۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲
کد خبر: ۷۳۶۹۱۷
معرفی کتاب؛

کتاب جهاد کلمات؛ راهی برای ارتقای گفتمان انقلاب اسلامی

کتاب جهاد کلمات؛ راهی برای ارتقای گفتمان انقلاب اسلامی
کتاب جهاد کلمات درسنامه ای است که در سه فصل به مقوله جهاد تبیین، موضوعات نیازمند تبیین و روشهای تبیینی به عنوان راهی برای ارتقای گفتمان انقلاب اسلامی می پردازد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا،  جهاد کلمه، گفتمانی برخاسته از ساحتِ روشنگری و فریادِ روشنگری یک اندیشه در جهان بیداری امت هاست. کلمه با باورها تکاپو می گیرد و حیات کلمه برخاسته از فریادِ مُدامِ مبارزِ روشنگری است که غفلتِ آرام خوابیدگان را به خاک و خون خیابانی و نبردِ امتِ فردا، تبدیل می کند.

جهادِ کلمه، جریانِ مکرری در دل تاریخِ نزول انبیاء و تاریخ صعودِ حماسه هاست. حقیقت، آنجا به اقیانوس قلب ها راه می یابد که قلبِ اقیانوسیِ یک مجاهد آن را فریاد بزند. اندیشه ولایت و امامت در حماسه حضرت فاطمه زهرا و زینب کبرا سلام الله علیهما، نبردی از جنس تبیین و جنبشی از تعالی کلماتی است که عروج خود را مدیون حقیقت هستند و قسم به کلمات، آنجا که به نور خدا، جان می گیرند و به نَفَسی خدایی، آنجا که در عرصه ای فریاد زده می شوند.

 کتاب جهادِ کلمات، جهاد در عرصه کلمات_آنجا که تبیین می شوند_ است. جهاد کلمه، جهادگران خود را می طلبد و آنها را به تعالی کلمات می کشاند. جهاد کلمات، فرمان اردیبهشت سالِ نود و پنج است. جهاد تبیین، جهادِ روایت ها.

کتاب حاضر، درسنامه ای است که در سه فصل به مقوله جهاد تبیین، موضوعات نیازمند تبیین و روشهای تبیینی به عنوان راهی برای ارتقای گفتمان انقلاب اسلامی می پردازد. تمامی ابعاد کتاب، اقتباسی از بیانات رهبر فرزانه انقلاب است و ساختار بحث بر اساس کتابی با عنوان جهاد تبیین در اندیشه آیت الله العظمی خامنه ای است که اولین کتاب در این جریان به حساب می آید هرچند مقالات و یادداشت هایی در این زمینه بوده، که گروه تحقیقاتی به آنها واقف بودند. شیوه بحث چکیده دیدگاه ایشان با افزودن منابعی در درون محتوا و در پایان هر فصل تحت عنوان منابع بیشتر است، که مطالعه آنها جهت ارتقاء کیفی خواننده بسیار لازم است، هرچند معیار بر کتاب است.

سرپرست نویسندگان، جناب آقای علیرضا زارعی، محقق و نویسنده در زمینه های فرهنگ پژوهی و علم اجتماعیِ اسلامی و سایر نویسندگان آن (حجج اسلام آقایان: علیرضا کرمی، احسان ویسیان، صادق ترکمان، یونس خواجه وندی) می باشد. مقدمه کتاب توسط حجت الاسلام دکتر محمد رحمانی، مدیر اندیشکده مرآت و قائم مقام موسسه فرهنگی حسینه ارشاد، نگاشته شده است.

تقسیم فعالیت این درسنامه بدین شرح است:

فصل اول (مفهوم شناسی، اهداف شناسی، ضرورت و نمونه و مصداق شناسی): احسان ویسیان و یونس خواجه وندی

فصل دوم (موضوع شناسی): علیرضا زارعی و علیرضا کرمی

فصل سوم (روشها و انحاء): صادق ترکمان

در پایان از خداوند متعال، توفیق روافزون را خواستاریم و امیدواریم که این اثر توانسته باشد برای ارتقای علمی پژوهشگران قدمی برداشته باشد.

ارسال نظرات