۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۷۲۱۲۲۸
حجت الاسلام جباری ابراز کرد؛

وظیفه سنگین حوزه های علمیه در زمینه پاسخگویی به شبهات

وظیفه سنگین حوزه های علمیه در زمینه پاسخگویی به شبهات
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به شبهات دینی موجود در فضای مجازی، وظیفه سنگین حوزه های علمیه در زمینه پاسخگویی به شبهات را مورد توجه قرار داد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جباری پیش از ظهر امروز در همایش «پیامبر رحمت، الگوی جهانی» که در سالن غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد،‌ با اشاره به «سبک زندگی رسول رحمت و نقش آن در برون رفت از جهل مدرن» گفت: مسئله جاهلیت در آیات متعددی مورد توجه قرار گرفته است اما در چهار آیه واژه جاهلیت به کار رفته که این مسئله را در ابعاد جهان بینی، اخلاق و رفتار انسان مشخص می کند.

وی افزود: قرآن برای جاهلیت زمان و مکان مشخص نکرده و محدود به عصر پیامبر نبوده است، جاهلیت در تمام اعصار اما با شمائل مختلف وجود دارد و خداوند با بیان ویژگی هایی جاهلیت را معرفی کرده است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه گمان و باور جاهلی باور به غیر حق است، ابراز کرد: جامعه ای که به سمت مسائل غیر حق برود آن جامعه بر اساس آیات الهی جامعه جاهلی است اگر چه در عصر معاصر به جاهلیت مدرن و ثانیه تعبیر و نامیده شود.

عضو هیئت علمی گروه تاریخ مؤسسه امام رضا(ع) با اشاره به اینکه اسلام با تبرج بانوان در منظر عموم مخالف است، ادامه داد: قرآن کریم موافق حبس بانوان در خانه نیست بلکه با خروج زن خودنمایی و در معرض دید قرار دادن منع کرده است، تاریخ اسلام هیچگاه بانوان را محبوس در مطبخ خانه ها نکرده و آزادانه فعالیت های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی داشتند اما فعالیت همراه با خودنمایی و تبرج را نهی کرده است.

وی با تشریح وضعیت جاهلیت مدرن و جاهلیت قبل از اسلام در جزیرة العرب و امپراتوری های بزرگ ایران و روم خاطرنشان کرد: جاهلیت عصر مدرن به مراتب وسیع تر و شدید تر از آنچیزی است که تاریخ از گذشته بیان کرده است و تا زمانیکه انسان وجود دارد مسئله جاهلیت نیز همواره وجود دارد.

حجت الاسلام جباری با اشاره به اینکه اگر بخواهیم بشریت امروز را نجات دهیم باید به سمت عقلانیت گام برداریم، عنوان کرد: جاهلیت ستیزی یکی از فلسفه های بعثت پیامبر اعظم(ص) است که نه تنها بشریت قرن اول اسلام بلکه تمام بشریت در همه اعصار را از هر چیزی که رنگ و بوی جاهلیت و خرافات در آن باشد به کمک عقل و وحی نهی کرده است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: برخی در قالب بیان تاریخ شبهات ضد دینی به نسل جوان القاء می کنند، روحانیت و حوزه های علمیه وظیفه سنگین تری را برعهده دارند و باید با جهاد تبیین شبهات را از ذهن جوانان و نسل حاضر بزدایند.

عضو هیئت علمی گروه تاریخ اسلام موسسه امام رضا(ع) با ابراز اینکه تکلیف مضاعفی در تبیین چهره واقعی پیامبر برعهده داریم، اظهار کرد: معمولاً در کتاب های تاریخی به ابعاد سیاسی و جنگ های آن دوره پرداخته شده است در حالیکه پیامبر ابعاد رفتاری، اجتماعی و اقتصادی نیز داشته است، لذا وظیفه امروز ما در شناختن چهره واقعی پیامبر به دنیا و بشریت مضاعف شده است.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: پیامبر در هدایت جامعه حریص بودند، ما نیز به عنوان پیروان پیامبر باید نسبت به هدایت مردم جامعه حریص باشیم، فردی که در هدایت حریص باشد دست از تلاش و کوشش بر نمی دارد و همه سختی ها را در راه هدایت دیگران به جان و دل می خرد.

حجت الاسلام جباری با اشاره به سیره عبادی رسول خدا(ص) گفت: پیامبر(ص) را باید به تقوا و پرهیز از تبعیض به جهانیان معرفی کرد چرا که گمشده بشریت امروز نفی نژاد پرستی است، اگر دنیا و بشر جاهل امروز پیامبر را با صفات و چهره واقعی اش بشناسد قطعاً اسلام ناب محمدی را می پذیرد.

وی با بیان مواجهه پیامبر با بانوان اظهار کرد: برخی نسبت به حجاب بانوان با شبهات تاریخی شبهه افکنی می کنند، آنهایی که با تاریخ پیامبر آشنا باشند و تاریخ حجة الوداع را مطالعه کرده اند به خوبی می دانند که پیامبر در مقابل یک گناه فردی تاب نیاوردند، چگونه می شود چنین پیامبری نسبت به مسئله حجاب بی تفاوت باشند.

ارسال نظرات