۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
کد خبر: ۷۳۰۷۴۳
نظر عضو قدیمی جبهه ملی درباره دکتر مصدق

احمد ملکی: مصدق فاتحه قانون اساسی را خواند!

احمد ملکی: مصدق فاتحه قانون اساسی را خواند!
دکتر مصدق فاتحه قانون اساسی و مشروطیت ایران را با رفراندوم و تهیه تجزیه ایران و ایجاد جمهوریت دموکراتیک خواندند و نام خود و جبهه ملی را در تاریخ ایران لکه دار نمودند.

احمد ملکی از جمله رجال سیاسی و از موسسین جبهه ملی است که بعدها به خاطر اختلاف با دکتر محمد مصدق، از جبهه ملی جدا شد. ملکی همچنین مدیر روزنامه ستاره بود. او بعد از کودتای 28 مرداد خاطرات خود را در این روزنامه منتشر کرد. ملکی در خاطراتش، علت اصلی شکست مصدق را «جاه‌طلبی و استبداد شخصی» وی می‌داند. او در بخشی از خاطراتش، ذیل عنوان «مصدق به وعده‌های خود عمل نکرد» درباره رهبر جبهه ملی می‌گوید:

نظر عضو قدیمی جبهه ملی درباره دکتر مصدق/ احمد ملکی: مصدق فاتحه قانون اساسی را خواند!

«آقای دکتر مصدق دارای تمام اختیارات قوای مقننه و مجریه و قضائیه مملکت بودند؛ [ولی] نه کوچک‌ترین اصلاحی در قانون انتخابات – که بنا به وعده خودشان بایستی در ظرف یک روز در تمام مملکت انجام گیرد – به عمل آوردند؛ نه کوچک‌ترین احترامی به آزادی‌های فردی مطابق قانون گذاشتند؛ و نه مطبوعات را در استفاده از آزادی اسمی - که حتی قبل از تصدی ایشان وجود داشت – قرار دادند و بدتر از همه افتضاح اخیر دوره زمامداری ایشان بود [که با تعطیلی مجلس] فاتحه قانون اساسی و مشروطیت ایران را با رفراندوم و تهیه تجزیه ایران و ایجاد جمهوریت دموکراتیک خواندند و نام خود و جبهه ملی را در تاریخ ایران لکه دار نمودند.»

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات