۲۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۷۳۲۴۵۸
استاد درس خارج فقه و اخلاق حوزه مطرح کرد؛

۲ مانع بزرگ در مسیر کسب غفران الهی

۲ مانع بزرگ در مسیر کسب غفران الهی
استاد درس خارج فقه و اخلاق حوزه با اشاره به موانع کسب غفران الهی، گفت: انسان باید مراقب نفس و هوای نفس خود باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا جلالی خمینی در مراسم احیای شب قدر که امشب بیست و سوم فروردین ماه، همزمان با شب شهادت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام، با حضور جمعی از استادان و طلاب حوزه علمیه مرحوم آیت الله جلالی خمینی رحمت الله علیه و سایر گروه های مردم متدین در مسجد احمدیه منطقه نارمک تهران برگزار شد، با بیان اینکه درهای رحمت الهی همیشه به روی مردم باز است و ماه رمضان بهترین فرصت، رسیدن به این غفران و عفو الهی است، گفت: موانعی برای رسیدن انسان به غفران الهی وجود دارد که شیطان و نفس از جمله آنها هستند.

تولیت حوزه علمیه آیت الله جلالی خمینی رحمت الله علیه و استاد درس خارج فقه و اخلاق حوزه علمیه افزود: انسان باید مراقب نفس و هوای نفس خود باشد. نفس خیلی مهم است و می تواند مانع بزرگی در مسیر کسب غفران الهی باشد. همیشه باید از نفس، حساب کشید که فرمودند وضعیت اعمال خود را بررسی کنید قبل از اینکه به حساب تان رسیدگی شود.

امام جماعت مسجد احمدیه منطقه نارمک تهران اضافه کرد: در روایت آمده است اگر کسی هر روز، روزه باشد و هر شب تا صبح، عبادت کند ولی تابع نفس خود باشد و همسایه خود را با زبانش اذیت کند، جای وی در جهنم است.

این مدرس خارج فقه و استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: مانع دیگری برای رسیدن به غفران الهی، شیطان است؛ ابلیس و لشکریانش به دلیل حسادت نسبت به انسان ها، تلاش می کند انسان به سعادت نرسد.

تولیت مرحوم آیت الله جلالی خمینی رحمت الله علیه افزود: خدا انسان را با شیطان و نفسش تنها نگذاشته است. بعثت پیامبران الهی بر همین اساس است تا انسان به رحمت الهی نائل شود. گاهی داشتن گوش شنوا انسان را به مرحله یقضه و بیداری می رساند. ماجرای بشر حافی از همین نوع بود. بشر در برابر سخن حضرت امام کاظم علیه السلام که فرمودند اگر بشر، عبد بود، به موسیقی غنا گوش نمی داد، متنبه شد و از خواب غفلت بیدار شد.

حجت الاسلام جلالی خمینی گفت: الآن نسل جوان ما در معرض بمباران سخنان دشمنان قرار گرفته اند، ولی چقدر همین نوجوانان و جوانان، سخنان علما را می شنوند و چقدر سوالات و شبهات خود را با علما و روحانیون مطرح می کنند؟ نسل جوان باید با علما مانوس شوند تا فریب تبلیغات شبانه روزی دشمنان را نخواهد و به گمراهی نیفتند.

تولیت حوزه علمیه آیت الله جلالی خمینی رحمت الله علیه گفت: انسان احمق، کسی است که گوشش نمی شنود و چشمش نمی بیند و قلبش نمی فهمد. چنین فردی، اشق الاشقیا می شود. البته خداوند همیشه فرصت بیداری و توبه را به انسان می دهد. چنین فردی نه تنها غفران الهی را به دست نیاورده است بلکه دچار ضلات و آتش می شود.

امام جماعت مسجد احمدیه منطقه نارمک تهران اضافه کرد: ابن ملجم مرادی نمونه اشق الاشقیا است. کسی که آن جنایت را کرد و به سر امیرالمومنین علی علیه ضربه وارد آورد. ماه رمضان فرصت توبه است. مدام باید مراقب نفس و وسوسه شیطان بود.

یادآور می شود، مسجد احمدیه و حوزه علمیه آیت الله جلالی خمینی رحمت الله علیه در ایام ماه رمضان، میزبان مجلس سخنرانی مذهبی و وعظ و بیان نکات اخلاقی و عرفانی است. طلاب این حوزه علمیه نیز علاوه بر تبلیغ در نقاط مختلف تهران، برای تبیین و ترویج همسو با جهاد تبیین که مقام معظم رهبری فرمودند، در نقاط مختلف کشور، مشغول تبلیغ و وعظ کردم هستند.

ارسال نظرات