۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۷۳۸۳۷۴
حجت‌الاسلام والمسلمین نظافت تبیین کرد؛

ویژگی‌های مدرسه تراز در زمینه تربیت و تبلیغ

ویژگی‌های مدرسه تراز در زمینه تربیت و تبلیغ
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، آموزش علم، تقوا و تقویت اراده، اخلاق ارتباطی، عبادت و معنویت، نشاط و نیز زمان‌شناسی و بصیرت را ویژگی‌های مدرسه تراز تربیتی دانست.

به گزارش خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، نشست علمی «مدرسه علمیه تراز در تربیت و تبلیغ دینی و نقش مدیران و کادر در این مدرسه»، از نشست‌های اولین دوره توانمندسازی و تربیت مدیران و کادر مدارس علمیه خراسان و با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین نظافت، عضو شورای عالی این حوزه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نظافت، در ابتدای این نشست، مدرسه تراز را مدرسه‌ای دانست که تربیت‌محور باشد و درباره فرق بین تربیت و آموزش گفت: وقتی آموزش، محور قرار گیرد، ذهن آدم‌ها پر از معلومات می‌شود و سهم روح و جان آن‌ها از این معلومات روشن نمی‌شود، اما وقتی تربیت محور قرار گیرد، معرفت با احساساتی مثل شوق و خشم طلبه اجین خواهد شد.

وی افزود: اسلام دین جامعی است و طلبه می‌خواهد نماینده و مروج چنین دینی باشد، پس تربیت طلبه هم باید جامع باشد.

این عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان، آموزش‌زدگی را از مشکلات کشور دانست و گفت: افتخار می‌کنیم که بعد از انقلاب اسلامی آموزش را گسترش داده‌ایم اما آموزش‌های دینی نباید در نظام خشک آموزشی باشد، بلکه باید با محوریت تربیت باشد.

وی همچنین به عرصه‌های مهم مدرسه تراز پرداخت و گفت: علم عرصه اول است که باید سهم مشخصی داشته باشد، اما باید زیر سایه تربیت باشد، همان طور که پیامبر وقتی می‌دیدند که کسی بی‌حال شده بالای سر او می‌ایستاد تا او را راه بیندازد، مگر کسانی که راه نمی‌افتادند که پیامبر نیز آن‌ها را رها می‌کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نظافت تأکید کرد: در روایت آمده که اگر انگیزه کسی زیاد باشد، بدن نیز از خود ضعف نشان نخواهد داد، پس باید برای انگیزه دادن و هدف دادن بسیار سرمایه‌گذاری کنیم همان طور که امیر مؤمنان قبل از منبر خود یادآوری می‌کردند که هیچ کس بی‌تکلیف آفریده نشده و نباید گرفتار کارهای بیهوده شود.

وی با بیان اینکه انبیا صاحب اراده‌های قوی بودند، عرصه دوم را تقوا و تقویت اراده دانست و گفت: تربیت یعنی درون انسان‌ها را تحت تأثیر قرار دهیم که میوه آن عمل خواهد بود.

این عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان عرصه سوم را اخلاق ارتباطی خواند و گفت: باید از آغاز کار، برنامه‌ها را برای این هدف دید، یعنی برنامه‌ها طوری باشد که طلبه در عرصه اجتماع موفق باشد؛ خودسازی در زمین فوتبال، سفره دسته‌جمعی و بودن در خوابگاه دسته‌جمعی اتفاق می‌افتد.

وی با تأکید بر اینکه تربیت در میدان عمل و با نظارت صورت می‌گیرد، نه در کلاس اخلاق و هرکدام از آموزش‌های طلبه باید در میدان اتفاق بیفتد، گفت: عرصه چهارم، عبادت و معنویت است که طلاب را باید اهل قرآن و عبادت و توسل بارآورد و عرصه بعدی، نشاط و سلامت شامل برنامه‌های ورزشی و تفریحی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نظافت، زمان‌شناسی و بصیرت را عرصه آخر دانست و گفت: طلبه باید با جریان‌های سیاسی و دشمنانی که به او حمله می‌کنند آشنا باشد، در این صورت غیرتمندی در او تقویت شده و انگیزه بیشتری می‌گیرد.

ارسال نظرات