۰۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۷۳۶۸۲۱
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان مطرح کرد؛

تقریب شکاف میان فرهنگ عمومی و اسلامی، رسالت دستگاه های فرهنگی

تقریب شکاف میان فرهنگ عمومی و اسلامی، رسالت دستگاه های فرهنگی
اصفهان - ضابطی با اشاره به اینکه باید مراقب باشیم در زمین چه کسانی بازی می کنیم، گفت: دامن زدن به منکر و نشر آن نیز منکر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، سعید ضابطی ظهر امروز در ارتباط با حواشی اجرای کنسرت در شهرستان کاشان در گفت‌وگو با خبرنگاران، گفت: اشاعه گفتار و کرداری که سبب ترویج و یا کمک به انتشار گناهان کبیره بین مؤمنین و مردم می‌شود از منظر قرآن نکوهش شده است.

وی افزود: عدم اتخاذ موضع راهبردی مشخص نسبت به حکمرانی فرهنگی در عرصه هنر و موسیقی سبب شده تا ظرفیت‌های این عرصه در ابعاد گوناگون شکوفا نشود.

به گفته وی یکی از رسالت‌های دستگاه‌های فرهنگی، تقریب شکاف میان فرهنگ عمومی و فرهنگ رسمی و اسلامی است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کاشان با تأکید بر اینکه نمی‌توان مانع نشاط در جامعه شد، اظهار داشت: نشاط در جامعه باید برنامه ریزی و مدیریت شود و این مهم نیازمند خرد جمعی و هم افزایی تمامی دستگاه‌های عضو شورای فرهنگ عمومی شهرستان است.

ضابطی ادامه داد: این امر با توصیه‌ها و تمهیدات پدرانه و داهیانه نماینده معزز مقام معظم رهبری در منطقه فرهنگی کاشان و ریاست محترم شورای فرهنگ عمومی شهرستان محقق می‌شود.

وی اجرای کنسرت در کاشان را قانونی دانست و افزود: صدور مجوز موسیقی در کشور فرایندی قانونی را سپری می‌کند و تا زمانی که محتوای یک موسیقی مطابق با فرهنگ ایرانی و اسلامی نباشد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هیچ موسیقی صحنه‌ای و گروه موسیقی مجوز صادر نمی‌کند.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان گفت: اعطای مجوز کنسرت در شهرستان‌ها فرایند کارشناسی قانونی و دقیقی را با همراهی نهاد‌های مختلف رسمی دارد که الزاماً شرکت یا مؤسسه‌ای فرهنگی که دارای پروانه رسمی فعالیت در این حوزه است با ارائه درخواست و طرح آن در شورای تأمین شهرستان و موافقت اولیه، محتوا در شورای تخصصی موسیقی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تأیید و مجوز اجرا از طریق سامانه صدور مجوز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای سالن‌های ثبت شده تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود و اداره شهرستان با اخذ تعهدات و رعایت شئونات اسلامی از تهیه کننده و مؤسسه مجری، مجوز اجرای صحیح محتوا روی صحنه را هماهنگ می‌کند.

به گفته وی براساس قانون اساسی ماده ۱۸ وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مالک و مدیر سالن مسؤول کنترل و رعایت شئونات اسلامی در سالن است و نظارت بر اجرا و محتوا روی صحنه در سالن بر عهده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان است.

وی ادامه داد: هماهنگی، برنامه ‎ریزی، تمهیدات و اقدامات لازم قانونی و ملاحظات شئونات اسلامی متناسب با فرهنگ بلند مرتبه شهر مکرم دارالمؤمنین کاشان برای اجرای یک کنسرت تمام و کمال انجام می‌شود.

ضابطی گفت: با تمام تمهیدات فوق در اجرای زنده موسیقی، نمایش ممکن است افرادی با برنامه قبلی یا تحت تأثیرهیجانات و احساسات با ایجاد ناهنجاری فضا را تخریب کنند که افراد خاطی باید شناسایی و براساس قانون با آن‌ها رفتار شود تا به حقوق دیگران اجحاف نشود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نباید تلاش ده‌ها مجری فعال حاضر در برنامه نادیده گرفته شود، اظهار داشت: یکهزار و ۲۰۰ خانواده در دو سانس و بدون حاشیه برنامه را تماشا می‌کنند، اما برخی شاید هدفمند در برنامه‌های این چنینی به دنبال شکار ناهنجاری و اشاعه آن، بزرگنمایی و سیاه نمایی کنند تا زحمات انجام شده را زیرسوال ببرند.

به گفته وی هرچند یک ناهنجاری هم زیاد است، اما آیا وجود چند خانم هنجارشکن در میان تعداد کثیری مخاطب با وقار باید سبب شود تا کاشان با کاباره‌های آمریکا و آنتالیا مقایسه شود و مسؤولان کاشان به بی غیرتی و ناکارآمدی متهم شوند؟

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان با اشاره به اینکه برای اجرای این برنامه مؤسسه مجری ۱۵ نفر خانم و آقا برای نظارت از تهران به کاشان آورد، یادآورشد: نیرو‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان به صورت شیفتی برای نظارت و تذکر در تمامی سانس‌ها حضور داشتند.

وی افزود: در بلیط‌های این برنامه اعلام شده هرگونه عکسبرداری و فیلمبرداری ممنوع است، اما برخی با فیلم برداری از چند نفر هنجار شکن و انتشار آن در فضای مازی سبب ترویج و اشاعه منکر می‌شوند که این رفتار‌ها جز ایجاد دو قطبی در جامعه ثمره دیگری به دنبال نخواهد داشت.

ضابطی گفت: با توجه به سیاست‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در منطقه، اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری در تمامی حوزه‌های مرتبط براساس وظایف و اهداف ابلاغی از قبیل ترویج فرهنگ قرآن و عترت، فرهنگ ایثار و شهادت، فرهنگ عفاف و حجاب و فرهنگ ایرانی اسلامی با استفاده از ظرفیت هنر و هنرمندان است.

وی با تقدیر از فعالان حوزه فرهنگ و هنر و دستگاه‌های متولی، دلسوزان فرهنگی و دینی و اعتقادی افزود: از پیشنهادات اهالی فرهنگ، هنرمندان و مردم کاشان استقبال می‌کنم و امیدوارم با موضع راهبردی و فرهنگی و تعامل و هم اندیشی با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و در نظر گرفتن بایسته‌های قانونی و حقوق شهروندی ناخواسته در زمین نامحرمان بازی نکنیم./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات