۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۷۳۸۴۴۰

انتشار کتاب «ترکیب‌بندگویان عاشورایی کاشان»

انتشار کتاب «ترکیب‌بندگویان عاشورایی کاشان»
اصفهان - همزمان با روز شعر و ادبیات آیینی و نخستین روز ازماه محرم در استقبال از دوازده بند محتشم کاشانی کتاب ترکیب‌بندگویان عاشورایی کاشان به قلم علی‌اصغر شاطری منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، علی‌اصغر شاطری در گفتگو با خبرنگاران گفت: این کتاب بعد از پیشگفتار شامل بخش‌هایی، چون عاشورا در ادبیات فارسی با عناوین، تأثیرگذاری حادثه عاشورا در یک هزاره بر ادبیات پارسی، سیر سوگ‌سروده‌ها و شاعران مرثیه‌گوی فارسی‌زبان و نیز عاشورا در شعر شاعران کاشان با عناوین جایگاه کاشان در حوزه شعر آیینی، شعر عاشورایی کاشان و شاعران عاشورایی از گذشته تاکنون است.

وی افزود: از دیگر بخش‌های این کتاب می‌توان به «محتشم کاشانی» با عناوین تأثیرپذیری محتشم کاشانی از شاعران قبل از خود، حسن کاشی و محتشم کاشانی و کتاب‌شناسی محتشم کاشانی و بخش ترکیب‌بند‌های عاشورایی با عناوین شرح حال و ترکیب‌بند‌های بیش از بیست تن از شاعران کاشانی که به استقبال ۱۲ بند محتشم ترکیب بند سروده‌اند اشاره کرد.

به گفته وی تضمین‌های ترکیب‌بند محتشم کاشانی با زیرعنوان شرح حال و تضمین بند استاد مشفق کاشانی و تضمین بند علی‌اصغر فراهی کاشانی از ترکیب‌بند محتشم کاشانی، آخرین بخش این کتاب است.

شاطری گفت: در پشت جلد این کتاب آمده است: «حسان‌العجم مولانا کمال‌الدین علی کاشانی، از شعرای معروف عصر صفوی، متخلص به محتشم کاشانی، در سال ۹۰۵ هجری قمری در کاشان متولد شد، فنون شعر را از صدقی استرآبادی فراگرفت و خود از انجمن‌داران ادبی کاشان شد که شاگردان بسیاری پرورش داد، اما شهرت عمده محتشم کاشانی در سرودن اشعار مذهبی به ویژه در رثای اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و مهم‌ترین مرثیه او دوازده بند مشهورش بوده که در رثای شهدای کربلا سروده است، این ترکیب بند مورد توجه بسیاری از شاعران واقع شده و به تقلید از آن ترکیب‌بند‌هایی در مرثیه شهدای کربلا سروده‌اند.

لازم به ذکر است، کتاب «ترکیب‌بندگویان عاشورایی کاشان» در ۳۲۰ صفحه و قطع وزیری از سوی انتشارات مجمع متوسلین به آل محمد (ص) کاشان همزمان با روز شعر و ادبیات آیینی و بزرگداشت محتشم کاشانی منتشر شده است./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات