۲۶ دی ۱۳۸۸ - ۲۳:۰۷
کد خبر: ۷۳۰۸۳

گزارشی از مراسم افتتاحیه نخستین اجلاس نمایندگان و مدیران جامعة المصطفی العالمیه

خبرگزاری رسا ـ مراسم افتتاحیه نخستین اجلاس نمایندگان و مدیران جامعة المصطفی العالمیه با سخنرانی حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی در دو نوبت صبح و عصر در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی‌‌(ره) برگزار شد.
نخستين اجلاس نمايندگان و مديران جامعه المصطفي العالمبه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم افتتاحیه نخستین اجلاس سراسری نمایندگان و مدیران جامعة المصطفی العالمیه، صبح 26 دی با سخنرانی حضرت آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی و آیت‌الله مرتضی مقتدایی در دو نوبت صبح و عصر در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی‌‌(ره) برگزار شد و با تشکیل کمیسیون های مختلف به مدت دو هفته کار خود را آغاز کرد.

در این اجلاس، نمایندگان و مدیران پانزده موسسه جامعه المصطفی از چهل و شش کشور دنیا با هدف تبادل نظر و بررسی راهبرد‌ها و سیاست‌ها و سند چشم‌اندازی که از مدت‌ها قبل برای جامعه‌المصطفی ترسیم و تدوین شده بود، گردهم آمدند. بررسی چالش‌ها، فرصت‌ها، موانع و مشکلات نمایندگی‌ها از جمله مباحث مطرح در این اجلاس است که بیش از یکصد و پنجاه نفر از کارشناسان جامعه المصطفی با نمایندگان هفت منطقه جهان در کمیسیون‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، تربیتی، ادارای- مالی، ارتباطات، بین‌الملل فن آوری و منابع انسانی در مدت دو هفته تبادل نظر خواهند کرد.

تفسیر اسلام بر اساس گرایش های غربی کار افراد خودباخته است
حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در ابتدای مراسم افتتاحیه نخستین اجلاس نمایندگان و مدیران جامعة المصطفی العالمیه با بیان این‌که دشمنان اسلام به خصوص متعصب های مسیحیت برای جلوگیری از پیشرفت اسلام اصرار داشتند که بگویند اسلام با زور و شمشیر پیشرفت کرده نه با منطق و دلیل، گفت: دشمنان اسلام جنگ های اسلامی را به اشتباه به همین حساب می گذاشتند در حالی که تفحص در آیات گوناگون قرآن مجید جواب این دروغ پردازی ها را به روشنی می دهد. وی با بیان این‌که کشیدن شمشیر برای خاموش کردن آتش فتنه است، اذعان داشت: در قرآن کریم به صراحت آمده است که بر روی کسانی که بر شما شمشیر کشیده اند شمشیر بکشید، پس با پایان یافتن فتنه جنگ نیز تمام می شود. این مرجع تقلید در ادامه خطاب به مبلغان علوم دینی خواست از طریق سخنرانی های منطقی و درست اسلام را تبلیغ کنند و گفت: اگر خیال کنیم فعالیت های تبلیغی در دنیای امروز کافی است در اشتباهیم.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که امروز هجمه دشمنان بر ضد اسلام و به خصوص بر ضد معارف اهل بیت(ع) بسیار زیاد است، ابراز داشت: ایجاد سایت های دروغ پرداز و توهین کننده به اسلام به دلیل آن است که دنیای مادی از مادی گری فاصله گرفته و به سمت معنویت آمده است. اسلام در دنیا به سرعت پیش می رود و مردم جهان، اسلام را به عنوان مکتبی برای سراسر زندگی از لحظه تولد تا لحظه مرگ با برنامه‌های غنی، پربار و مطابق موازین منطق می دانند. بر طلاب علوم دینی لازم است تا به شرایط زمان و مکان، منطق روز، روش ها، شبهات و توطئه ها آشنا باشند زیرا اگر انبوهی از علم و دانش در درون و فکر باشد اما با این مسائل مهم آشنا نباشید کاری از شما ساخته نیست.

این مرجع تقلید شرط پیروزی مسلمانان را بازگشت به اسلام حقیقی دانست و تصریح کرد: اکنون عده ای خودباخته، اسلام را التقاطی کرده و می گویند اسلام را به شکلی با قرائت جدید تفسیر کنیم که غربی های مادی بپسندند و روشنفکران خودباخته بپذیرند. لازم است به متن اسلام حقیقی و اصیل بازگشت و از قرائت های جدید دروغین التقاطی و انحرافی پرهیز کرد.

معرفی صحیح جمهوری اسلامی به جهانیان از وظایف اصلی مبلغان دینی است
در ادامه آیت‌الله مرتضی مقتدایی، مدیر حوزه های علمیه کشور با تأکید بر معرفی صحیح جمهوری اسلامی ایران در اذهان جهانیان خاطرنشان کرد: دشمنان اسلام به ویژه صهیونیست ها و وابسته هایشان در تلاشند تا جمهوری اسلامی را خلاف آنچه هست به جهانیان معرفی کنند و ذهن مردم جهان را از جمهوری اسلامی منحرف و آن را وارونه جلوه دهند. وی با اشاره به حوادث اخیر تصریح کرد: اکنون علاقه مندان جمهوری اسلامی ایران نگران وقایع اخیر درکشور ایران هستند و یکی از وظایف اصلی مبلغان دینی معرفی صحیح جمهوری اسلامی به جهانیان است. مدیر حوزه های علمیه کشور از حوادث اخیر با عنوان فتنه یاد کرد و با بیان این‌که این فتنه تمام خواهد شد، اظهار داشت: راهپیمایی مردم در نهم دی ماه نشان از حمایت همه جانبه آنان از انقلاب و رهبری داشت و نشان داد که پای نظام اسلامی ایران ایستاده اند و حاضرند جانشان را برای این نظام فدا کنند.

مدیر حوزه های علمیه کشور در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت های گسترده جامعة المصطفی العالمیه اشاره کرد و گفت: اکنون دنیا تشنیه فراگیری معارف ناب اسلامی است و هدف از تأسیس جامعة المصطفی نشر معارف اهل بیت(ع) و اسلام ناب در کشورهای مختلف جهان است. طلاب جامعة المصطفی واسط این فیض عظیم هستند تا علوم اهل بیت(ع) این معارف حق و حقیقت را را به جهانیان برسانند. اکنون مردم جهان گوش شنوا دارند و اگر معارف ناب اهل بیت(ع) به گوش آنان برسد با جان و دل می پذیرند.

وی بر ترویج فعالیت های قرآنی در کشورهای مختلف تأکید کرد و گفت: سعی شود در کنار ترویج فعالیت های قرآنی با تبیین علوم قرآن و حفظ قرآن نشان داده شود که جمهوری اسلامی ایران اهتمام فراوانی به قرآن دارد. پس از تعلیم قرآن، جلسات اخلاق اسلامی برگزار شود تا با ترویج فضائل اخلاقی، مخاطبان از رذائل اخلاقی دور شوند. مدیر حوزه های علمیه کشور با اشاره به اهمیت تبلیغ معارف اهل بیت(ع) از سوی جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که مقام معظم رهبری اهتمام بالایی به جامعة المصطفی دارند، اظهار داشت: تربیت مبلغان دینی برای تبیین معارف اهل بیت(ع) در نقاط مختلف جهان یکی از باقی الصالحات رهبر معظم انقلاب و هدف اسلام، حوزه های علمیه و مراجع تقلید است.

تشکیل ستاد مدیریت حوزه های علمیه
آیت‌الله مرتضی مقتدایی سپس از تشکیل ستاد مدیریت حوزه های علمیه خبر داد و گفت: مرکز مدیریت حوزه های علمیه به عنوان یک ستاد تشکیل می شود و همان‌گونه که در این ستاد مدیر و معاونت های مختلف وجود دارد، در هر استان یک مدیر حوزه ها و مدارس علمیه را اداره می کند. این ستادها در هفت استان تشکیل شده است و تمام معاونت ها در این ستادها از معاونت قم دستور می گیرند. هنوز ساختار کلی این ستادها در شورای عالی حوزه تصویب نشده است لذا برای هر استان مدیر انتخاب نمی شود بلکه با ابلاغیه یک ساله نماینده معرفی می شود. البته کلیات این طرح در شورای عالی حوزه تصویب شده است و پس از این‌که ساختار کلی ستادها نیز تصویب شد نمایندگی ستاد هر استان به مدیریت حوزه آن استان منصوب می شوند.

آیت‌الله مقتدایی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: با تشکیل این ستادها طلاب علوم دینی در شهرستان ها می توانند پس از این‌که تا درس لمعه خواندند به مرکز استان خود مراجعه کرده و تحصیلات خود را تا درس خارج ادامه دهند و سپس اگر خواستند برای تکمیل مراتب علمی به قم مراجعت کنند. اگر طلاب علوم دینی که درس خارج می خوانند در هر استان متمرکز باشند، هم مساجد پر می شوند و هم تبلیغ معارف اهل بیت(ع) در استان تأمین می شود، لذا از تراکم قم نیز کاسته می شود.

تبادل نظر نسبت به راهبردها و سیاست های جامعه المصطفی در مناطق و کشورهای مختلف
سپس حجت‌الاسلام مهدی مهدوی پور، قائم مقام جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اهداف برگزاری این اجلاس گفت: مهم ترین هدف، تبادل نظر نسبت به راهبردها و سیاست های جامعه المصطفی العالمیه در مناطق و کشورهای مختلف است. بررسی چالش های پیش رو در سطح دنیا و فعالیت های داخل و ارائه راه حل هایی برای عبور از این چالش ها نیز از دیگر اهداف تشکیل این اجلاس است.

قائم مقام جامعة المصطفی با بیان این که جامعه المصطفی العالمیه امروز از دستاوردهای ارزشمند نظام اسلامی به شمار می‌آید، خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه بیش از بیست سال در تربیت عالمان دینی از میان طلاب غیر ایرانی و تاسیس ده ها حوزه عملیه در بیش از شصت کشور جهان به عنوان نهاد حوزوی به بار نشسته در عرصه بین المللی به حساب می آید. مسئولیت جامعه المصطفی و نمایندگان و مدیران آن بسیار سنگین و دشوار است و با توجه به حوادث تاثیر گذار که هر روزه در دنیا اتفاق می افتد نیازمند تبادل نظر و استفاده از تجارب یکدیگر هستیم.

وی با اشاره به این که این اجلاس به مدت دو هفته برگزار می شود، گفت: گستره کار جامعه المصطفی العالمیه بسیار وسیع است و مسائل فراوانی برای تبادل نظر وجود دارد که بر همین اساس هفت موضوع محوری در آموزش و پژوهش، فرهنگی تربیتی، منابع انسانی و برنامه و بودجه را در نظر گرفتیم و کارگروه هایی تشکیل شد.

پیام آیت‌الله تسخیری به نخستین اجلاس نمایندگان و مدیران جامعة المصطفی العالمیه
در ادامه این مراسم پیام آیت‌الله تسخیری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی توسط دکتر محمد حسن تبراییان، معاون بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب اسلامی قرائت شد که در این پیام با اشاره به روند شکل‌گیری جامعه‌المصطفی آمده است: از این‌که به دستور مبارک مقام معظم رهبری با ادغام «مرکز جهانی علوم اسلامی» و«سازمان مدارس و حوزه‌های علمیه خارج از کشور» چنین دانشگاهی با برنامه‌های آموزشی مبتنی بر مبنای معارف بسیار غنی مکتب اهل بیت (ع) به بار نشست، خداوند سبحان را شاکرم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این پیام، اهمیت این نهاد حوزوی را از جنبه های مختلف حائز اهمیت دانسته وتاکید کرده است: ارتباط مستمر جامعه المصطفی با حوزه های علمیه و مراکز دینی، علمی و دانشگاهی داخل و خارج، برخورداری از تجارب آنها در زمینه‌های آموزش حضوری و غیر حضوری با تکیه بر مبانی فکری، فقهی، کلامی، حدیثی، روایی و تفاسیر اهل بیت (ع) و استفاده از هیأت علمی و کادر آموزشی متخصص ومتعهد، باید مورد توجه مدیران ارشد این مرکز قرار گیرد.

در ادامه این پیام، آیت الله تسخیری، برخورداری جامعه المصطفی از عنایات و حمایت های ویژه رهبر معظم انقلاب و توجه خاص معظم له به این دانشگاه را به عنوان پشتوانه ای عظیم برای پیشبرد اهداف والای آن، جهانی بودن و ارتباط با سایر دانشگاه های مهم جهان اسلام و مجامع بین المللی، همچون اتحادیه دانشگاه‌های اسلامی برشمرده است.

در پایان «مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی» با تأکید بر رسالت و اهداف خود از جمله ارتقای سطح دانش و آگاهی و تعمیق تفاهم و همبستگی بین پیروان مذهب اسلامی، تقویت احترام متقابل و تحکیم پیوندهای اخوت اسلامی، احیاء و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی و دفاع از حریم قرآن کریم، سنت شریف نبوی و معارف والای اهل بیت‌‌(ع)، ایجاد بسترهای تفاهم و تعاون بین علما و پیشوایان مذهبی جهان اسلام، اشاعه اندیشه و فرهنگ تقریب میان توده های مسلمان و آگاه ساختن آنان از توطئه های تفرقه برانگیز اسلام ستیزان و اشاعه و تحکیم اصل اجتهاد و استنباط در مذاهبی اسلامی آمادگی کامل خود و دانشگاه مذاهب اسلامی، برای هرگونه همکاری و تبادل تجربیات با جامعه المصطفی را اعلام داشته است.

نیاز امروز جامعه بشری نگاه کلان به معارف شیعه است
در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام علیرضا اعرافی، رییس جامعة المصطفی العالمیه به ایراد سخن پرداخت و با بیان گزارشی از فعالیت های این مرکز علمی، اظهار داشت: آموزش های جامعة‌المصطفی براساس نگاه حوزه مبتنی بر تفکر فلسفی و جمع میان تفکر و تعقل است. وی با بیان این‌که نگاه حوزه های علمیه عقلانی و مبتنی بر دستگاه عقل و منطق بوده است، افزود: حوزه های علمیه تولید کننده دستگاه های بزرگ فلسفی و کلام بوده اند و هرگاه گرایش اخباری گری در فضای حوزه ها پیدا شده به سرعت دچار انزوا شده است. نگاه عقلانی و فلسفی حوزه های علمیه نگاه عمیقی است که در آن تعبد، عرفان و اخلاق بر پایه های استوار علمی و فلسفی مبتنی است. آموزش های اسلامی بر اساس دستگاه فلسفی نجات دهنده بشریت در تمام عرصه ها است.

وی با بیان این‌که نگاه حوزه دین نگاهی اجتهادی، روشمند و امتزاج تعبد و تعقل است، اظهار داشت: اجتهاد حوزه برداشت درست از متون دینی و قول در متون دینی با یک روشمندی صحیح است. نگاه تمدن گرا، کلان و جامع و آموزش بر پایه معرفت در جامعة المصطفی براساس تفکر انقلاب اسلامی، اندیشه های امام خمینی‌(ره) و آنچه مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند بنا نهاده شده است.

حجت‌الاسلام اعرافی بر وحدت مسلمانان در سراسر جهان تأکید کرد و با بیان این‌که رویکرد جامعة المصطفی رویکردی وحدت گرا در حوزه است، اذعان داشت: طلاب علوم دینی حاملان وحدت اهل بیت(ع) و مروج معارف تابناک اهل بیت(ع) در سراسر جهان هستند. هرگونه تفرقه برای همه مسلمانان مضر است. امت اسلامی باید زیر یک پرچم جمع شوند و یک راه بزرگ تمدنی را سیر کنند. جامعة المصطفی در امتداد این نگاه بلند بر انسجام اسلامی، تقریب مذاهب و توجه به مصالح اسلامی تأکید دارد. نگاه امت اسلامی و نگاه کلان در معارف و اندیشه شیعه سابقه و جایگاه اصیل دارد و در دنیای امروز نیاز مؤکد جامعه بشریت است.

انقلاب اسلامی ایران بر پایه قدرت نرم بنا شده است
دکتر محمد باقر خرمشاد، معاون آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه به عنوان آخرین سخنران نوبت صبح این مراسم در سخنانی ضمن تقسیم بندی سیاست به داخلی و خارجی با طرح این سؤال که آیا سیاست خارجی تابعی از سیاست داخلی است یا در تعامل با آن است، گفت: تقسیم قدرت به دو نوع نرم و سخت در سیاست داخلی و خارجی مطرح است. وی به تعریفی از قدرت نرم پرداخت و با بیان این‌که فرهنگ مهم ترین منبع قدرت نرم است، گفت: قدرت نرم بر ارزش ها بنا نهاده شده است و بر همین اساس مجذوب ساختن مردم شرط است.

وی با اشاره به ارتباط تنگاتنگ قدرت نرم و دیپلماسی عمومی خاطرنشان کرد: دیپلماسی عمومی به معنای جذب قلوب مردم و مسوولان کشورهای دیگر برای انجام اعمالی در راستای اهداف خود است. وی با اشاره به بنا شدن قدرت نرم بر ذهنیت و تأثیر گذاری عمیق آن با تولید عینیت مجازی بر مخاطب، تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران از آن جهت که با قدرت نرم بنا شده، قدرتمند است. جمهوری اسلامی ایران الهام بخش بسیاری از مردم جهان اسلام است. اکنون مردم و رهبران جهان اسلام به انقلاب اسلامی ایران اعتماد دارند، ایدئولوژی آن را قبول دارند و مقاومتش را در برابر استکبار جهانی تحسین می کنند. تعداد زیادی از دانشجویان کشورهای اسلامی برای تکمیل تحصیلات خود به جمهوری اسلامی ایران سفر می کنند و این نشان دهنده قدرت نرم انقلاب اسلامی ایران برای مواجهه با جهان است.

معاون آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه سپس از جامعة المصطفی به عنوان مهم ترین ابزار قدرت نرم برای جمهوری اسلامی ایران یاد کرد و گفت: جامعة المصطفی العالمیه یکی از کانال های دیپلماسی بسیار قوی برای جمهوری اسلامی ایران است. با توجه به کثرت فارغ التحصیلان دانشگاه المصطفی لازم است انجمن های فارغ التحصیلی در جامعة المصطفی تشکیل شود و این نهاد علمی از تجارب دانشگاه های بین المللی نیز استفاده کند.

شبکه ارتباطی گسترده و واحد اسلامی از نظر فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ایجاد شود
مراسم افتتاحیه نخستین اجلاس سراسری نمایندگان و مدیران جامعة المصطفی در نوبت عصر و از ساعت 14:30 کار خود را آغاز کرد که طی آن حجت‌الاسلام محمد حسن اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت‌‌(ع) با بیان این‌که امروز زمینه بسیار خوبی برای تبلیغ دین مبین اسلام در دنیا بوجود آمده و اقبال بسیاری نسبت به مکتب اهل بیت (ع) وجود دارد، گفت: با زمینه های مناسبی که انقلاب اسلامی و امام خمینی‌‌(ره) به وجود آورده اند می توانیم در دورترین نقاط دنیا با افتخار، عزت و عظمت مکتب اهل بیت (ع) را ترویج کنیم. اکنون وظیفه علمای اسلام آن است که معارف و آموزه های اهل بیت را در سراسر دنیا گسترش دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود نشر معارف اهل بیت (ع)، ساماندهی پیروان اهل بیت (ع) در خارج از کشور و ارتباط آنها با یکدیگر را از اهداف مشترک مجمع جهانی و جامعه المصطفی العالمیه برشمرد و گفت: باید شبکه ارتباطی گسترده و واحد اسلامی از نظر فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ایجاد شود. شیعیان با تاسیس شبکه بزرگ ارتباطی در عرصه ای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و رسانه ای می توانند بسیاری از عرصه های جهانی را در دست بگیرد. البته لازم است شیعیان از نظر سیاسی، اجتماعی، فرهنگی پشتیبانی شوند و در مجامع بین المللی دارای سهم باشند.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) تصریح کرد : مسلمانان دنیا با این جمعیت گسترده باید در مجامع بین المللی دارای سهم باشند، طی آن لازم است رسانه های اسلامی و شیعی تقویت شود. در این راستا ایجاد تشکل های مختلف در کشورها، مرتبط کردن شیعیان کشورها، پشتیبانی از فعالیت های بومی شیعیان، توسعه فرهنگی شیعیان کشورهای مختلف، برگزاری جلسات بانوان، ایجاد تشکل‌های جوانان و هسته های حقوقی از جمله فعالیت‌هایی است که نمایندگان و مدیران درکشورهای خارج می توانند انجام دهند.

ارائه نقشه جامع علمی جامعة المصطفی مصوب شورای پژوهش
در ادامه این مراسم در نوبت عصر حجت‌ الاسلام محمد جعفر علمی، معاون پژوهش جامعه المصطفی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های این معاونت ابراز داشت: زمینه سازی و برنامه ریزی برای پژوهش های بین المللی، گفتمان سازی و فعال سازی جریان های صحیح فکری و دینی خارج از کشور از اهداف پیش روی این معاونت است. مهمترین وظایف این معاونت تدوین پیشنهاد سیاست ها و نظام جامع پژوهشی، سیاست گذاری، برنامه‌ریزی و هدایت برنامه های پژوهشی و پیشنهاد اساسنامه پژوهش است. ارائه نقشه جامع علمی جامعه المصطفی از تاکیدات ریاست و مصوب شورای پژوهش است.

وی تصریح کرد: در برنامه‌‌ریزی‌های پنج ساله قصد داریم جامعه المصطفی را به عنوان یک مجموعه آموزشی پژوهشی در سطح جهانی به جهانیان معرفی کنیم تا حوزه علمیه و معارف اهل بیت‌‌(ع) در عرصه های بین المللی مطرح شود. ارزیابی و رتبه بندی صفوف داخلی و خارجی و تدوین شناسنامه پژوهشی صفوف از برنامه های معاونت پژوهشی است که تا سال 89 تمام صفوف پژوهشی بر اساس شاخص های استاندارد، رتبه بندی خواهند شد. استفاده از ظرفیت های الکترونیکی پژوهشگاه مجازی در حال بررسی است و همچنین مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی در شهرها و کشورهای مختلف، شعبه های فعالی دارد که در طی دو سال یکصد و هفتاد کتاب تولید و ترجمه شده است.

صیانت از هویت حوزوی اهتمام نمایندگان جامعة المصطفی
سپس حجت الاسلام محمد جواد زارعان، معاون آموزشی تربیتی جامعه‌المصطفی در سخنانی با ارائه گزارش از فعالیت های این معاونت با بیان این‌که علمی‌سازی فرایند پذیرش دانش‌پژوه و نیز بهره‌گیری از شیوه‌های نوین در این راستا، در دستور کار این معاونت قرار گرفته است، گفت: پیوند نظام‌مند موسسات آموزشی این نهاد علمی در داخل و خارج، توجه به ارتقاء علمی و مهارتی اساتید، گسترش آموزش‌های غیرحضوری برای همگان در سطح جهان و اهتمام به تهیه مدارک رسمی برای دانش‌‌آموختگان از جمله سیاست‌ها و برنامه‌های معاونت آموزش جامعه‌المصطفی به شمار می‌رود.

وی، سرعت بخشی در اجرای وظایف محوله را از فعالیت‌های اخیر معاونت آموزش جامعه‌المصطفی دانست و افزود: در این راستا صدور مدارک، برگزاری اجلاس مدیران گروه‌های علمی تربیتی و دیدار با طلاب و اساتید انجام گرفت. همچنین مطالعات برای توسعه مدارس تحت اشراف انجام شده و ساماندهی سوابق آموزشی، آغاز دیجیتال‌سازی پرونده‌های آموزشی و ادامه برنامه‌های مربوط به تدوین سرفصل‌های رشته‌های درسی نیز از کارهای اخیر است که برای سرعت‌بخشی به امور محوله انجام گرفته است.

معاون آموزشی تربیتی جامعة المصطفی به تدوین سیاست‌های آموزشی بیست و چهار کشور اشاره کرد و با بیان این‌که در یک برنامه درازمدت، ابلاغیه 24 ماده‌ای ریاست جامعه‌المصطفی در پیوست حکم معاون آموزش، مورد بررسی قرار می‌گیرد، از تدوین نظام جامع آموزشی خبر داد و اظهار داشت: این امر با همکاری پژوهشگاه المصطفی انجام خواهد شد.

وی استانداردسازی نظام آموزشی واحدهای تابعه و پیوسته خارج از کشور را ضروری دانسته و با بیان این‌که تکمیل بانک اطلاعات نخبگان از برنامه‌های دارای اولویت این معاونت به شمار می‌رود، تصریح کرد: صیانت از هویت حوزوی، وحدت رویه با لحاظ اقتضائات منطقه‌ای، توسعه رشته‌ها، رعایت حداکثری وحدت تقویم آموزشی و همکاری در نظارت و ارزیابی از نکاتی است که مدیران و نمایندگان این نهاد حوزوی باید به آن اهتمام داشته باشند.

گفتنی است، اختتامیه نخستین اجلاس سراسری نمایندگان و مدیران جامعة المصطفی، هشتم بهمن ماه در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی‌‌(ره) برگزار خواهد شد./920/ز502/ع
ارسال نظرات