۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
کد خبر: ۷۳۱۹۷۵
نماینده ولی فقیه در لرستان تأکید کرد؛

ضرورت وجود انبیا، صدیقین، شهدا و صالحین برای تحول اساسی و بنیادین جامعه

ضرورت وجود انبیا، صدیقین، شهدا و صالحین برای تحول اساسی و بنیادین جامعه
حجت الاسلام شاهرخی به مقام و جایگاه اصلاح گران حقیقی اشاره کرد و گفت: انقلابی که به دنبال تغییر و تحول اساسی و بنیادی است به وجود انبیا، صدیقین، شهدا و صالحین نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در لرستان، حجت الاسلام و المسلمین سید احمد رضا شاهرخی، ظهر امروز در مسجد بعثت بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر با بیان آموزه هایی از قرآن کریم به تفسیر آیاتی از سوره مبارکه بقره پرداخت و گفت: زمانی که یک انقلاب رخ می‌دهد، در میان انقلابیون و کسانی که حقیقتاً به دنبال اصلاح جامعه هستند سطوح مختلفی وجود دارد، در قرآن از آنها به عنوان انبیا، صدیقین، شهدا و صالحین یاد می‌شود.

نماینده ولی فقیه در لرستان به مقام و جایگاه اصلاح گران حقیقی اشاره کرد و افزود: انبیا به عنوان رهبران و اصلاح گران حقیقی، صدیقین به عنوان کسانی که در ظاهر و باطن با جان و مالشان در خدمت انبیا هستند و شهدا کسانی هستند که در این مسیر جانفشانی می‌کنند و شهید می‌شوند و صالحین کسانی هستند که پرچم شهدا را بر سر دست می گیرند و راه آنان را ادامه می دهند.

وی عنوان کرد: پس یک انقلابی که به دنبال تغییر و تحول اساسی و بنیادی است، اگر بخواهد به وضعیت مطلوب برسد و جامعه را نجات دهد به کسانی مانند(انبیا، صدیقین، شهدا و صالحین) نیاز دارد.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی به جایگاه منافقان و کافران اشاره کرد و عنوان داشت: در مقابل این حرکت اصلاحی دو گروه دیگر کافران و منافقان هستند، کافران یا همان پوشاننده حق، کسانی هستند که در ظاهر و باطن یکی هستند و علیه حق و حقیقت مبارزه می کنند و تقابلشان آشکار است.

وی ادامه داد: منافقین کسانی هستند که در ظاهر می گویند ما با مسلمانان هستیم ولی در باطن ایمان نیاورده اند، کافرند و با جبهه کفار هستند.

نماینده ولی فقیه در لرستان عنوان کرد: در آیات سوره بقره چهار آیه از آیات راجع به مومنین و متقین است که همه را با فعل مضارع ذکر می کند «یومنون یوقنون و.....»، یعنی اینها کسانی هستند که ایمانشان استمرار دارد قطع نمی شود، اینطور نیست که گاهی ایمان داشته باشند و گاهی خیر و اقامه نمازشان، انفاقشان و یقین همیشگی به آخرت دارند و متزلزل نیست.

وی با بیان اینکه ۱۳ آیه درباره منافقین است که مطالب ارزشمندی رادرخصوصیات آنها ذکر می کند، گفت: علاوه بر اینکه ما سوره ای به نام منافقین داریم و در جاهای مختلفی از سوره های قرآن منافقین را توصیف کرده است به خاطر چند چهره بودن آنها سوره ای به نام منافقین ذکر شده در جاهای قرآن به ویژگی های آنها می‌پردازد، لذا نشان‌ دهنده آن است که مسلمانان و مومنان نسبت به منافقین باید هوشیار باشند.

حجت الاسلام والمسلمین شهرخی با اشاره به ریشه اصلی نفاق بیان کرد: «نفاق» در لغت از ریشه نافقاء راه زیرزمینی و پنهانی است، به همین جهت در زبان عرب به تونل، نَفَق می گویند، یعنی راهی که پنهان است و ورودی و خروجی دارد، از این رو به موش صحرایی که در زیر زمین کانال می زند و از یک در وارد می شود و چنانچه خطری او را تهدید کرد از در دیگر که معمولاً نامرئی است فرار می کند نافقاء می گویند.

وی به چند چهره بودن منافق اشاره کرد و گفت: منافقین در رویارویی با مسلمانان حیله بکار می برند، اگر کفار پیروز شدند با آنها هستند، اگر مسلمانان پیروز شدند به ظاهر با آنها هستند، ولی در باطن با کفار هستند، پس منافق را از این بابت منافق گفته‌اند.

امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه این گروه منافقین به مراتب از کفار خطرناک تر هستند، گفت: در آیه ۱۴۵ سوره نساء می فرماید: «إِنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِيرًا، بی تردید منافقان در پایین ترین طبقه از آتش اند، و هرگز برای آنان یاوری نخواهی یافت.»

وی با طرح این سرال که درک به چه معناست؟ ادامه داد: درک به معنای طبقه است، اینکه در آیه شریفه آمده است «الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ» يعنى طبقه پائين تر، جایی که برای منافقین در جهنم مهیا شده است.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی در ادامه با اشاره به اینکه حضور منافقین در مدینه به مراتب از مکه پررنگ تر بود، چرا که در مکه هم محاصره اقتصادی بود و هم مبارزه و منافقین جایی برای عرض اندام نداشتند که بخواهند از حکومت بهره‌برداری کنند، اظهار کرد: پیامبر اکرم در مدینه تشکیل حکومت داده بود، از طرفی یهودیانِ در مدینه دارای ثروت و بعضاً با سواد و دانشمند و مورد احترام حضور داشتند، مردم دور آنها حلقه میزدند، اما به محض ورود پیامبر اکرم به مدینه همه دور تا دور پیامبر اجتماع کردند و یهودیان تنها ماندند، معادله یهودیان به هم خورد.

وی اظهار کرد: یهودیان وقتی دیدند که دیگر جایگاهی ندارند به ظاهر گفتند ما مسلمان شدیم، ولی در حقیقت و در باطن کافر بودند و ایمان نیاوردند، در همین آیه ۸ سوره بقره می فرماید: «و ما هم بمومنین» اینان بظاهر ایمان آورده‌اند ولی در باطن هنوز ایمان نیاورده اند.

حجت الاسلام و المسلمین شاهرخی عنوان کرد: منافق چند چهره است و ظاهرش شکل دیگری است البته خود نفاق هم شدت و ضعف دارد، انسان باید از آن حالت ضعیف هم پرهیز نماید، گاهی شخص مومن هست ولی رگه هایی ضعیف از نفاق در رفتار و گفتارش موجود است و باید از این حالت که در مواردی در فرهنگ ما رخنه کرده، پرهیز کنیم و مانع عمق بخشیدن نفاق این حالت بشویم.

وی خاطرنشان کرد: گاهی خیلی از این کلمات تعارف آمیز بکار می بریم، شائبه آن رگه های ضعیف را تقویت می‌کند، با هرکسی به میزان ارتباطی که هست گفت‌وگو کنیم و باید تلاش کنیم که ظاهر و باطن با هم یکی باشد.

امام جمعه خرم آباد به صدق در گفتار و عمل اشاره کرد و گفت: آن زمان که آیه شریفه «ایاک نعبد و ایاک نستعین» را می خوانیم باید قول و فعل ما یکی باشد، زمانی که شخص مومن مثلاً برای یک معامله از انواع حیله ها استفاده کند، و از اینطرف نماز بخواند و آیه مذکور را قرائت کند، با آن جمله جور در نمی آید، لذا بایستی در این امور دقت شود.

وی ادامه داد: در این آیه می فرماید: «مِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَ ما هُمْ بِمُؤْمِنِينَ‌»، این نشان می دهد که ایمان یک امر قلبی است، و ایمان به مبدا و معاد جزء ارکان اساسی است و اینکه نشان می دهد که خداوند متعال از درون انسان‌ها آگاه است، ظاهر و باطن افراد را می داند، خداوند آشکار می کند آنچه را که پنهان کرده اید.

حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی با اشاره به اینکه در روایتی از سه گروه بعنوان منافقین یاد می شود، افزود: کسانی که دروغ می‌گویند، کسانی که خیانت در امانت می کنند و کسانی که خلف وعده می کنند، حتی اگر نماز بخوانند و روزه بگیرند.

وی با بیان آیه «یُخادِعُونَ اللَّهَ وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ ما یَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ وَ ما یَشْعُرُون»، ادامه داد: منافقین در نظر خودشان خداوند و مومنین را فریب می‌دهند نیرنگ می‌کنند، ولی حقیقت این است که آنها خودشان را فریب می‌دهند./9451/

ابراهیم بهروج
ارسال نظرات