۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۷۳۹۶۷۴
رئیس دانشگاه باقرالعلوم:

عزاداری های حسینی برای جامعه ما اقتدار می آورد

عزاداری های حسینی برای جامعه ما اقتدار می آورد
رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) پرداختن به فرهنگی حسینی و برپایی عزاداری ها به دور از انحرافات را عامل اقتدار آفرینی در جامعه معرفی کرد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شمس الله مریجی طی سخنانی در محفل فکرت با عنوان «تبیین جامعه‌شناختی فرهنگ عاشورا در اقتدار ایرانی» که در مؤسسه شناخت برگزار شد، با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: آنچه مسلم است این که توسل به باورها و ارزش های مکتب حسینی و عزاداری برای سیدالشهدا(ع) برای ما راهگشاست و در عین حال به تقویت اقتدار جامعه ایرانی کمک شایان توجهی می کند.

وی با اشاره به این که فرهنگ مجموعه منسجمی است که نمی توان تنها به یک بخش یا بُعد آن توجه کرد و از بخش ها و ابعاد دیگر غافل بود، گفت: نگاه بخشی و جزیی به مقوله فرهنگ باعث از بین رفتن انسجام در آن می شود و لذا اثرگذاری لازم و مورد انتظار را نخواهد داشت.

حجت الاسلام مریجی افزود: نکته حائز اهمیت دیگر این که اساساً عزاداری به عنوان یک ارزش در هر فرهنگی معنا و مفهوم خاصی پیدا می کند، ضمن آن که زمان و مکان در آن اثرگذار و جهت دهنده است، البته خود هنجار هم می توان زمان مند و مکان مند باشد.

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: خود هنجارها هم ریشه در ارزش ها دارد و در بحث عزاداری آنچه مهم است این که بدانیم همین سینه زدن ها و عزاداری ها برای امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) برای مردم و جامعه ما اقتدار می آورد و لذا نباید آن را نادیده گرفت، هر چند که نباید از آسیب ها و انحرافات در این عرصه نیز غافل شد.

وی با اشاره به این که به تعبیر شهید مطهری ما هم نیاز به شور حسینی داریم و هم شعور حسینی، گفت: هنجاری مثل عزاداری اگر باعث شود که ما از ارزش بزرگی همچون نماز غافل شویم، ایراد دارد، کما این که عزاداری برای امام حسین(ع) نباید به گونه ای باشد که ما از ارزش ظلم ستیزی و استکبارستیزی فاصله بگیریم.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: چنانچه رفتارها و هنجارها ریشه در باور داشته باشد، عمیق و اثرگذار خواهد بود و ما باید به این سمت و سو برویم، کما این که به شدت معتقدیم باور جوانان ما به مکتب و عزای سیدالشهدا(ع) باعث شد غیورمردانه در سال های دفاع مقدس و پس از آن حاضر باشند و از عزت و ناموس و اعتقادات خود دفاع کنند.

وی با اشاره به این که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، جنبه شناختی و معرفتی عزاداری برای امام حسین(ع) به لطف الهی ارتقا یافته است، افزود: همین بخش شناختی که البته باید توأم با مناسب و عواطف و احساسات باشد، خودش عامل افزایش اقتدار است.

حجت الاسلام مریجی همچنین با اشاره به لزوم هوشیاری و حساسیت داشتن نسبت به آسیب های عزاداری برای سیدالشهدا(ع) گفت: از جمله آسیب ها همین بحث مداح سلبریتی هاست که خود انحراف از باورها و ارزش های مکتب حسینی به شمار می رود.

ارسال نظرات