۲۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸
کد خبر: ۷۴۳۹۰۴

حساسیت رشته «تاریخ» در کلام رئیس جامعه المصطفی

حساسیت رشته «تاریخ» در کلام رئیس جامعه المصطفی
رئیس جامعه المصطفی(ص) با اشاره به برخی تفاسیر جانبدارانه در روایت رخدادهای تاریخی از حساسیت رشته «تاریخ» و موقعیت خطیر آن سخن گفت.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در دیدار اعضای شورای علمی همایش بین المللی حضرت جعفر بن ابیطالب(علیه السلام) ابراز داشت: بزرگداشت شخصیت‌های تاریخی که تا حدود زیادی مغفول و مجهول باقی مانده‌اند، اقدام شایسته‌ای است و صمیمانه از همه دست‌اندرکاران آن تشکر می‌نمایم.

وی گروه تاریخ را دارای جایگاه مهمی در جامعةالمصطفی دانست و خاطرنشان کرد: تاریخ از موضوعاتی است که به مراقبت و صیانت فراوانی نیاز دارد و خوشبختانه امروز شاهد حضور شخصیت‌های قابل اعتماد و مستقیم الفکر در مجتمع تاریخ، سیره و تمدنی اسلامی جامعةالمصطفی هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با اشاره به برخی تفاسیر جانبدارانه در روایت رخدادهای تاریخی، یادآور شد: برخی تاریخ‌نگاران وقایع را با جهت‌گیری و پیش‌فرض‌های ذهنی خود بگونه‌ای توصیف می‌کنند که مطابق با نظر و تفکرات خودشان باشد. رشته تاریخ از موقعیت خطیری برخوردار است و با حضور جمع شما عزیزان در شرایط مناسبی قرار دارد.

وی قهرمانان و شخصیت‌های سرشناس را بخشی از اجزای هویتی و فرهنگی ملت‌ها دانست و اظهار داشت: امتی که فاقد چهره‌های درخشان باشد، از احساس هویت و تعلق‌خاطر محروم خواهد بود. قهرمانان و اسطوره‌ها نقش الگو و اسوه برای جامعه را دارند و احساس افتخار برای زنده ماندن یک جامعه را به دنبال می‌آورند.

رئیس جامعةالمصطفی ادامه داد: حتی گاهی برخی کشورها و گروه‌ها به صورت نمادین شخصیت‌هایی تخیلی را ایجاد می‌نمایند تا با تکیه بر آن، برای خود هویت جمعی پدید آورند. لذا سرداران پرافتخار تاریخ اسلام که هرکدام می‌توانند برای یک امت هویت‌ساز باشند، باید مورد توجه محققان و پژوهشگران ما قرار گیرند.

وی مظلومیت جعفر بن ابیطالب و خاندان ایشان را منبعث از مظلومیت حضرت امیرالمومنین علی(علیه السلام) دانست و یادآور شد: خاندان آل جعفر در کنار شخصیت برجسته خود؛ حضرت جعفر بن ابیطالب(علیه السلام)، در تاریخ اسلام از لحاظ سیاسی و علمی از جایگاه برجسته‌ای برخوردار بودند.

رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به برخی مطالب منسوب به ایشان از جمله نماز جعفر طیار، ابراز داشت: حکمت اینکه نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) برخی از اعمال و عبادات مانند تسبیح حضرت زهرا(سلام الله علیها) یا نماز جعفر طیار را به برخی از افراد منسوب می‌داشت به دلیل برجای ماندن این چهره‌ها در پهنه تاریخ بود که بخشی از هویت جامعه اسلامی را شکل می‌دهند.

وی حضرت جعفر ابن ابیطالب را از شخصیت‌های پیشگام و پیشتاز در جهان اسلام دانست و اذعان داشت: در برخی روایات تاریخی، از جناب جعفر به عنوان نخستین مومنان به پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) نام برده شده است. ایشان سال‌های زیادی به عنوان سفیر پیامبر در حبشه حضور داشت و جا دارد پژوهشی در منابع مسیحیان حبشه آن زمان درباره این شخصیت صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی در پایان تاکید شورای علمی این همایش بر کیفیت آثار تولیدی را شایسته تقدیر خواند و افزود: گاهی در فعالیت‌های علمی، کمیت بر کیفیت غلبه می‌یابد که البته برای اهل فن قابل تشخیص است. اهتمامی که در این همایش بر کیفیت تولیدات علمی در نظر گرفته شده‌ است، اقدام پسندیده‌ای است که در سایر فعالیت‌های علمی نیز باید در دستور کار باشد.

تدوین موسوعه پنج جلدی پیرامون شخصیت حضرت جعفر بن ابیطالب

گفتنی است در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، رئیس مجتمع آموزش عالی تاریخ و سیره با اشاره به ظرفیت فراوان پژوهش علمی پیرامون شخصیت حضرت جعفر بن ابیطالب(علیه السلام)، یادآور شد: پیرامون زندگی این شخصیت مهم تاریخ اسلام به عنوان اولین مهاجر و سفیر پیامبر(صلی الله علیه و آله) در حبشه، آثار و کتاب‌های بسیار خوبی تدوین شده است از جمله نگارش یک موسوعه پنج جلدی که توسط این همایش پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به صدور فراخوان همایش بزرگداشت شخصیت حضرت جعفر بن ابیطالب در ۹ محور، ابراز داشت: در این زمینه بیش از صد و پنجاه موضوع گردآوری شده است و تدوین پنجاه مقاله نیز به صورت سفارشی در دستور کار قرار دارد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به برگزاری چندین پیش‌نشست ویژه این همایش، ابراز داشت: انتشار آثار علمی این همایش توسط انتشارات المصطفی می‌تواند در معرفی چهره حضرت جعفر بن ابیطالب بسیار موثر واقع گردد.

ارسال نظرات