۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۷۳۷۳۴۷

تهران صاحب "تراموا" با مسیر ۱۸ کیلومتری می‌شود!

تهران صاحب
شهردار تهران گفت: یک خط بی آر تی تهران را به "تراموا" تبدیل خواهیم کرد که مسیر آن از ترمینال شرق تا میدان آزادی است و در این مسیر ۱۸ کیلومتری از طریق تراموا مسافران را جابجا خواهیم کرد.

علیرضا زاکانی امرز در ادامه نشست تخصصی حوزه حمل و نقل خود در پایانه فتح‌آباد اظهار کرد: درباره 113 دستگاه واگن تولید ملی باید تاکید کنم که این واگن‌ها در حال آماده‌سازی هستند و انشاءالله این مسیر را با همراهی دستگاه های دیگر پیش می‌رویم که این یک افتخار ملی است.

شهردار تهران تصریح کرد: در بحث مترو اگر بخواهیم جمع‌بندی بکنیم در حقیقت امروز حدود 270 کیلومتر خط، 150 ایستگاه، 1500 واگن داشتیم که از این 1500 واگن، 28 واگن از رده خارج شده و امروز ما بازسازی را در اولویت قرار داده‌ایم و علاوه بر بازسازی، ارتقاء را نیز خواهیم داشت که این گام جدیدی است که به همت مهندسین ما در شرکت واگن‌سازی شکل گرفته است.

زاکانی ادامه داد: ما از سال 85 تا سال 99 در واقع، 416 دستگاه واگن را بازسازی کردیم یعنی طی 15 سال، 416 واگن بازسازی شده است اما از سال 1400 تا به امروز، 251 واگن را بازسازی و تحویل داده‌ایم، 42 واگن در حال انجام است و ادامه آن تا خرداد سال آینده 428 واگن را بازسازی و تحویل خواهیم داد. امروز طی 22 ماه، 251 واگن بازسازی و تحویل داده شده است و عملا در یک بازه زمانی دو ساله بتوانیم رکورد بیش از 15 سال گذشته را عبور کنیم.

شهردار تهران گفت: 3 رام قطار دی‌سی که از رده خارج شده بود، امسال بازسازی و ارتقاء خواهیم داد و وارد ناوگان خواهد شد.

وی ادامه داد: در حوزه اتوبوسرانی 210 خطوط اتوبوسرانی داریم از این تعداد، 30 درصد خطوط 70 درصد مسافران را جابجا می‌کند و نخستین نکته ما مهندسی خطوط بود تا بتوانیم خطوط را مهندسی کنیم تا به نحو احسن استفاده کنیم و 9 خط بی آر تی در تهران داریم که  در واقع 8 خط فعال هستند که در این بخش نیاز به یک بازطراحی است. ما کلا 1860 دستگاه اتوبوس را از مدیریت قبلی تحویل گرفتیم و از این تعداد اتفاقاتی را که رقم زدیم این بود که تا به امروز 360 دستگاه اتوبوس را خریداری و نوسازی کرده‌ایم.

وی گفت: نکته بعدی در راستای سیاست سوم ما که برقی‌سازی بود، پیگیری کردیم که خط یک بی آر تی را به تراموا کنیم و تمام مطالعات آن انجام شده و مشارکت و طرف قرارداد ما مشخص شده است و مسیر شورا در حال پیگیری و تفاهمنامه‌ای نیز به فضل الهی به احتمال زیاد هفته آینده منعقد خواهد شد تا در خط یک بی آر تی که از ترمینال شرق تا میدان آزادی است در این مسیر 18 کیلومتری از طریق تراموا مسافران را جابجا کنیم و یک الگوی جدید را برای پایتخت داشته باشیم؛ هم صرف و صلاح ما خواهد بود و هم شاهد رضایتمندی شهروندان خواهیم بود؛ انشاءالله در طی 18 ماه مسیر ترمینال شرق به آزادی برای تراموا احداث خواهد شد.

زاکانی افزود: نکته بعدی تغییر الگوهای بهره‌مندی از خطوط بی آر تی است که بر اساس مطالعاتی که انجام شده به دنبال هوشمندسازی هستیم تا کاستی‌ها و مشکلاتی که از خطوط بی آر تی وجود دارد را برطرف کنیم.

زاکانی اضافه کرد: نکته بعدی اینکه ما تا پایان شهریور ماه، 500 دستگاه اتوبوس بازسازی شده اساسی را وارد ناوگان خواهیم کرد و عملا ما امروز با بازسازی‌ها و نوسازی‌هایی که قبلا انجام داده‌ایم بالغ بر 2600 دستگاه اتوبوس داریم و 500 دستگاه به اتوبوس‌های خود اضافه خواهیم کرد که 400 اتوبوس ملکی و 100 دستگاه خصوصی است؛ در مهر ماه تعداد اتوبوس‌ها را بالغ بر 3 هزار دستگاه می‌رسانیم.

شهردار تهران گفت: طبق برآورد و تعهدی که مجموعه‌های کارخانجات سازنده اتوبوس دارند بالغ بر 1250 دستگاه اتوبوس را امسال به ما تحویل خواهند داد؛ در حال رایزنی‌های مجدد برای قراردادهای جدید هستیم و این موارد غیر از تعهداتی است که وزارت کشور برای شهر تهران دارد.

وی ادامه داد: ما 10 هزار اتوبوس در شهر تهران داریم که 1860 دستگاه را تحویل گرفتیم و امروز بالغ بر دو هزار دستگاه داریم و انشاءالله تا پایان امسال 500 دستگاه بازسازی و 1260 دستگاه را نوسازی خواهیم کرد و عملاً با 1760 دستگاهی که به خطوط افزوده خواهد شد شرایط در خطوط متحول خواهد شد. ما به دنبال برقی‌سازی اتوبوس‌ها هستیم لذا اضافه بر 500 دستگاه با مجموعه‌های دیگر نیز وارد تفاهم خواهیم شد تا بتوانیم از طریق برقی‌سازی اتوبوس‌هایی را تحویل بگیریم و شهر تهران را به سمت برقی‌سازی ببریم و یک الگوی جدی در این زمینه داشته باشیم.

زاکانی ادامه داد: کار جدی دیگر این بود که ما بتوانیم در مسیر مترو، اتوبوس و تراموا شرایط را به سمتی ببریم که در کنار اتوبوس یک الگوی جدیدی را در حوزه حمل و نقل شهری وارد کنیم و آن هم ون است؛ با تفاهمی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتیم تفاهم 30 هزار ون را برای تهران بسته‌ایم. ون‌های 11 تا 14 نفره که خود اینها برای ما قابلیت 10 هزار اتوبوس را خواهند داشت و کیفیت ارائه خدمت در ون فوق‌العاده بالاتر است و شرایط هم شرایطی است که ما امروز در مسیر تحقق آن گام بر می‌داریم.

شهردار تهران، تصریح کرد: در واقع ما یک گشایش جدی برای مهر‌ ماه در نظر گرفتیم تا در این مسیر حرکت کنیم.

وی گفت: ما 76 هزار تاکسی داریم بخش عمده‌ای از این تاکسی‌ها فرسوده هستند و تاکسی‌ها با توجهی که وزارت صمت دارد و تعهدی که شهرداری دارد در مسیر بازسازی قرار دارند و ما نظارت مستمری را در این بخش داریم و امروز جلسه دوم برگزار شد و قرار شد برنامه‌ریزی کنیم برای 50 هزار تاکسی برقی و 200 هزار موتورسیکلت برقی و شرایط را برای شارژ در شهر تهران برای 200 هزار موتورسیلکت و 50 هزار تاکسی فراهم کنیم. در بخش تاکسی نوسازی گسترده را دنبال می‌کنیم و ون‌هایی را نیز که دریافت می‌کنیم جایگزین بخش خالی اتوبوسرانی خواهیم کرد و بخشی از آنها برای مدل‌های جدید خدمتی در حوزه حمل و نقل استفاده خواهیم کرد و بخشی از ون‌ها جایگزین تاکسی‌های خطی خواهند شد.

شهردار تهران ادامه داد: کاری که امروز با وزارت صمت دنبال می‌کنیم، برقی کردن 200 هزار موتورسیکلت و 50 هزار تاکسی است و انشاءالله تا پایان سال بخش عمده‌ای از آن را در سطح شهر شهروندان خواهند دید.

وی ادامه داد: موضوع دیگر حمل و نقل هوشمند و ترکیبی است که سامانه‌های آن طراحی شده و به لطف الهی در سال جاری اجرایی خواهد شد. در بخش حمل و نقل بار نیز انتقال باراندازهای تهران و ایجاد سیستم انتقال مویرگی فعال بار در شهر تهران، نجات‌بخش پایتخت خواهد بود؛ از صددرصد حمل و نقل باری که تهران انجام می‌پذیرد 30 درصد از آن به خارج از تهران و شهرستانها منتقل می‌شود. ما این موضوع را شروع کردیم و امیدواریم در بحث هوشمندسازی بار گام‌های بلندی را برداریم. در بحث ترافیک و حمل و نقل و آلودگی هوا را به صورت بنیادین گام‌های بلندی را در راستای رفع آن برداریم.

احسان قنبری نسب
منبع: تسنیم
ارسال نظرات