۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۴
کد خبر: ۷۳۸۵۷۰

هتک حرمت قرآن در کپنهاگ؛ حمله معترضان عراقی به سفارت دانمارک مهار شد

هتک حرمت قرآن در کپنهاگ؛ حمله معترضان عراقی به سفارت دانمارک مهار شد
در پی هتاکی مجدد به قرآن کریم در کپنهاگ پس از استکهلم، تجمع معترضان عراقی که بامداد امروز قصد داشتند خود را به سفارت دانمارک در بغداد برسانند، با دخالت نیروهای امنیتی، متفرق شد.

پس از اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در سوئد در روز پنجشنبه پیش (۲۰ جولای) که با چراغ سبز پلیس این کشور صورت گرفت، روز گذشته نیز به بهانه آزادی بیان، یک گروه راست‌افراطی در دانمارک، نسخه‌ای از قرآن کریم را مقابل سفارت عراق در کپنهاگ سوزاند.

بر اساس این گزارش، اعضای گروه راست‌افراطی که خود را « Danske Patrioter» (میهن‌پرستان دانمارک) می‌نامند، در مقابل سفارت عراق در پایتخت دانمارک، در حالی که پلاکاردهایی ضد اسلامی در دست داشتند، علیه دین اسلام و شعائر آن شعار سر دادند. پرچم عراق و قرآن کریم را بر روی زمین انداختند و آن را لگدمال کردند و این اقدام خود را به صورت زنده در حساب کاربری خود در فیس‌بوک منتشر کردند. 

این گروه افراطی ادعا کرد که در اعتراض به حمله معترضان عراقی به سفارت سوئد در بغداد و آتش‌زدن بخشی از ساختمان آن، دست به چنین کاری زده است.

بغداد اهانت به قرآن و پرچم این کشور در دانمارک را محکوم کرد

سخنگوی وزارت خارجه عراق بامداد امروز، اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم و پرچم عراق مقابل سفارت این کشور در دانمارک را محکوم کرد و از جامعه جهانی خواست مقابل چنین جنایاتی بایستد. 

وزارت خارجه عراق در این بیانیه بر تعهد خود برای پیگیری تحولات مربوط به این «رویدادهای شنیع» تأکید و تصریح کرد چنین اقداماتی را نمی‌توان مصداق آزادی بیان و آزادی تجمعات قلمداد کرد. 

وزارت خارجه عراق همچنین خواستار اقدام جامعه جهانی برای مقابله با این اقدامات شد. در این بیانیه آمده است: «ما از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم مقابل جنایاتی که اصل صلح و همزیستی در سراسر دنیا را نقض می‌کنند بایستد».

تجمع اعتراضی عراقی‌ها مقابل سفارت دانمارک در بغداد

در پی اهانت مجدد به قرآن کریم، این بار در مقابل سفارت عراق در کپهناگ، بامداد امروز، منطقه سبز بغداد (الخضراء)، شاهد تجمع اعتراضی مردمی بود که برای حمله به سفارت دانمارک خود را آماده کرده بودند، اما نیروهای امنیتی مانع از رسیدن معترضان به نزدیکی سفارت شدند.

پس از ساعاتی کشمکش که به بسته شدن برخی مسیرهای اصلی در اطراف منطقه خضراء منجر شد، معترضان که به گفته منابع رسانه‌ای از طرفداران جریان صدر بودند، منطقه را ترک کردند.

وزارت خارجه عراق با انتشار بیانیه دومی تأکید کرد که کاملا به مفاد معاهده وین در خصوص روابط دیپلماتیک کشورها پایبند است و خود را درباره تأمین امنیت هیأت های دیپلماتیک مسئول می‌داند.

بغداد تاکید کرد که حمله به سفارت سوئد در بغداد  اقدامی بود که نباید اجازه تکرار آن را داد و هر اقدام مشابهی با برخورد قانونی همراه خواهد شد.

«شبل الزیدی» فرمانده کتائب امام علی(ع) نیز با حمایت از این اقدام دولت عراق با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد: کسانی هستند که به دنبال بهره‌برداری از بحران قرآن سوزی برای نابود کردن اقتدار حکومت در برابر افکار عمومی جهان هستند و می‌خواهند وانمود کنند که قدرتی فراتر از قدرت قانون در کشور حاکم است و دولت فاقد اقتدار لازم و عراق فاقد امنیت لازم است.

 

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات