۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۵
کد خبر: ۷۲۶۷۳۹
رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه دفاع ملی:

وحدت ملی، میراث بزرگ حماسه ۹ دی بود

وحدت ملی، میراث بزرگ حماسه ۹ دی بود
شاید بتوان وحدت ملی را میراث بزرگ حماسه ۹ دی دانست؛ تا حدی که حتی در فتنه اخیر با وجود حجم عظیم جوسازی‌ها بخش بسیار محدود و اندکی از جامعه با نقشه دشمن همراه شدند.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، سردار علیرضا افشار رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه دفاع ملی در گفت‌وگو با ویژه‌برنامه «عصر مقاومت» از رادیو مقاومت اظهار کرد: اگرچه تاریخ انقلاب با حماسه‌های متواتر گره‌ خورده و مردم همواره در عرصه بوده‌اند اما بازهم می‌توان حماسه 9دی 1388 را یک پدیده کم‌نظیر در تاریخ دانست زیرا فضای مسمومی در فضای فرهنگی کشور به وجود آورده بودند که تبیین حقیقت را با مشکلاتی مواجه کرده بود و در این شرایط، ملت ما با بصیرتی که برخواسته از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بود، در نهایت حق را شناخت و به میدان آمد.

وی افزود: نه‌فقط اینکه دشمن از حماسه 9دی به وحشت افتاد بلکه بسیاری از خودی‌ها هم از حماسه مردم متحیر شدند. من آن زمان عضو شورای سیاست‌گذاری تبلیغات اسلامی بودم و وقتی پیشنهاد شد که از مردم برای ختم فتنه کمک گرفته شود، برخی در جلسه تردید داشتند که ممکن است به دلیل فتنه‎آلود بودن فضا، جمعیت شرکت‌کننده چشمگیر نباشد اما بسیجیانی که برای منطقه بندی و تأمین امنیت به عرصه اعزام شدند، صبح روز 9دی همه متحیر مانده بودند زیرا اول و آخر جمعیت اساساً مشخص نبود. در هیچ راهپیمایی سابقه نداشت که جمعیت حاضر در مراسم نه اینکه از میدان آزادی به سمت میدان امام حسین(ع) حرکت کند بلکه آن‌قدر پرشور به صحنه بیاید که از قبل میدان آزادی تا بعد از میدان امام حسین(ع)، راهپیمایی بیشتر به یک تجمع شباهت پیدا کند و حتی امکان راهپیمایی وجود نداشته باشد.

رئیس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه دفاع ملی با بیان اینکه فتنه 88 جزو معدود توطئه‌هایی بود که توانست در مقاطعی بذر تردید را حتی در دل قشرهایی از جامعه رشد دهد، خاطرنشان کرد: با این حال، سخنرانی تاریخی رهبر معظم انقلاب و توسل ایشان به امام زمان(عج) از جمله رویدادهایی بود که توطئه تقریباً 10ماهه دشمن را خنثی کرد و البته اهانتی هم که به مقدسات مردم صورت گرفت و جسارتی که به ساحت حضرت سیدالشهدا(ع) داشتند، صورت واقعی فتنه را افشا کرد.

وی ادامه داد: بخشی از جمعیت کسانی که در حماسه 9دی به خیابان آمدند، کسانی بودند که پیش‌تر در آشوب‌های خیابانی مشارکت داشتند اما فتنه که رسوا شد، حق برای همه زمینه بروز و ظهور پیدا کرد و آن‌ها هم واقعیت‌ها را درک کردند.

سردار افشار در پاسخ به سؤالی درباره دستاوردهای حماسه 9دی تصریح کرد: بعد از آن حماسه بزرگ، جلسات و برنامه‌های متعددی برگزار شد تا ابعاد مختلف آن موردبررسی و تحلیل قرار بگیرد و بتوان از این حماسه بزرگ الگویی استخراج کرد. به نظرم شاید بتوان وحدت ملی را میراث بزرگ حماسه 9دی دانست؛ تا حدی که حتی در فتنه اخیر با وجود حجم عظیم جوسازی‌ها بازهم شاهد بودیم که بخش بسیار محدود و اندکی از جامعه 85میلیون نفر ایران اسلامی با نقشه دشمن همراه شدند.

وی تأکید کرد: دشمن در عصر جدید توطئه‌های خود سعی دارد تا در پوشش وارد عمل شود اما بصیرت مردم ایران ثابت کرده که هوشیار است و شاهد بوده که چه در تحولات داخلی کشور و چه در حوادثی که در کشورهای همسایه صورت گرفته، سازش هرگز ختم به صلح و آسایش نشده است. همان‌طور که در عراق و لیبی این موضوع صورت گرفت و مردم درسی جز مقاومت و پایداری از این تحولات نگرفتند./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات