۱۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۷۳۱۸۶۹
معارف رمضانی(۸)؛

مراقبت و رسیدگی به ایتام امری اجتماعی است

مراقبت و رسیدگی به ایتام امری اجتماعی است
رییس دانشگاه رضوی در ادامه بیان معارف رمضانی ضمن تاکید بر رسیدگی نسبت به احوال یتیمان در جامعه از توبه و بازگشت به سوی خدا سخن گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان، حجت الاسلام جهانگیری، رییس دانشگاه رضوی در ادامه بیان فضائل ماه مبارک رمضان از خطبه شعبانیه به فراز « وَ تَحَنَّنُوا عَلَی أَیتَامِ النَّاسِ کمَا یتَحَنَّنُ عَلَی أَیتَامِکمْ» اشاره کرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) در این فراز یک قانون کلی پیرامون مراقبت و دلسوزی برای ایتام در جامعه مطرح کردند.

وی افزود: این مراقبت هم وظیفه فردی است که بسیار در روایات بدان سفارش شده و سرپرسیتی و مراقبت و کمک به آنها را ستوده و ظلم به آنها را چنان نکوهش کرده که خدا از آن نمی گذرد.

حجت الاسلام جهانگیری ادامه داد: تذکر نسبت به اینکه دلسوزی شما برای ایتام سبب دلسوزی دیگران برای ایتام شما خواهد شد همان قانون کلی است که پیامبر فرمودند و موجب تشویق و ترغیب به این امر می شود.

رییس دانشگاه رضوی بیان داشت: این رسیدگی به ایتام یک وظیفه حکومتی هم محسوب می شود کسانی که در این جامعه زندگی می کنند و سرپرست از دست می دهند گرفتار مشکلات می شوند ممکن است برای حوائج خویش و تامین نیاز به خلاف و انحراف کشیده شوند که این به ضرر خود، جامعه و دین است از این رو دولت و حکومت باید برنامه ای برای رسیدگی به آنها و رفع مشکلاتشان داشته باشد.

وی افزود: برخی هم ممکن است در این وضعیت از آنها سو استفاده کنند و تشکیلات و باندی را برای بزهکاری و رسیدن به منافع خود از این ایتام بی پناه و بی سرپرست ایجاد کنند.

حجت الاسلام جهانگیری بیان داشت: بنابراین مردم و دولت باید توجه به آنها داشته و سرپرستی و هدایت ایتام را به عهده بگیرند نیازهای فراوان عاطفی مادی و معنوی آنها را تامین کنند تا کمبودی احساس نشود که به آن خاطر به خلاف کشیده شوند و یا درگیر افراد سودجو و فرصت طلب شده و فریب بخورند.

وی افزود: برخی ارگان ها اقدام به برنامه ریزی برای سرپرستی آنها دارند و مردم هم کمک می کنند این موضوع در رمضان پر رنگ تر می شود اما باید در همه ایام به آنها توجه داشت.

حجت الاسلام جهانگیری ادامه داد: این یک دستور سازنده اجتماعی است که توجه به سرمایه بزرگ جامعه اسلامی یعنی کودک و نوجوانان دارد که در آینده کشور را به دست خواهند گرفت بی توجهی به آنها و انحراف این سرمایه اجتماعی سبب انحراف جامعه می شود.

توبه و بازگشت به سوی خدا

 رییس دانشگاه رضوی به بیان فراز« وَ تُوبُوا إِلَی اللَّهِ مِنْ ذُنُوبِکمْ» پرداخت و گفت: یکی از نکات اساسی در بحث رشد و معنویت توبه به درگاه خداست یعنی پشیمانی، انسان به این درجه از معرفت و شناخت برسد که بفهمد به اعمالی پرداخته که شخصیت و دین و دنیا خویش را خراب کرده و تصمیم به بازگشت بگیرد و با کمک خدا به راه راست تغییر مسیر دهد.

حجت الاسلام جهانگیری ادامه داد: توبه زندگی با عبودیت و دین و دیانت است، توصیه شده هر شب قبل از خواب به اعمال خویش رسیدگی کنیم و از خود حساب بکشیم از گناه توبه کنیم مبادا آخرین خواب ما باشد و بدون توبه از دنیا برویم.

وی افزود: در رمضان اگر انسان اهل توبه و پشیمانی از گناه نباشد این زنگار گناه در قلب و روح انسان مانع بهره او از خوبی رمضان و فضائل آن می شود. بنابراین از گناهانی که سر زده و دنباله او در زندگی و روح انسان تاثیرگذار بوده و انسان را از تقرب به خدا دور می کند باید توبه کرد.

حجت الاسلام جهانگیری بیان داشت: توبه تا آخرین لحظه از انسان قبل مرگ قابل قبول است در قرآن به این مطلب اشاره شده است اما اگر کسی با توجه گناه می کند یعنی پشیمان نیست چنین کسی توبه اش قابل قبول نیست.

وی افزود: شرایطی برای پذیرش توبه به خصوص توبه نصوح بیان شده است که دیگر انسان بازگشتی به گناه نداشته باشد این شرایط را می توان در مباحث اخلاقی دنبال کرد.

درخواست از خدا

رییس دانشگاه رضوی با شاره به فراز« وَ ارْفَعُوا إِلَیهِ أَیدِیکمْ بِالدُّعَاءِ» از آن به عنوان یک دستور العمل زیبای فردی نام برد که حضرت فرمودند دستهایتان را برای دعا به سوی خدا بلند کنید درب خانه بزرگی برای گدایی رفتن این دست بلند کردن نشانه نیاز و احتیاج است این اظهار با بدن و با زبان و دعا فقر و بیچارگی را درب خانه خدا نشان می دهد.

وی افزود: اظهار نیاز به درگاه خدا و درخواست دستگیری همیشه اوقات مناسب است اما در ادامه پیامبر به بیان برترین اوقات می پردازد که در ادامه تبیین معارف رمضانی بدان خواهیم پرداخت./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات