۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۷۲۱۱۰۹

نقدی بر نمایش زن برهنه در خبر 20:30

نقدی بر نمایش زن برهنه در خبر 20:30
چند روز قبل تصویری از زن برهنه در گزارش خبری 20:30 از شبکه دو پخش شد که موجب شگفتی و تعجب و اعتراض علما و متدینین و مخاطبان رسانه ملی گردید.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، چند روز قبل تصویری از زن برهنه در گزارش خبری 20:30 از شبکه دو پخش شد که موجب شگفتی و تعجب و اعتراض علما و متدینین و مخاطبان رسانه ملی گردید. به نظر می رسد بی توجهی به احکام حلال و حرام می تواند سبب بی اعتمادی مخاطبان شده و هویت دینی رسانه ملی را دچار چالش کند.

معتقدیم در عصر رسانه یکی از عوامل کلیدی در ارتقاء و تکامل فرهنگی و دینی جامعه، توجه به جنبه فقهی هر فعالیت رسانه ای است. چنانچه در روایتی از حضرت علی علیه السلام می فرمایند: «الفقه ثم المتجر» یعنی اوّل یادگیری فقه، بعد انجام تجارت. از این رو لازم است به تفاوت اصلی رسانه‌ دینی با سایر رسانه‌ها اشاره نماییم . رسانه‌ دینی، در اساس، با هدف‌گذاری و هنجاری‌های اسلامی حاکم بر رسانه تعریف می‌شود. 

رسانه‌ دینی - رسانه‌ای که - خودش را در مقابل خداوند مسئول می‌داند.چنین رسانه‌ای حتی برای جذب مخاطب نیز در جهت رضایت خداوند عمل می‌کند؛ بنابراین مهم‌ترین ویژگی یک رسانه‌ دینی این است که گردانندگان این رسانه بالذات خودشان را در مقابل خداوند مسئول می‌بینند.

پخش تصویر زن برهنه از سیمای جمهوری اسلامی ایران که مورد اعتراض فقها قرار گرفت ،حکایت از این دارد که رسانه ملی لازم است قبل از هرچیزی به جنبه حلیت و حرمت فعالیت خود نظر داشته باشد تا دچار تناقض در سیاست گذاری خبری نگردد.

از یک طرف از دید مدیران خبر پخش تصویر زن برهنه بر علیه برهنگی و سیاست حیازدایی دشمنان محسوب می گردد چراکه توجه و تاکید بر زشتی این عمل دارد و از طرف دیگر این رفتار رسانه ملی خود نوعی قبح شکنی و از جمله مصادیق اشاعه فحشا به شمار می آید؛ چراکه در رسانه دینی هدف وسیله را توجیه نمی کند. اینجاست که ضرورت فقه رسانه و توجه به نظرات فقهی می تواند ما را به سوي نظام رسانه اسلامی هدایت کند و ميزاني باشد تا با آن رفتار رسانه ای به عنوان فعل مکلف اجتماعی از یک سو و رفتار مخاطبان رسانه ها در بکارگیری از این وسایل زندگی مورد ارزیابی قرار گیرد.

در این گونه موارد مراکز پژوهشی حوزوی که در زمینه فقه رسانه کار می کنندکه فلسفه اصلی آن بیان جنبه حلال و حرام امور رسانه ای است می توانند در این مسیر مدیران رسانه ملی را یاری کند تا رسانه بتواند بهترین ابزار برای امر به معروف و نهی از منکر باشد و از هرگونه "اعانه بر اثم" و اضلال و افساد فاصله بگیرد و قادر باشد بدرستی با رسانه‌های افساد و اضلال و تهاجمات دشمن مقابله نماید و تحقق کامل رسانه دینی را جامه عمل بپوشاند.

حجت الاسلام عبدالله جلالی مدیر خانه دین و رسانه اداره کل پژوهشگاه صدا و سیما

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
بعیده چنین قبح شکنی در رسانه ملی
0
0