۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۷۳۲۸۴۷

بازیگر سرشناس اسرائیلی جاسوس موساد بود

بازیگر سرشناس اسرائیلی جاسوس موساد بود
پایگاه اینترنتی جروزالم پست در مطلبی درباره همکاری بازیگر مشهور اسرائیلی با موساد نوشت ، همسر و فرزندان خائیم توپول بازیگر مطرح و سرشناس اسرائیلی می گویند توپول با موساد در کارها و مسئولیت های کوچکی همچون انتقال اسناد و نیز استقرار دستگاه شناسایی در دهه های 70 و 80 همکاری داشته است.

به نوشته روزنامه هاارتص ، خائیم توپول از موقعیت خود به عنوان شخصیتی بسیار مهم برای همکاری با موساد در کشورهایی استفاده می کرد که اسرائیلی ها در دهه های 1970 و 1980 به طور معمول در دسترسی به آنها با مشکل مواجه بودند.

 

گالیا همسر توپول و فرزندان وی در گفتگو با این روزنامه درباره ماموریت های پدرشان برای سازمان جاسوسی اسرائیل از جمله استقرار یک دستکاه نظارتی در سفارت کشوری عربی در پایتخت یک کشور اروپایی صحبت کردند.

 

آنها می گویند موساد از توپول به دلیل شهرتی که وی در نمایش " ویولون زن روی بام " به دست آورد استفاده کرد.

 

ادی توپول فرزند خائیم توپول در گفتگو با هاارتص می گوید پدرش هنگامیکه به سفرهای خارجی می رفت همواره یک دوربین مینوکس و ضبط کوچک همراهش داشت.

 

او و خواهر و برادرانش معتقدند به عنوان ابزارهایی بودند که توپول برای انجام ماموریت های مختلف خود از آنها استفاده می کرد.

 

به گفته فرزندان توپول ، رابط وی در ماموریت هایش یک مامور موساد با نام زوی مالکین بود ، یکی از اعضای تیمی که ادولف ایشمن را سال 1960 در آرژانتین ربود.

 

ادی به هاآرتص گفت: " زویکا همواره با لباس مبدل ظاهر می شد، از حیاط خلوت می آمد تا دیده نشود و سپس وارد آپارتمان ما می شد. یک بار از او پرسیدم: تو کلید نداری، پس چطور وارد شدی؟ و او پاسخ داد: شما به آن می گویید قفل؟ "

 

 

پسر دیگرخائیم به هآرتص گفت:  " آنها هر دو بازیگر بودند. یکی روی صحنه و در فیلم‌ بازی می‌کرد و دیگری به‌طور مخفیانه با استفاده از هویت‌های جعلی کار انجام می داد. بنابراین، در آنها در این راه عجیب و غریب، اشتراکات زیادی داشتند. "

 

گالیا اضافه کرد مالکین زمانی که در لندن زندگی می‌کردند با آنها می‌ ماند و از ملاقات با دوستش به عنوان پوشش استفاده می‌کرد و توپول به او کمک می‌کرد تا مأموریت‌هایش را برنامه‌ریزی کند و در برخی از آنها به او ملحق می‌شد.

ارسال نظرات