۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۷۲۹۵۳۹

گزارشی از نخستین همایش تهذیبی تربیتی اساتید قرآن مدارس علمیه سطح یک قم

گزارشی از نخستین همایش تهذیبی تربیتی اساتید قرآن مدارس علمیه سطح یک قم
نخستین همایش تهذیبی - تربیتی اساتید قرآن مدارس علمیه سطح یک استان قم با همکاری اداره تهذیب امور مدارس و گروه قرآن و حدیث حوزه علمیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا،نخستین همایش تهذیبی - تربیتی اساتید قرآن مدارس علمیه سطح یک استان قم، شب گذشته با معرفی گروه علمی تربیتی قرآن و حدیث حوزه به اساتید، جهت هم افزایی و پیشبرد فعالیت های قرآنی در مدارس علمیه برگزار شد.

در این همایش، حجت الاسلام سید مهدی نقشه چی، مدیر آموزش امور مدارس سطح یک حوزه، ضمن معرفی گروه علمی - تربیتی قرآن و حدیث اظهار داشت: در راستای تقویت دانش های مختلف حوزوی، در مرکز مدیریت، گروه های علمی بعنوان گروه های مادر تشکیل شده است؛ که گروه قرآن و حدیث از جمله آن و از گروه های با تجربه به حساب می آید.

مدیر آموزش امور مدارس سطح یک حوزه، از تلاش بی وقفه این گروه برای کمک به رفع مظلومیت قرآن در حوزه خبر داد و گفت: گروه قرآن و حدیث تقریبا هر هفته جلسات مفصلی با صاحبان اندیشه برگزار کردند که چگونه می توان قرآن را از مظلومیت در حوزه خارج کرد؛ فرآیند آموزشی حوزه به گونه ای است که حتی اگر طلبه ارتباطی با قرآن نداشته باشد هم می تواند به قله های فقاهت و اجتهاد برسد.

در بخش دیگر این همایش حجت الاسلام علی اکبر وحیدی از اساتید تفسیر قرآن، به بیان نکاتی پیرامون چگونگی بیان تفسیر و نقش آن در تربیت پرداخت و گفت: از آیات قرآن و روایات بر می آید که باید همه چیزرا، از جمله تمامی علوم را از قرآن گرفت، در این رابطه حدیثی از پیامبر اعظم(ص) هست که می فرمایند:«...وَ مَنْ طَلَبَ الْهُدَی فِی غَیْرِهِ أَضَلَّهُ اللَّهُ» هرکس از غیر قرآن دنبال هدایت باشد،نتنها خدا کمکی به هدایت شدنش نمی کند، بلکه او گمراه خواهد شد، و این تعبیر روایت بسیار عجیب و قابل تأمل است.

و در پایان این همایش، حجت الاسلام علی حبیبی، استاد و مولف سرشناس قرآن، ضمن بررسی علمی صحت قرائت قرآن، به انتقاد از وضعیت موجود قرائت قرآن پرداخت و گفت: در قرآن آمده که «... رتل القرآن ترتیلا» بر مبنای روایت حضرت امیرالمومنین(ع) ترتیل یعنی، تلفظ حروف از مخارج به صورتی که از یکدیگر تمییز داده شوند؛ و این نظر مشهور علما در این موضوع است، اما متاسفانه بیان نشده که ملاک کدام تلفظ عربی است. تلفظ عربی مصر و عراق؟ یا ملاک تلفظ عرب دوره اول اسلام است.

وی در ادامه با اشاره به اثرگذاری عدم وجود ملاک تلفظ، اظهار داشت: حداقل انتظار جامعه از طلاب این است که قرائت درستی داشته باشند و بتوانند قرائت مردم را تصحیح کنند، اما با مشخص نبودن ملاک تلفظ حروف و مخارج، بسیاری از طلاب و حتی قاریان قرآن دچار اشتباه شده اند که باید به صورت تخصصی و فوری به این موضوع پرداخته شود؛ چرا که بر طبق روایات اگر تلفظ اشتباه شد، نماز هم باطل می شود.

ارسال نظرات