۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۷۲۲۸۰۶
بهادری‌جهرمی:

بیش از ۲۷۰۰ نخبه که از کشور خارج شده بودند به کشورمان بازگشتند

بیش از ۲۷۰۰ نخبه که از کشور خارج شده بودند به کشورمان بازگشتند
سخنگوی دولت گفت: کارگروه اقتصاد دیجیتال دولت برای حمایت از کسب و کارهای دیجیتال یک بسته حمایتی در نظر گرفت که مراحل نهایی آن انجام شده و ابلاغ می‌شود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری خود که صبح امروز سه‌شنبه ۱۰ آبان برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت جمعی از هموطنان در حادثه تروریستی شیراز و اغتشاشات اخیر گفت: اجتماع پر شور مردم در شهرهای مختلف در تشییع پیکر شهدای اخیر و محکومیت اغتشاشات، نشان می‌دهد مردم مخالف آشوب هستند و دست رد به تلاش‌های همه‌جانبه دشمنان زدند.

وی با اشاره به شعار سال اظهار کرد: در حوزه تولید وقتی اقدامات نتیجه داشته باشد، هم زمان کمک می‌کند حجم عظیم نقدینگی در کشور به سمت تولید برود و در گذر زمان هم به افزایش رفاه مردم کمک می‌کند، از این منظر توجه به شاخص‌های تولیدی کشور بسیار مهم است.

سخنگوی دولت ادامه داد: تولید ناخالص داخلی ما در سه ماهه ابتدایی امسال رشد 3.1 داشت و رشد بخش صنعت در همان زمان 5.1 درصد رشد داشتیم. در بخش فولاد نیز رشد 9.9 درصدی داشتیم. ما در تولید ۵۰۰ محصول تجهیزات پزشکی، ۲۵ درصد افزایش صدور پروانه تولید داشتیم. در صنعت کاغذ نیز که دولت وعده خودکفایی داده بود، امسال تا جای ممکن کاغذ کتب درسی از تولید داخلی استفاده شد و بسیاری از کارخانه های تعطیل و نیمه تعطیل به همین دلیل فعال شدند که در پنج ماه ابتدایی امسال6.6 درصد رشد در این زمینه داشتیم. در ساخت تلویزیون نیز پنج ماه ابتدایی امسال ۲۵ درصد رشد داشتیم.

سخنگوی دولت خبر داد: یک جوان دیگر به ترکیب هیات دولت اضافه شد و آقای محسن منصوری با حکم رئیس جمهور به عنوان معاون اجرایی به سرپرستی نهاد ریاست جمهوری انتخاب شد.

بهادری جهرمی بیان کرد: اساسنامه صندوق ملی مسکن در دولت اصلاح شد و به شورای نگهبان رفت و شورا ایرادی را گرفتند و دو هفته پیش مجددا این اصلاح انجام گرفت و برای شورای نگهبان ارسال شده است، پیش‌بینی می‌کنم که ان‌شاءالله مورد تأیید قرار بگیرد و در جریان اجرا قرار بگیرد. اصلاحات گسترده‌ای برای وام روستایی انجام شد تا شاهد اجرایی شدن بیشتر آیین‌نامه باشیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره بسته حمایتی دولت از کسب و کارهای دیجیتال که در وقایع اخیر دچار خسارت شدند، اظهار کرد: کارگروه اقتصاد دیجیتال در دولت برای حمایت از کسب و کارهای دیجیتال و بر بستر فضای مجازی تشکیل شده بود و با اتفاقات اخیر یک بسته حمایتی در نظر گرفتند و مراحل نهایی آن انجام شده و ابلاغ می‌شود. ان‌شاءالله جزییات این بسته را وزیر ارتباطات به اطلاع مردم خواهد رساند.

بهادری‌جهرمی در بخش دیگری از سخنان خود درباره کمبود برخی داروها گفت: متأسفانه در ادوار مختلفی شاهد سوءمدیریت‌هایی بوده‌ایم و در ایام اخیر هم مشکلاتی در حوزه برخی داروها داشتیم.

سخنگوی دولت افزود: برخی معتقد بودند به دلیل آغاز زودهنگام آنفلوآنزا این کمبود وجود داشت ولی رئیس‌جمهور دستور دادند که نیازهای ضروری مردم باید تأمین شود و همان زمان یک محموله وارد و تولید شد و همزمان شرکت‌های تولیدکننده به‌صورت سه شیفته فعال شدند تا نیاز تامین شود. هم‌چنین رئیس‌جمهور دستور دادند که گزارش جامعی از جزییات دقیق این کمبود تهیه شده تا موضوع بررسی شود.

وی با بیان اینکه همیشه یکی از راهبردهای دائمی دشمنان کشور ما، دست زدن به اقدامات تروریستی و حمایت از آن‌ها است، اظهار کرد: وقتی دشمنان از تحریم‌ها ناامید می‌شوند به اقدامات تروریستی رو می‌آوردند ولی مردم ایران نشان دادند در چنین مواقعی متحدتر می‌شوند؛ بخشی از این اقدامات در بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه اعلام شد و طبیعتاً بخش‌هایی هم قابل اعلام نیست.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی درباره حضور اعضای هیات دولت در بین دانشجویان گفت: آغازگر حضور در دولت شخص رئیس جمهور بودند و تاکنون در شش دانشگاه کشور حاضر شدند و جلسات متعددی نیز با اساتید دانشگاه و دانشگاهیان به عنوان میزبان داشتند؛ آقای رئیس‌جمهور در جلسات دولت ایشان همواره دستور به حضور مسئولان در میان مردم می‌دهند. دولت همین مسیر را با جدیت دنبال خواهد کرد و دانشگاهیان نیز از این امر استقبال کردند.

سخنگوی دولت در واکنش به رأی اعتماد مجدد مجلس به سید رضا فاطمی‌امین برای وزارت صمت بیان کرد: از نمایندگان مجلس تشکر می‌کنیم؛ امثال این جلسات به آسیب‌شناسی مشکلات کمک می‌کند تا بتوان بهتر به رفع مشکلات پرداخت؛ امیدواریم وزیر صمت با این حمایت مجلس با همت مضاعفی به حل مشکلات حوزه صنعت، معدن و تجارت بپردازد.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی در مورد موج مهاجرت و مدیریت دولت در این زمینه، تصریح کرد: در پنج سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ نخبه که از کشور خارج شده بودند، به کشور بازگشتند و با سیاست‌های اتخاذ شده موجی از بازگشت نخبگان هم شاهد بودیم. برای نمونه سید فرید معصومی یکی از این نخبگان بودند که در خارج از کشور تحصیل کردند و به کشور بازگشتند و در حادثه تروریستی شاهچراغ (ع) به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه این جوان‌ها که به کشور بازگشتند باید الگوی جوانان دیگر باشند، افزود: برای تقویت حمایت از نخبگان و به کارگیری آنها دولت مصوبات و اقدامات گسترده‌ای داشته است و بیش از ۱۰ هزار نفر از نخبگان علمی در حال همکاری با شرکت‌های دانش بنیان هستند تا منجر به نوآوری‌ها برای حل مشکلات کشور شود. همچنین شاهد افزایش چشمگیر در حوزه شرکت‌های دانش بنیان نیز هستیم.

سخنگوی دولت با اعلام این خبر که تفاهم نامه‌ای برای بورسیه کردن نخبگان المپیادی منجر شد ۴۳ نفر از رتبه‌های برتر بتوانند در دانشگاه‌های علوم پایه ثبت نام و تحصیل کنند، ادامه داد: همچنین مقرر شد دارندگان مدرک دکتری در حوزه مختلف کشور فعالیت کنند و حمایت مالی و علمی شوند. ۶ آیین نامه از قانون تولید جهش دانش بنیان نیز تصویب شده و به اجرا در آمده است. ان شاءالله با تدابیر اتخاذ شده مسیر مهاجرت نخبگان معکوس خواهد شد.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص برنامه جامع دولت برای مقابله با آلودگی کلان شهرها گفت: بیش از ۶۰ حکم در قانون هوای پاک برای حل بحران آلودگی هوا اجرا شده و دولت در راستای سرعت بخشیدن به اجرای قوانین روی زمین مانده در این زمینه اهتمام داشت. ۳ بخشنامه هم از سوی وزارت کشور صادر شده است و برنامه‌هایی مانند لزوم استاندارد سوخت در کشور و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نیز از سوی دولت و وزارت صنعت و سایر نهادها صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در آشوب‌های اخیر بیش از ۵۰ اتوبوس آسیب دیدند و دیگر قابل استفاده نیستند. در جلوگیری از انتشار گازهای آلوده، قرارداد جمع آوری گازهای فلر در حال بهره برداری است و تمام اقدامات دولت به گونه‌ای است که ان‌شاءالله منجر به کاهش شیب این مشکلات شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دولت برای مقابله با حمایت برخی از کشورها از آشوب و ناامنی‌های اخیر در کشور گفت: با توجه به مداخله‌هایی که برخی از کشور‌های خارجی انجام دادند، برخی سفرای آنها احضار شده و یادداشت اعتراض به مجامع بین المللی ثبت شد و هم‌چنین طرح شکایت حقوقی برای برخی اظهارنظرها و اقدامات خلاف استقلال کشور در دست انجام است.

وی تصریح کرد: لیست تحریمی هم از کسانی که از اقدامات تروریستی حمایت و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند، توسط وزارت خارجه اعلام شد و دولت این موارد را دنبال خواهد کرد.

بهادری جهرمی در مورد دلیل تاخیر دولت برای تدوین لایحه بودجه و لایحه برنامه توسعه بیان کرد: لایحه برنامه باید بر اساس سیاست‌های کلی تدوین و ابلاغ شود و بلافاصله بعد از اعلام سیاست‌ها تدوین آن صورت گرفته و تاخیری وجود نداشته است. البته لایحه بودجه و لایحه توسعه هر دو به صورت همزمان در حال تنظیم هستند و پس از نهایی شدن هر کدام در ظرف قانونی آذرماه ارائه خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در مورد راهکارهای دولت برای مدیریت بازار ارز اظهار کرد: دولت اقدامات گسترده‌ای در این راستا انجام داده و در نتیجه ثبات نسبی در بازار ارز واقع شده است. نرخ دلار در کشورهای مختلف متفاوت شده و ارزیابی نرخ ارز در کشور باید با در نظر گرفتن این مورد باشد. عرضه ارز در بازار نیما بیش از تقاضا بوده و ۲۵ میلیارد دلار عرضه ارز نیمایی صورت گرفته و نمادها روبل و ریال و متناسب سازی سند ارزی اتخاذ شده و همه آن‌ها با جدیت ادامه دارد و خوشبختانه در وضعیت منابع ارزی قابل قبولی قرار داریم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چه میزان از مطالبات و اعتراضات اخیر مربوط به جراحی اقتصادی بوده است؟، بیان کرد: تمامی کارشناسان اقتصادی بر مخرب بودن سیستم ارزی سابق اتفاق نظر داشتند. ما دو رویکرد داشتیم که وقتی دردی مشاهده می‌شد درمان آن به آینده موکول می‌شد و از بار مسئولیت شانه خالی شد. این دولت نشان داد به دل مشکلات می‌رود و کار امروز را به فردا واگذار نمی‌کند.

بهادری جهرمی با اشاره به اینکه عده‌ای معتقد بودن درمان درد مردم ممکن است برای دولت هزینه آفرینی کند، ادامه داد: اگر اصلاح اقتصادی صورت نمی‌گرفت شاهد تورم بیش از ۸۰ درصدی در کشور بودیم. اگر به دنبال ارزیابی هستیم باید بگوییم اگر آن مسیر پیش می‌رفت درد و مشکلات مردم چگونه بود. افزایش حقوق کارگران، حل مشکلات معلمان و افزایش حقوق بازنشستگان بسته‌های مالی هستند که باید با هم مورد تحلیل قرار گیرند. تأکید دولت این است که مسیر حل مشکلات و خنثی سازی تحریم‌ها باعث شده دشمن به دنبال ایجاد فرصت تنفس مصنوعی باشد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد پیام دولت برای روز ۱۳ آبان و روز دانشجو خاطرنشان کرد: دشمنان ما وقتی می‌بینند قدرت و پیشرفت کشور به پشتوانه علم و دانش جوانان ایرانی است سرمایه اصلی را روی این نسل قرار می‌دهند. دشمن دوست ندارد علم و آگاهی دانش آموزان را ببیند. دشمن از شجاعت نسل جوان می ترسد. پویش خودجوش پس از حادثه شاهچراغ(ع) به اندام دشمن لرزه می‌اندازد و دولت برای حمایت از دانش آموزان و مدیران آینده سرزمین اقدامات لازم را اتخاذ خواهد کرد.

ارسال نظرات