۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۷۳۶۷۷۰
امام جمعه موقت تهران:

جایگاه اقتدار آفرین ایران در خلق قدرت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نتیجه مقاومت است

جایگاه اقتدار آفرین ایران در خلق قدرت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نتیجه مقاومت است
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد گفت: جایگاه اقتدار آفرین و ظرفیت استثنایی ایران در خلق قدرت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دستاورد مقاومت و هوشیاری، تلاش جوامع علمی دانشگاهی و حوزوی و پیشگامان در عرصه سیاسی و اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه این هفته، ضمن توصیه مردم به تقوای الهی، عمل صالح، داشتن فضایل اخلاقی را تنها راه سعادت عالم دنیا و آخرت دانست و با اشاره به تقدیم لایحه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور به مجلس شورای اسلامی توسط دولت سیزدهم با الهام از سیاست‌های کلی ابلاغی برنامه هفتم توسعه اظهار داشت: سند برنامه یکی از مهمترین اسناد بالادستی و ابزارهای نظام تدبیر به منظور اداره خردورزانه امور و اجتناب از رفتارهای ناهماهنگ، سلیقه ای و فاقد مبنا است.

وی افزود: این سند مهم، تبیین کننده نقشه راه قوای سه گانه و دستگاه‌های اجرایی کشور برای دستیابی به رشد اقتصادی بالا و پایدار از طریق ایجاد هماهنگی میان ارکان مختلف نظام است و از این زاویه دارای جایگاه بسیار محوری می باشد.

امام جمعه موقت تهران گفت: از آموزه های وحیانی می توان دریافت که موفقیت انسان و جامعه بشری در حیات اجتماعی و فردی تحولات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، مرهون هدف گذاری دقیق، برنامه ریزی صحیح، اجرای درست برنامه ها و راهبردهای اثرگذار و نتیجه بخش است.

وی در ادامه افزود: اگر در حیات فردی، خانوادگی و اجتماعی هدف مشخصی را تبیین نکرده و برای دستیابی به آن هدف برنامه‌ها و راهبردهای درستی تعیین نکنیم، قطعاً به نتیجه نخواهیم رسید.

جایگاه برنامه و نهاد اجرایی  در قرآن کریم

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیان این که قرآن کریم بهترین راهنمای مسلمانان است خاطرنشان کرد: قرآن کریم به خوبی جایگاه برنامه و نهاد اجرایی کارآمد و دارای صلاحیت را برای رسیدن به قدرت و رشد اقتصادی تبیین کرده است و در برنامه های ۷ ساله حضرت یوسف این اصول کاملاً مشهود است.

وی در ادامه به بیان اصول حضرت یوسف در برنامه ۷ ساله خود در مصر پرداخت و افزود: این اصول عبارتند از دانش قابل اتکا و به هنگام، درک درست و دقیق از تهدید و فرصت، آینده پژوهی و آینده سازی، تمرکز بر مسئله اصلی و اولویت اساسی کشور و تبیین اهداف و مجموعه‌ای از مأموریت‌ها و راهبردهای خروجی محور و نتیجه‌گرا.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به ضرورت وحدت و هماهنگی بین قوای سه گانه کشور تاکید کرد: این کاملا مشخص است که اگرچه برنامه‌ها بسیار جامع و کامل باشند اما اگر نهاد دولت و قوای سه گانه توانمند و کارآمد نبوده و از هماهنگی لازم برای تحقق اهداف برنامه برخوردار نباشند اگر نگاه بخشی بر نگاه آنها سایه افکند، برنامه ها بر زمین خواهند ماند.

دو راهبرد خروجی محور و نتیجه‌گرا برای رشد اقتصادی پایدار

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد بیان داشت: دو راهبرد خروجی محور و نتیجه‌گرا برای تحقق هدف رشد اقتصادی پایدار وجود دارد که یکی از آنها تلاش و کار مستمر برای افزایش تولید دانش بنیان مبتنی بر علم است که در زمان حضرت یوسف نیز ستون فقرات اقتصاد مصر، اقتصاد کشاورزی بود و برنامه هفت ساله هفتم توسعه بدون کار و تلاش و تولید مبتنی بر علم و بدون تعریف راهبردهای دقیق و اجرای درست آن توسط مجموعه حاکمیت و ملت قطعاً محقق نمی شود.

وی در ادامه راهبرد دوم را مصرف حداقلی در کنار تولید حداکثری دانست و خاطرنشان کرد: اگر ۲۰ درصد از گازهایی که در کشور استخراج می شود برای صادرات اختصاص دهیم با تحول جدی در برنامه هفتم روبه رو خواهیم شد و ما باید نگاه مبتنی بر مصرف را به نگاه مبتنی بر تولید، خلق ثروت و انباشت سرمایه تبدیل کنیم؛ چراکه ایران قدرتمند محصول تغییر ریل در حکمرانان و بدنه جامعه است.       

امام جمعه موقت تهران درخطبه دوم با اشاره به سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین اظهار داشت: این سفر دارای آثار و دستاوردهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تعیین کننده‌ای می‌باشد و اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی ها در آمریکا در تحلیل این سفر می نویسد «روسای جمهور ایران به آمریکای لاتین سفر کردند؛ اما چشم انداز استراتژیک این دیدار متفاوت است و ونزوئلا به مرکزی برای حرکت انقلابی ایران در نیم کره غربی تبدیل شده است؟» که این سفر در ابعاد مختلف نیازمند تحلیل می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد جایگاه اقتدار آفرین و ظرفیت استثنایی جمهوری اسلامی ایران در خلق قدرت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را دستاورد مقاومت و هوشیاری، تلاش جوامع علمی دانشگاهی و حوزوی و پیشگامان در عرصه سیاسی و اقتصادی دانست و ابراز کرد: این جایگاه، تحت رهبری و زعامت مبتنی بر دانش و اراده استوار رهبر معظم انقلاب اسلامی به دست آمده است؛ همانگونه که پیروزی بزرگ ملت ایران بر استبداد شاهنشاهی و دفاع مقدس، دستاورد مقاومت و ایثار ملت ایران، تحت فرماندهی و رهبری امام راحل بود و باید این سرمایه بزرگ را قدر شناخت.

قوه قضائیه کشور اسقلال کامل دارد

امام جمعه موقت تهران با اشاره به فرا رسیدن ایام شهادت 72 تن از یاران امام خمینی(ره) در هفتم تیرماه 1360 اظهار داشت: قوه قضائیه در قانون اساسی دارای نقش بی‌بدیل و استثنایی در نظام حکمرانی اسلامی است و استقلال این قوه در نظام جمهوری اسلامی تام و کامل است و این دستاوردی استثنایی به شمار می‌رود.

وی در ادامه افزود: در کمتر قدرتی در جهان شاهد این استقلال هستیم و چهره‌های هوشمند دانشگاهی و آشنایان حوزه قضائی تصریح می‌کنند که هیچ‌گونه دخالتی از سوی دستگاه‌های اجرایی در قوه قضائیه در عمل ممکن نیست و این سرمایه بزرگی است که ما در اختیار داریم.

امام جمعه موقت تهران عنوان داشت: قوه قضائیه فرصتی برای بازاندیشی پیرامون اقدامات انجام شده در یک سال گذشته و ترسیم نقشه راه برای آینده است و اقدام های انجام شده در سال گذشته توسط مسئولان قضائی، حکایت از مدیریت کارآمد ناشی از بینش عمیق، آینده‌ نگری و آینده‌ سازی دارد.

وی در ادامه افزود: امروز عملکرد دستگاه قضائی با برنامه برای دستیابی به افق بالاتر و اصلاح کاستی‌ها و ضعف‌ها در درون قوه و افزایش رضایتمندی مردم، مورد قبول نخبگان دانشگاهی و صاحبان اندیشه و فکر در این حوزه است.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با اشاره به مهم‌ترین مسائلی که در سیاست‌های کلی برنامه هفتم آمده و شایسته توجه بیشتر همه نهادها و مجموعه‌ها است بیان داشت: از مهمترین مسائل در این برنامه واقعی کردن منابع و مصارف دولت و فراهم آوردن زمینه رشد بالا و پایدار است.

وی در ادامه به شمارش مهم‌ترین مسائلی که در سیاست‌های کلی برنامه هفتم آمده و شایسته توجه بیشتر همه نهادها و مجموعه‌ها است پرداخت و افزود:  شفافیت درآمد و هزینه شرکت‌های دولتی، شفافیت بدهی‌های عمومی دولت، ایجاد تحول در نظام مالیاتی با رویکرد تبدیل مالیات به منبع اصلی بودجه جاری دولت، می تواند از جمله مسائلی باشد که در سیاست‌های کلی برنامه هفتم آمده و شایسته است به آن ها توجه شود.

ضرورت افزایش نقش خصوصی در اقتصاد

امام جمعه موقت تهران همچنین تک رقمی شدن تورم طی برنامه پنج ساله و تقویت رویکرد اقتصاد محور در سیاست خارجی، حفظ و ارتقای ذخایر ژنتیکی و منابع آبی، تحول در نظام اداری و اصلاح ساختار آن با رویکرد کوچک شدن دولت و افزایش نقش بخش خصوصی و غیردولتی، استقرار نظام جامعه تأمین اجتماعی، تحکیم نهاد خانواده، رفع موانع رشد و شکوفایی بانوان کشور را لازم و ضروری دانست.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با اشاره به این که این ها قله‌های بلندی هستند که باید فتح شوند اظهار داشت: عملیاتی شدن سیاست‌های یاد شده که در لایحه برنامه هفتم به صورت شفاف و قابل رصد و پایش به آن پرداخته شده است، متوقف بر وجود چند اصل است.

وی در ادامه افزود: اصل اول این است که تحقق اصلاح ساختار نظام بودجه‌ریزی به ایجاد انضباط مالی و مدیریت دقیق مصارف بستگی دارد و باید رویکردهایی همچون بودجه‌ریزی بر اساس عملکرد احصا و شفاف‌سازی بدهی‌های دولتی و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی، تعیین تکلیف طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیمه‌تمام، تخصیص راهبردی منابع مطابق با اولویت‌های تعیین شده و مدیریت اجرایی خوب و کارآمد و کاهش تصدی‌گری دولت در دستور کار قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد اظهار کرد: بدون این اقدامات نمی‌توانیم بودجه کشور را بنا بر نگاه رهبر معظم انقلاب اصلاح کنیم و درآمدها و هزینه‌ها را با یکدیگر منطبق سازیم. اصلاح این شرایط و جبران کسری بودجه عمومی کشور با دقت برای بودجه‌ریزی عملیاتی، مدیریت دقیق مصارف و شفاف‌سازی منابع، هزینه‌ها، بدهی‌ها و تعهدات ممکن خواهد بود.

سعید چراغی

ارسال نظرات