بگ هایی به گذشته و تاریخ دیگر ائمه دارد همچنین نقش چند تن از اصحاب در این سریال البته تا سه قسمت ابتدایی پررنگ تر از زندگی امام به نظر می رسد اما به هر حال دیدن این سریال اطلاعاتمان را نسبت به مکتب اهل بیت علیهم السلام وتاریخ زندگی این امام  جواد و امام رضا (ع) قطعاً بالا خواهد برد.

امیدواریم در آینده باب المراد نسخه ایرانی با همان کیفیت سریال های مذهبی و با نقش آفرینی بازیگران درجه یک ایرانی به روی آنتن برود و شاهکار جدیدی را از تلویزیون ملی نظاره گر باشیم.

گفتنی است این سریال هر شب از ساعت 22:15 از شبکه یک جمهوری اسلامی ایران پخش می شود.

ارسال نظرات