۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۷۲۶۰۶۳
سازندگان «عنکبوت مقدس» به دنبال چه هستند؛

دغدغه قتل و جنایت یا حمله به دین

دغدغه قتل و جنایت یا حمله به دین
اگر وطن فروشان به جرم و جنایتی هم حمله می کنند و علیه آن فیلم می سازند به هدف تقبیح جرم نیست بلکه می خواهند از این مسیر دین و دیانت مردم را هدف بگیرند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، عنکبوت مقدس فیلمی برگرفته شده از داستانی واقعی در مورد قاتل زنجیره ای به نام سعید حنایی است، که در سال ۷۹ در شهر مشهد ۱۶ قتل انجام داد.

کارگردان این اثر ضد میهنی «علی عباسی» فیلمساز ایرانی تبار ساکن کشور دانمارک است که قبلاً هم با فیلم طنز "مرز" در فستیوال کن شرکت کرده بود.

از آنجا که عوام و جراید و اصحاب رسانه نام این قاتل زنجیره ای را عنکبوت گذاشتند بهانه خوبی شد برای ساخت فیلمی با نام «عنکبوت مقدس» چرا که سعید حنایی قربانیان خود را زیر سایه اعتقاداتش از بین زنان بدکاره شهر مقدس مشهد انتخاب می کرد.

این شخص انگیزه خود را از این قتل ها پاکسازی شهر مشهد از فساد جنسی عنوان کرده بود. این فیلم در کشور اردن فیلمبرداری شده است که قوانین سانسور سینمایی ایران را در مقابل خود ندارد و به همین خاطر به هر نحوی از انحا صحنه های مبتذل را به تصویر کشیده است.

تا آنجا که تیغ کارگردان برش داشته بر اعتقادات مذهبی شیعیان و مسلمانان جهان حمله کرده و سعی داشته اعتقادات مردم ایران را نوعی خرافات نشان دهد. دشمنان ما در گذشته نیز با ساخت فیلم‌هایی مثل۳۰۰ و ورژن دوم آن به تاریخ و تمدن ما جسارت کردند و متاسفانه چون جواب دندان شکنی دریافت نکردند و ما را در حوزه هنر و سینما ضعیف دیدند این بار پای خود را از گلیم شان درازتر کردند و به اعتقادات میلیون‌ها مسلمان و شیعه ایرانی و غیر ایرانی بی احترامی و جسارت کردند.

تیزر این اثر ضد ایرانی و اسلامی و همچنین عکس پوستر فیلم طوری طراحی شده _ پناه بر خدا _ حرم آقا امام رضا(ع) شبیه عنکبوت است که تارهای آن خیابانهای شهر مشهد است که کل این شهر را در بر می‌گیرد. آیا عناد و دشمنی و قرض که تا این حد واضح است جایی برای انکار می‌گذارد؟

کارگردان سعی کرده به مخاطب اینگونه القا کند مسئولین و علمای دینی ایران با این گونه وحشی گری ها موافقند اما کاملاً واضح است این اتفاق به هیچ وجه مورد تایید علما و مراجع شیعه مخصوصاً مراجع شهر مقدس مشهد نیست. در اثبات این ادعا همین بس که نیروهای امنیتی انتظامی جمهوری اسلامی این قاتل را بازداشت کردند و در قوه قضاییه نظام جمهوری اسلامی محاکمه شد و توسط همین حکومت نیز به اعدام محکوم و حکم او اجرا شد.

همه اینها مؤید این است کاری که این قاتل زنجیره ای انجام داد مخالف آموزه های دینی و مذهبی ما بود و هیچ کس حق ندارد خارج از چارچوب شریعت و قانون خود به خود دست به چنین کارهایی بزند. همه اینها نشان می دهد که کارگردان تراوشات ذهن بیمار خود را به اسلام و شیعه نسبت می دهد و برای خودش تفسیر به رای می کند که بگوید همه آدم های مذهبی نگاهی شبیه به سعید حنایی دارند.

اکثر منتقدان اروپایی در مجله فیلم اسکرین نمره متوسط رو به ضعیفی به فیلم داده‌اند. از میان ۱۰ منتقد برتر مجله اسکرین فیلم چهار نفر شان این اثر را مستحق ارزیابی بد (بدون ستاره) یا ضعیف (یک ستاره) دانستند.

البته از نظر فرمیک این فیلم بسیار حقیر و بی مایه است و در جایگاه و اندازه ای نیست که بتواند امام رضا(ع) و مقدسات مذهبی شیعیان توهین کند.

از بین فیلم های ضد ایرانی فیلم ۳۰۰ با اینکه فیلم ضعیفی بود اما از نظر هنر جلوه های ویژه حداقل تا اندازه‌ای حرفی برای گفتن داشت، اما عنکبوت مقدس سعی دارد با سیاه نمایی جامعه ایران و دین ستیزی، نداشته های هنری و محتوایی خود را جبران کند.

داوران و برگزارکنندگان جشنواره های خارجی و مخصوصا غربی همین را می‌خواهند و آن دسته از فیلمسازان وطن فروش ماهم این را به خوبی فهمیده اند و در حد توان برایشان خوش رقصی می کنند. سال‌ها بود که بعد از فیلم های ۳۰۰ و جدایی نادر از سیمین و امثالهم منتقدان ایرانی بسیاری فریاد می‌زدند که جشنواره‌های خارجی مخصوصاً غربی بیشتر به خاطر مسائل سیاسی جوایزشان را تقسیم می کنند و توجه چندانی به توانمندی های هنری و سینمایی ندارند اما باز هم عده‌ای از منتقدان و اصحاب هنر هفتم زیر بار نمی‌رفتند حال با دیدن این اثر مفلوک و بی‌هنر به همگان ثابت شد که جشنواره هایی از قبیل اسکار و کن به دنبال اهداف سیاسی خودشان هستند.

متأسفانه کارگردانانی هم هستند که گول اینها را می‌خورند و حاضرند به خاطر جوایز بی اعتبار این اجانب اعتبار کشورشان را تخریب کند و فیلم‌های ضد میهنی و ضد دینی بسازند.

پیمان معادی یکی از بازیگران به نام و کاربلد سینمای ایران است که در سینمای هالیوود هم فعالیت هایی داشته در مورد این فیلم می گوید این اثر از نظر فرم و محتوا بسیار ضعیف است و چیزی برای ارائه ندارد. بازیگر فیلم درخت گردو و متری شیش و نیم، نمره ضعیفی به این فیلم می دهد و منصفانه می پذیرد که این اثر به خاطر هنجار شکنی خودش را مطرح کرده است.

عنکبوت مقدس در بین ۲۴ فیلمی که در جشنواره کن به نمایش در آمد از نظر کیفیت آخرین فیلم شد، تا جایی که مسعود فراستی منتقد برجسته سینمای کشورمان گفت عنکبوت مقدس در حدی نبود که من حتی یک نقد دو خطی درباره اش بنویسم، حال چرا به فیلمی با این کیفیت پایین انقدر بها داده می شود که جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را به زهرا امیر ابراهیمی بازیگر این فیلم می‌دهند.

تنها دلیل انتخاب این بازیگر زن این بود که سال‌های قبل در ایران به وی تعرض شده بود و تا حدی هم قصد دهن‌کجی به سینمای ایران را داشتند. این وسط سؤال هایی مطرح می شود: زمانی که آن اتفاق برای زر امیر ابراهیمی افتاد و فیلم وی پخش شد آیا نظام به او بی مهری کرد؟ آیا نظام تعرض کرد؟ یا خودش در حق خودش بد کرد؟ آیا نظام فیلمش را پخش کرد یا کسان دیگر این کار را کردند؟ آیا نظام او را سنگسار کرد و یا شلاق زد؟ آیا نظام او را از کشور اخراج کرد یا خودش به خاطر فشارهای روحی و روانی از ایران خارج شد؟

اتفاقاً جامعه مذهبی ما این کار را محکوم کرد و گفتند این فیلم شخصی است. در آخر هم جواب محبت های نظام و جامعه مذهبی را با توهین به امام رضا(ع) و مقدسات شیعیان اینگونه داد.

در پایان می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که برای سازندگان سرمایه گذاران این فیلم، قتل‌ها اهمیتی ندارند مهم محبوبیت آقا امام رضا(ع) است که اینان را عذاب می‌دهد.

قاتل برای آنها اهمیتی ندارد ایمان و دیانت قاتل است که مهم است. در واقع می توان این حرکت ددمنشانه را هم به نوعی تهاجم فرهنگی دانست، که متاسفانه جامعه سینمایی و هنری ایران جواب درخوری ندادند. اگر هم تا به حال کاری از پیش نبرده اند به واسطه نور ائمه و حمایت ایشان است که هر سیاهی را پس می‌زند.

ارسال نظرات