۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۷۴۳۴۹۸
آیت الله حسینی بوشهری تبیین کرد؛

کسب توفیق و غنیمت شمردن فرصت ها؛ راز موفقیت علامه حسن زاده آملی

کسب توفیق و غنیمت شمردن فرصت ها؛ راز موفقیت علامه حسن زاده آملی
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بررسی راز موفقیت انسان هایی مانند علامه حسن زاده آملی را بسیار مهم دانست و توفیق الهی و غنیمت شمردن فرصت ها را سبب موفقیت های آن مرحوم معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری پیش از ظهر امروز در همایش «علامه ذوالفنون، گرامیداشت علامه حسن زاده آملی» که در سالن همایش های غدیر برگزار شد با اشاره به تبحر علامه حسن زاده آملی در علوم مختلف، اظهار داشت: علومی که از پیدایش حوزه ها تا کنون مرسوم بوده است توسط ایشان با تشنگی که داشتند فراگرفته شد.

وی در ادامه افزود: آن مرحوم در حوزه آمل، تهران و قم با تشنگی علوم مختلف را تا پیش از 40 سالگی پیگیری کرد و به مدارج بالایی دست یافت؛ رمز و راز موفقیت چنین انسان هایی بسیار مهم است زیرا این امر می تواند برای ما الگو بشود.

رئیس جامعه مدرسین توفیق الهی و اغتنام فرصت ها را سبب موفقیت های بزرگ دانست و اظهار داشت: می توانیم با این دو مؤلفه دنباله رو افرادی مانند علامه حسن زاده آملی بشویم؛ گاهی اعمالی را انجام می دهیم که توفیق را از ما گرفته و فرصت های مختلفی را از دست می دهیم.

وی در ادامه با اشاره به روایتی نشانه توفیق خداوندی را قرارگیری انسان در بهترین موقعیتی که می تواند خدمت کند دانست و ادامه داد: مؤمن به توفیق خداوند بسیار احتیاج دارد و همچنین برخورداری از واعظی از درون نیز مهم است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در توضیح معنای توفیق الهی گفت: آسان کردن راه سعادت برای انسان به طوری که خداوند اسبابی را برای آن فراهم کند اما اراده و اختیار انسان می تواند گاهی زمینه کسب توفیق و گاهی نیز زمینه سلب توفیق را فراهم کند؛ گناه کردن توفیق را از انسان می گیرد و باب شر را برای آدمی گشوده می کند.

وی در ادامه به عوامل کسب توفیق اشاره کرد و افزود: پیداکردن استاد خوب از توفیقات الهی است و کسی که در مسیر الهی قدم بردارد، توفیقات الهی نصیب آن می شود؛ علامه حسن زاده آملی که ماه رجب، شعبان و رمضان را روزه می گرفت و سحرها را به صورت ممتد شب زنده داری می کرد و این ها عوامل کسب توفیق وی شد.

آیت الله حسینی بوشهری خدمت به والدین و رضایت آن ها را از عوامل توفیق الهی عنوان و اضافه کرد: تلاش و مجاهدت فراوان از ویژگی های مهم علامه حسن زاده آملی بوده و یکی از مهم ترین عوامل توفیق است. بزرگان دین توصیه کرده اند هر روز حداقل 5 دقیقه با خداوند صحبت کنیم و با تمرین این مدت را بیشتر کنیم و به مرور وقتی هم کار می کنیم متوجه خداوند بوده و به عشق او کار کنیم.

وی با بیان اینکه وقتی خداوند بداند بنده ای عشق او را دارد به او توفیق می دهد، بیان داشت: توفیق عنایتی دیگر به انسان است تا قدر انبیاء و کتب آسمانی را بداند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با تأکید بر ضرورت بهره گیری از فرصت ها، عنوان کرد: شخصیتی مانند آیت الله غروی در آمل در خود فرض می کند که هر روز در خیابان و بازار آمل قدم بزند تا مردم بدانند منطق وحی وجود دارد؛ علامه حسن زاده می فرماید من زمانی طلبه شدم که مساجد به انبار غله و پنبه تبدیل شده بود و دوران ستمشاهی به معنای واقعی ستم بود و معاد کم کم به فراموشی سپرده شده بود. 

وی با بیان اینکه علامه حسن زاده آملی در سال 42 با امام خمینی بیعت کرد و در خصوص رهبر معظم انقلاب تعابیر بلندی دارد، اظهار داشت: این ارادت ها ناشی از این است که مرحوم علامه دوران پیش از انقلاب را درک کرده است و می داند که تفاوت این دو زمان چیست.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: فردی که توفیق الهی را کسب کرده و فرصت ها را غنیمت بشمارد، شاهکار می کند؛ علامه حسن زاده در خاطرات خود بیان می کند که روز برفی تردید داشتم به درس بروم یا نه اما به هر حال رفتم و در خانه استاد ایستادم تا در باز شد و به استاد گفتم که تردید داشتم حضور پیدا کنم و  استاد در پاسخ گفت که آیا گداها در این روز برفی حضور نداشتند؟ وقتی آن ها حضور داشتند چرا ما باید درس را تعطیل کنیم.

وی علامه حسن زاده آملی را یک فقیه دانست و افزود: این عالم بزرگوار در دروس آیات گلپایگانی، اراکی و محقق داماد حضور داشت و متأسفانه این بعد را اشاره نمی کنند و باید تأکید کنیم که آیت الله حسن زاده در فقه هم نظر و تبحر داشت.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بخش پایانی سخنان خود را به نکاتی اختصاص داد و اظهار داشت: آیت الله استادی در اولین مراسم پس از وفات آیت الله حسن زاده آملی توصیه کرد که شاگردان آن مرحوم کتب وی را بررسی کنند و نکته ای را که مورد ایراد قرار دارد را بررسی تا در کتاب دیگر پاسخ آن را ارائه کنند.

وی بر ضرورت تنظیم کتب علامه حسن زاده آملی به شکلی روان برای نسل جوان تأکید و تصریح کرد: در غرب فلسفه را به زبان کودکان می نویسند و ما چرا فلسفه را در سطحی بالا نگه داشته و پایین نمی آوریم تا جوان تر ها نیز استفاده کنند؛ جوانان تشنه معارف اهل بیت هستند.

آیت الله حسینی بوشهری با تأکید بر بررسی آراء و نظرات علامه حسن زاده آملی در میزگرد ها خاطرنشان کرد: برای هیچکس قائل به عصمت نیستیم و راه و رسم حوزه های علمیه رسیدن به حقیقت بوده است و نباید این راه را سد کنیم. باید از افراط و تفریط پرهیز کنیم.

وی در پایان تأکید کرد: علامه حسن زاده نیاز به زیارت نامه ندارد و نوشتن آن کار درستی نیست؛ اگر او در میان ما حضور داشت اجازه نمی داد چنین متنی نوشته شود و با آن موافقت نمی کرد؛ این کار خوشایند حوزه های علمیه ما نیست.

ارسال نظرات