۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۷۴۲۶۱۶
حجت الاسلام والمسلمین شهریاری:

به دنبال راهکارهای عملی وحدت، در میان جوامع اسلامی هستیم

به دنبال راهکارهای عملی وحدت، در میان جوامع اسلامی هستیم
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: بسیاری از مفاهیم و مسائل نظری در حوزه وحدت اسلامی در طی چند دهه اخیر از طرف دانشمندان و فرهیختگان و علما تبیین شده و تمرکز سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی، بر جنبه‌های عملی وحدت است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزای رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی که صبح امروز آغاز شد به صورت وبیناری در سخنانی اظهار داشت: سی‌و‌هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی را در حالی شروع می‌کنیم که بسیاری از مفاهیم و مسائل نظری در حوزه وحدت اسلامی در طی چند دهه اخیر از طرف دانشمندان و فرهیختگان و علما تبیین شده و تمرکز امسال ما در کنفرانس بر جنبه‌های عملی وحدت است. به همین جهت عنوان کنفرانس وحدت امسال را «همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک» انتخاب کردیم. ارزش‌های مشترکی که می تواند جهان معاصر را دچار تغییر و تحولات اخلاقی کند و ما شاهد جامعه اسلامی و جهانی سرشار از صلح و آرامش باشیم.

وی افزود: در آستانه برگزاری سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی با عنوان «همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک» هستیم؛ ارزش‌های مشترک ارزش‌هایی است که در قرآن کریم به جهانیان عرضه شده، کتابی که هدایت کل بشریت را به انجام رسانده است. ارزش‌هایی چون نیکوکاری و تقوای الهی از جمله ارزش‌هایی است که قرآن به همکاری حول محور آن دعوت کرده است؛ به همین مناسبت ما این عنوان را برای کنفرانس سی و هفتم انتخاب کردیم.

دبیرکل مجمع تقریب تصریح کرد: دوستی و محبت با مسلمانان، همزیستی مسالمت‌آمیز با پیروان ادیان دیگر و مقاومت در برابر طاغوت از دیگر ارزش‌هایی است که قرآن ما را به آن دعوت کرده است. دولت سیزدهم این هدیه را به ارمغان آورده که کشورهای اسلامی همکاری بیشتری با یکدیگر داشته باشند و این مهم، امنیت کشورهای اسلامی را به دنبال دارد. التزام به عهد و پیمان و همکاری با یکدیگر، دو اصلی است که قرآن کریم بر آن تاکید کرده و ما هم مقید به آن هستیم.

دستور خداوند دوری مسلمانان از تفرقه است

در ادامه این نشست آیت‌الله حسینی خراسانی نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: خداوند همواره مسلمانان را به اتحاد و دوری از تفرقه فراخوانده است و بارها در آیات متعدد در قرآن کریم به این موضوع اشاره کرده است.

حفظ وحدت‌ مسلمانان، وظیفه‌ای بر دوش همگان است

شیخ سید سلمان حسینی ندوی رئیس جامعة امام أحمد بن عرفان شهید در هند از دیگر سخنرانان این افتتاحیه بود که بیان کرد: همکاری مسلمانان با یکدیگر و حفظ وحدت‌شان، تکلیف و وظیفه‌ای بر دوش تمامی مسلمین است. بنابراین لازم است که مسلمان به برادر مسلمان خود اعتماد کند و نسبت به او حسن ظن داشته باشد، نه اینکه با دید سوء‌ظن به او بنگرد.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم در رابطه با تمسخر و عیب‌جویی نکردن مسلمانان از یکدیگر، ادامه داد: آنچه در کتاب خداوند آمده، در سنت پیامبر اکرم (ص) و سیره اهل بیت (ع) نیز بر آن تأکید شده است. حتی این مفاهیم در سیره صحابه گرانقدر پیامبر اکرم (ص) وجود دارند. ایران، به عنوان کشور سرآمد، سپس کشورهای امت اسلامی و سپس کشورهای دارای اقلیت مسلمان باید گردهم آیند تا اینگونه امت اسلامی دور هم جمع شوند و همکاری و برادری میان‌شان شکل گیرد. این چیزی است که ما می‌خواهیم و نسبت به تحقق آن امیدواریم تا بدین ترتیب مورد رحمت خداوند قرار گیریم.

کنفرانس وحدت، مسلمانان را «ید واحد» می‌کند

شیخ موسی سالم مفتی دارالسلام تانزانیا در وبینار سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اظهار داشت: نزدیک شدن مذاهب اسلامی به یکدیگر در این برهه از زمان، یکی از موضوعات بسیار مهم است. خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «وأعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا» همه ما باید به قرآن کریم و دین اسلام چنگ بزنیم، به آن تمسک جوییم و متفرق نشویم.

مفتی دارالسلام تانزانیا با اشاره به آیه «وَلَا تَکُونُوا مِنَ الْمُشْرِکِینَ مِنَ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَکَانُوا شِیَعًا کُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَیْهِمْ فَرِحُونَ» اظهار کرد: خداوند در این آیه شریفه کسانی را که دین خود را بخش‌ بخش کردند، به مشرکان تشبیه کرده و تعصب‌گرایی در اسلام را حرام دانسته است.

وی تصریح کرد: برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی باعث می‌شود تا علما و اندیشمندان با یکدیگر مباحثه و گفت‌وگو کنند. در قرآن کریم آمده است، اگر مسلمانان با برادر دینی خود به مباحثه بپردازد از این طریق افراد می‌توانند با یکدیگر آشنا شوند و می‌توانند به یک «ید واحد» تبدیل شوند.

همکاری اسلامی تنها در سایه هم‌افزایی برای مقابله با پروژه‌های فساد سازمان‌یافته میسر است

خلیل حمدان، عضو ارشد جنبش امل اسلامی لبنان، در ادامه این وبینار گفت: وجود اختلاف، لزوماً به معنای وجود شکاف و جدایی میان اقشار مختلف انسان‌ها و یا مذاهب اسلامی نیست. شکاف زمانی ایجاد می‌شود که خبری از همکاری اسلامی و ارزش‌های مشترک نباشد. قاعده حاکم در علوم سیاسی این است که جنگ و درگیری میان کسانی اتفاق می‌افتد که نقطه مشترکی با یکدیگر ندارند.

حمدان با اشاره به دشمنان که با استفاده از جنگ نرم تلاش می‌کنند تا فرزندان امت اسلامی را از یکدیگر جدا سازند، گفت: هدف آن‌ها ایجاد تشکیک در مفاهیم دینی و ارزش‌های مشترک است و در این مسیر با صرف هزینه‌های هنگفت، فعالیت‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای انجام می‌دهند. غایت اصلی از رهگذر این فعالیت‌ها، ایجاد مفاهیم جدید و از بین بردن مفاهیم اسلامی و دینی است.

وی ادامه داد: دعوت به همکاری اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک، دعوتی ارزشمند است، چرا که برخی کشورها به دنبال آسیب زدن به امت اسلامی هستند. همکاری اسلامی تنها در سایه هم‌افزایی برای مقابله با پروژه‌های فساد سازمان‌یافته میسر است. شکل‌گیری این همکاری مستلزم اقدام سازمان‌ها، نهادها، اتاق‌های فکر و اقدامات آموزشی و فرهنگی است.

خلیل حمدان در پایان به ظلمی که علیه ملت فلسطین توسط رژیم صهیونیستی انجام می‌شود، اشاره کرد و گفت: امیدواریم ملت فلسطین که همواره با شنیع‌ترین اقدامات صهیونیست‌ها اعم از قتل و بازداشت و ... مواجه می‌شود، به پیروزی دست یابد. شهرک‌نشینان صهیونیست با اتکاء به حمایت‌های ارتشی که خون کودکان فلسطینی را مباح کرده است، دست به جنایت می‌زنند. آن‌ها مقدسات فلسطینیان از جمله مسجدالاقصی را مورد هتک حرمت قرار می‌دهند و تمامی این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که برخی از نظام‌های سیاسی حتی زحمت محکومیت لسانی اقدامات صهیونیست‌ها را هم به خود نمی‌دهند. با این حال، با جهاد مقاومت و جهادِ حامیان وحدت، ما پیروز خواهیم شد.

استکبار جهانی نمی‌خواهد مسلمانان برادرانه با هم همزیستی کنند

ماموستا محمود ابن الخیاط امام جمعه سقز در وبینار افتتاحیه سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی، با اشاره به آیات وحدت در قرآن کریم گفت: همه ما مسلمانان، خدای واحد، پیغمبر واحد و قبله واحد داریم، پس باید متحد باشیم و دست از نزاع برداریم و دستورات خدای تبارک و تعالی را انجام دهیم.

وی ادامه داد: همه از یک پدر و یک مادر یعنی آدم و حوا هستیم؛ بنابراین باید برادرانه با هم همزیستی داشته باشند و دشمن را بشناسیم. استکبار جهانی اموال خودش را در راه جلوگیری از تبلیغ دین انفاق می‌کند و کاری می‌کند که نگذارد مسلمانان با هم برادرانه رفتار کنند و علیه اسلام و مسلمانان قیام می‌کند. برای آنها شیعه و سنی فرقی ندارد؛ زیرا هدفشان ایجاد تفرقه بین مسلمانان و غارت منابع آن‌هاست. آنها به مسلمانان به چشم حقارت نگاه می‌کنند و می‌خواهند آن‌ها را کم و متفرق نشان دهند، اما بدانند که ما مسلمانان در هر جای جهان که باشیم، متحد و استکبار‌ستیزیم.

وی خاطرنشان کرد: در زمان پیامبر اسلام(ص) هم افراط گرایی وجود داشته است. وقتی که پیامبر اسلام (ص) در جنگ طائف، غنیمت را در میان مسلمانان تقسیم کرد، عده‌ای ناراحت شدند و گفتند: آیا شما این اموال را به اشراف نجد غنیمت می‌دهید و ما را رها می‌کنید؟ پیامبر اسلام (ص) فرمود: این کار را کردم که آنها به دین اسلام الفت پیدا کنند و با ما باشند.

اسلام تا ۵۰ سال آینده، دین رایج در جهان می‌شود

شیخ محمد رحیم اف مفتی اعظم و رئیس اداره روحانیت مسلمان استاوروپول روسیه در این وبینار اشاره کرد: ما در آغاز قرن ۲۱ ام قرار داریم. متاسفانه قرن ۲۱ اثرات منفی به همراه داشته که همین امر فرصتی در اختیار غرب و آمریکا که دوست ما نیستند، قرار داده است.

وی با بیان این که در دید اول ما باید مسلمان باشیم، اظهار داشت: مسلمان بودن در واقع پذیرفتن اسلام است. این که سر تعظیم در برابر پروردگار فرود بیاوریم و خدای توانا را قبول داشته باشیم. هنوز برای ما وقت هست تا در مقابل کسانی که دوست ما نیستند، متحد شویم و بدون فوت وقت یک جبهه واحد را در برابر کسانی که در مقابل ما ایستاده‌اند، تشکیل دهیم.

این عالم مسلمان با بیان این که به امید خدا در آینده، مسلمان‌ها نمونه‌ای برای جامعه بشری خواهند بود و حدود ۱۰ تا ۵۰ سال آینده، اسلام، دین رایج شده و از مسیحیت جلو خواهد زد، اظهار داشت: البته کمیت به تنهایی برای ما مهم نیست؛ بلکه این برای ما اهمیت دارد که کمیت و کیفیت با هم در سطح بالایی قرار بگیرند.

باید اختلافات را کنار بگذاریم

محمد علی پاتانکار رئیس موسسه فرهنگی اسلامی بمبئی در ادامه این نشست اظهار داشت: ما کشورهای اسلامی اگرچه کشورهایمان، زبان‌هایمان، رنگ پوستمان، از یکدیگر جداست اما یک امت هستیم و دین، خدا و رسول (ص) ما یکی است. ما باید اختلافات را کنار بگذاریم و در میان خود وحدت ایجاد کنیم و برای گسترش برادری و اخوت در جهان الگو باشیم تا بتوانیم به عنوان یک قوم و امت واحده در مسیر پیشرفت و ترقی در کنار دیگر کشورهای جهان حرکت کنیم. خداوند متعال در قرآن کریم تاکید کرده است که به ریسمان الهی چنگ بزنید و از تفرقه دوری کنید.

رئیس موسسه فرهنگی اسلامی بمبئی با بیان اینکه دشمنان درپی این هستند که یک چهره مخدوش از دین اسلام را به جهان نشان دهند، گفت: متاسفانه امروز دین اسلام به عنوان یک دین تروریست، افراط گر و خشونت طلب معرفی می‌شود. درحالیکه این گونه نیست و ما مسلمانان باید همگی با کمک یکدیگر چهره واقعی دین اسلام را که دین صلح و امنیت است، ارائه کنیم. دین اسلام برای دنیا رحمت است نه زحمت. این دین به ما می‌آموزد که تمام مردم جهان، فرزندان یک آدم و همه بندگان یک خالق و یک مالک هستند.

عباس قاسم پور
ارسال نظرات