۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۷۳۸۶۴۵
حجت الاسلام باباخانی:

هیئت مرکز جهاد تبیین است

هیئت مرکز جهاد تبیین است
رئیس سازمان هیئات و تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی کشور با اشاره به اینکه در هیئت همه اقشار متنوع مردم حضور دارند، تصریح کرد: هیئت مهمترین مکان برای جهاد تبیین و انتقال فرهنگ عاشورایی است.

اشاره: طبق نقل های تاریخی، از حضرت آدم تا حضرت خاتم و بعد از آن، اولیای الهی، همگی روضه خوان مصیبت سید الشهدا سلام الله علیه بوده اند و به نقل تمام مقاتل و منابع از همان عصر عاشورا که آن فاجعه عظیم اتفاق افتاد و امام حسین علیه السلام به شهادت رسید، حضرت زینب سلام الله علیه بر سر پیکر مطهر برادر حاضر شده و شروع به عزاداری می‌کنند و با این حرکت، عزاداری برای امام حسین علیه السلام آغاز می‌شود.

از این روست که مجالس مذهبی، به عنوان یکی از کانون های اصیل تشیع از همان زمان بر محور واقعه عاشورا و برانگیختن عواطف عمومی با محوریت محبت امام حسین علیه السلام شکل گرفته و تا به امروز نیز امتداد آن، ادامه یافته است، به نحوی که بسیاری از اندیشمندان غیر مسلمان نیز، زنده ماندن یاد این حادثه بزرگ را از معجزات آن برمی شمارند.

از این رو خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، گفت‌و‌گویی با حجت الاسلام و المسلمین مجید باباخانی، رئیس سازمان هیئات و تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی کل کشور داشته است که در ادامه می‌خوانید: 

رسا ـ فعالیت های سازمان تبلیغات اسلامی در جهت تربیت مبلغ دینی و مداحان با بصیرت برای استفاده در هیئت تراز انقلاب اسلامی چه بوده است؟

مجموعه اداره کل مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی، دوره های متعددی را در کل استان های کشور با حضور مبلغین برتر در یک ماه گذشته برگزار کرده و چندین کتاب کار در موضوعاتی بر محور شعار محرم امسال «در زیر خیمه اش همه یک خانواده ایم» تولید و کلاس های آموزشی را نیز برگزار کرده است.

مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی کشور دو مسیر را در حوزه مداحی پیگیری می‌کند؛ یکی تولید محتوای مداحی، شامل نوحه و نغمه می‌باشد و تلاش می‌کنیم مداحان را در این بخش تقویت کنیم تا تولیدات بهتری را عرضه کنند و در همین رابطه کنگره «نوحه» را برای تقویت محورهایی که امسال ضرورت بیشتری دارد، را‌ه‌اندازی کرده ایم که کار دینی فاخر تولید و توسط مداحان معروف کشوری اجرا شود.

البته این کنگره برای تقدیر از مداحان برتر کشور و تشویق آنها در بعد از محرم و صفر برگزار می‌شود و قطعا برگزاری این کنگره در تولید محتوای ناب برای محرم امسال نقش مؤثری خواهد داشت؛ در ایام فاطمیه کنگره «خانه مادری» را برگزار کردیم و امسال نیز به دنبال این هستیم که کنگره ملی «نوحه» را برگزار کنیم و معتقدیم که برگزاری این مراسمات در تولید محتواهای غنی و با ارزش برای نوحه خوان ها و مداحان بسیار تاثیرگذار است.

ما در سازمان تبلیغات اسلامی برای نوحه سرایانی که شعر و محتوا برای مداحان تولید می‌کنند جلساتی را تشکیل داده ایم که در این جلسات سخنرانانی مانند حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان مباحث بسیار مفیدی را ارائه کرده اند تا بتوانیم از لحاظ محتوایی مجالس اهل بیت علیهم السلام را پربارتر کنیم.

یکی دیگر از کارهای که انجام داده ایم تشکیل و راه اندازی شورای شبکه های هیئت است که هیئت رزمندگان و بسیج مداحان و هیئات دانشجویی و دانش آموزی در آنجا عضو هستند و تقسیم کاری که شده است سعی شده است که مداحان جوان برنامه عزاداری اجرا کنند و  رشد پیدا کنند.

سازمان تبلیغات اسلامی در دو هفته گذشته همایش مفصل آموزشی داشته است که از تمام ارکان شبکه های هیئت مرتبط با سازمان تبلیغات دعوت به عمل آمد و تعدادی از آنها برنامه اجرا کردند و در گفتگوها و مباحثاتی که بین آنها  شکل گزفت تلاش شدتولید محتواهای همسو داشته باشند.

کار دیگری که در راستای تقویت هیئت ها انجام داده ایم، طراحی سامانه ای به نام «صدای هیئت» بود تا اگر مشکلی در هیئت ها بوجود آمد از طریق این سامانه با فرستادن عدد 1 به شماره پیامک 10004615 رسیدگی شود و مردم نیز می توانند با فرستاد عدد 1 به این شماره و ورود به سایتی که آدرس آن فرستاده می شود، نظرات و پیشنهادات خود را منتقل کنند.

سازمان تبلیغات اسلامی کل کشور در راستای انجام رسالت خود وظیفه دارد مشکلات مردم و هیئت ها را در آن بخشی که مربوط به ادارات و دستگاه ها است و همچنین در جایی که مربوط به خود هیئت است بررسی و در حد توان برای برطرف کردن مشکلات اقدام می‌کنیم.

هیئت؛ مرکز«جهاد تبیین»

رسا ـ جایگاه و نقش جامعه ستایشگران و جامعه وعاظ در پیشبرد اهداف هیئت تراز انقلاب اسلامی چیست؟

رکن های اصلی هیئت، مدح مداحان و وعظ وعاظ است که هر دو رکن، دو حیثیت دارد؛ یکی محتوای منتقل شونده است و دیگری شور و احساس است که باعث می‌شود ضریب نفوذ بیشتری در جان مخاطب داشته باشد، رهبر معظم انقلاب سالهاست که دیدار مداحان را در روز میلاد حضرت صدیقه زهرا سلام الله علیها برگزار می‌کنند که نشان دهنده این است که مداح را مبلغ می‌دانند؛ مبلغی که می تواند مفاهیم اسلام ناب را به مخاطب منتقل کند.

محتوای که واعظ و مبلغ تولید می‌کند مهم است و شخصیت آنها نیز تاثیرگذار است، شخصیت اخلاقی مداح و سخنران به صورت ناخوآگاه در محتوا تاثیر می‌گذارد و برای خیلی ها الگو قرار می‌گیرد و نارسایی ها و نقاط قوت مداح یا سخنران در زندگی به مردم منتقل می شود.

لازم است خمیر مایه محتوایی اصلی جریان هیئت توسط وعظ و واعظان تامین شود و اگر ادبیات انقلاب اسلامی و ادبیات اسلام ناب به وعاظ منتقل شود، حتما در فضای معنوی محرم، این مفاهیم به همه آحاد جامعه منتقل می‌شود؛ ما جایی مانند هیئت نداریم که همه مردم با سلایق مختلف در آنجا حضور پیدا کنند.

اگر قرار باشد با نوجوانان صحبت کنیم، هیئت بهترین مکان است و اگر قرار باشد با دختران و پسران نوجوان صحبت کنیم، هیئت می باشد که به برکت خیمه امام حسین علیه السلام همه را پوشش می دهد و همه می توانند از سفره اباعبدالله الحسین علیه السلام استفاده کنند و از مبانی اسلام ناب بهره بگیرند و به سمت جامعه تراز انقلاب اسلامی پیش بروند.

رسا ـ  وظیفه هیئت ها در قبال جهاد تبیین چیست؟

هیئت به دو دلیل مرکز جهاد تبیین است، یکی آنکه همه آحاد مردم در آنجا حضور پیدا می کنند و ما جای که به این اندازه مردم متنوع در آن حضور پیدا کنند نداریم، لذا در هیئت با کل جامعه میتوان حرف زد و در خمیرمایه هیئت معارف اسلامی، احساس، معنویت و هنر معجونی را درست کرده است که بیشترین ضریب نفوذ را دارد.

هیئت فرصت بی بدلیلی است برای اینکه در مورد مباحثی که دشمن مورد هجمه قرار داده و طمع کرده است با لسان هنر و معارف ورود پیدا کنیم و در فضای معنوی حاکم  و در بهترین شرایط، مفاهیم دینی را منتقل کنیم، البته خیلی ضرورت دارد که مطالبی بر جان مخاطب بنشیند که لازم است برای این کار از احساس و معنویت استفاده شود.

مطالب منبر لازم است که از مفاهیم ناب عاشورای آکنده باشد و باید توجه کنیم که مستقیم ترین پیام، پیام نامناسب است و نمی تواند بر جان مخاطب بنشیند، بنابراین از پیام غیر مستقیم در منبر استفاده شود زیرا هیئت بستر بی بدیلی است برای انتقال مفاهیم در جایی که دشمن به آنجا می تازد.

امیدواریم امسال هیئات ما نقاط ضعفی را که دشمن به آنجا طمع کرده است را به بهترین شکل پر کنند و خیلی از مطالب مهم را ان‌شاءالله به آحاد جامعه منتقل کنند.

ارسال نظرات