۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۷۴۴۵۷۸
حجت الاسلام والمسلمین قائنی نجفی:

در اندیشه اسلامی زنان و کودکان کفار در جنگ ها مصونیت دارند

در اندیشه اسلامی زنان و کودکان کفار در جنگ ها مصونیت دارند
استاد حوزه علمیه قم در دوره تخصصی «فقه المقاومه» به مبحث رضایت به گناه و معصیت دیگری پرداخت و این مسأله را در مواردی موجب مجازات حد دانست.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد قائنی نجفی استاد حوزه علمیه قم در دوره تخصصی فقه المقاومه که در سالن همایش های دارالشفاء برگزار شد، اظهار داشت: شیوه پیامبر برای جنگ دفاع و نشر اسلام بود که از افراد نظامی تعهد می گرفتند به اموری پایبند باشند و حتی نسبت به قطع درخت، اطفال، زنان و اشخاص از پا افتاده حساس بودند؛ طبق روایات و گزارشات متعدد اصل این مسأله جای تردید نیست که اطفال کفار و زنان آنان در جنگ ها مصونیت دارند.

وی ادامه داد: از نصوص قطعیه استفاده می شود که رضایت به گناه دیگران، خود گناهی است و عده ای از بزرگان تصریح کرده اند که وجوب مطلق است و مشروط به شرایط امر به معروف نیست؛ در مواردی گفته شده این امر از موارد ایمان است.

حجت الاسلام والمسلمین قائنی نجفی با اشاره به گناه بودن رضایت به گناه دیگران، اظهار داشت: در روایتی آمده است راوی از امام رضا در خصوص روایتی از امام صادق مبنی بر انتقام حضرت مهدی از فرزندان قاتلان ابی عبدالله به علت گناه پدرانشان، سؤال کرد که حضرت رضا فرموده اینچنین است؛* قتل این افراد توسط امام زمان از قبیل حد است نه اینکه حق اولیاء دم باشد بنابراین جای رضایت نیست؛ سرقت مال با شرایطی که قطع دست را به دنبال داشته باشد دو جنبه حد و حق مالک دارد که اگر مالک هم سارق را ببخشد بر حاکم واجب است که دست سارق را قطع کند.

وی با اشاره به مراتب رضایت به گناه اظهار داشت: یکی از مراتب رضایت، خوشامد طبعی است مانند کسی که از شرب خمر خوشش می آید اما خودش نمی خورد؛ به نظر نمی رسد این مقدار از رضایت سبب گناه و حد شود؛ در معامله رضایتی شرط صحت معامله است که انشائی باشد نه اینکه فقط در قلب بگذرد بنابراین کسی مال دیگری را بفروشد در صورتی که مالک رضایت خود را انشاء نکرده باشد، معامله باطل است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم رضای به معصیت را در صورت رضایت فعلی گناه دانست و تصریح کرد: برخی این امر را مختص زمان ظهور می دانند که راضیان به گناه عقوبت بشوند؛ یا به تعبیر روایت «جناح» منازل خلاف مشروع است و اگر حضرت ظهور کند بالکن ها را خراب می کند و همچنین روایت دارد که حضرت طریق اصلی شهر را توسعه می دهد؛ در زمانه حاضر شهرداری ها بنای مزاحم را خراب کرده و راه اصلی را توسعه می دهند و کسی صبر نمی کند تا امام زمان ظهور کند از این رو نمی توان هر مسأله ای را که در روایات ظهور آمده مخصوص عصر ظهور دانست.

وی در ادامه رضایت به معصیت را شامل هر معصیتی دانست و افزود: اگر رضایت به این معنا باشد که فرد راضی به گناه، حرمت آن فعل را زیر سؤال ببرد در حکم مرتد است؛ از نظر فقه شیعه کفار در سه دسته کافر ذمی، کافر معاهد و کافر مهدور جای می گیرند. اگر اهل ذمه عزم جنگ بر مسلمین داشته باشند و یا مشرکینی که با مسلمین در حال جنگ هستند را کمک کنند، از ذمه خارج هستند؛ برخی کشورهای غربی به دشمنان مسلمانان کمک می کنند و مصونیتی ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین قائنی با اشاره به وضعیت مردم مظلوم فلسطین دفع ضرورت از مضطر را واجب دانست و افزود: اگر اطفال و نساء در بلادی از بلاد مسلمین در حال اضطرار هستند بر مسلمان دفع آن واجب است البته در صورت توانایی و تمکن و در غیر این صورت لازم است که با دعا و اعلام انزجار این ضرر از مضطر دفع شود.

وی در پایان خطاب به حکام مسلمان و تجار مسلمین خاطرنشان کرد: در داستان صفوان جمال آمده است که حضرت موسی کاظم خطاب به وی در خصوص اجاره دادن کاروان شتر به هارون اعتراض کرد و صفوان گفت برای سفر حج به او شتر اجاره دادم و حضرت در پاسخ فرمود همین اندازه که منتظر هستی تا زنده بماند و برگردد در بقاء ظالم شریک هستی از این رو صفوان کاروان خود را فروخت تا شریک ظالم نباشد. کسانی که با قاتلان مسلمانان میلیاردی تجارت می کنند، و همین اندازه منتظر هستند تا این کفار زنده مانده و پول آن ها را پرداخت کنند در گناه قتل مسلمانان شریک خواهند بود. جوامع مسلمین از سران و تجار گرفته تا رعیت ها نباید در خصوص مسأله فلسطین و کشتار مسلمانان بی تفاوت باشند. متن روایت: حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ زِيَادِ بْنِ جَعْفَرٍ الْهَمَدَانِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا علیه‌السلام يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ مَا تَقُولُ فِي حَدِيثٍ رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ علیه‌السلام أَنَّهُ قَالَ إِذَا خَرَجَ الْقَائِمُ قَتَلَ ذَرَارِيَّ قَتَلَةِ الْحُسَيْنِ علیه‌السلام بِفِعَالِ آبَائِهَا فَقَالَ علیه‌السلام هُوَ كَذَلِكَ فَقُلْتُ فَقَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‌ مَا مَعْنَاهُ فَقَالَ صَدَقَ اللَّهُ فِي جَمِيعِ أَقْوَالِهِ لَكِنَّ ذَرَارِيَّ قَتَلَةِ الْحُسَيْنِ يَرْضَوْنَ أَفْعَالَ آبَائِهِمْ وَ يَفْتَخِرُونَ بِهَا وَ مَنْ رَضِيَ شَيْئاً كَانَ كَمَنْ أَتَاهُ وَ لَوْ أَنَّ رَجُلًا قُتِلَ فِي الْمَشْرِقِ فَرَضِيَ بِقَتْلِهِ رَجُلٌ فِي الْمَغْرِبِ لَكَانَ الرَّاضِي عِنْدَ اللَّهِ شَرِيكَ الْقَاتِلِ وَ إِنَّمَا يَقْتُلُهُمُ الْقَائِمُ إِذَا خَرَجَ لِرِضَاهُمْ بِفِعْلِ آبَائِهِمْ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ بِأَيِّ شَيْ‌ءٍ يَبْدَأُ الْقَائِمُ فِيهِمْ إِذَا قَامَ قَالَ يَبْدَأُ بِبَنِي شَيْبَةَ وَ يَقْطَعُ أَيْدِيَهُمْ لِأَنَّهُمْ سُرَّاقُ بَيْتِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ.[1] عبد السّلام بن صالح هروىّ گويد: به حضرت رضا علیه‌السلام عرض كردم: نظرتان در باره اين حديث كه از امام صادق علیه‌السلام روايت شده است، چيست، كه حضرت فرموده‌اند: زمانى كه قائم علیه‌السلام قيام كند، فرزندان قاتلان حسين علیه‌السلام را به خاطر كردار پدرانشان خواهد كشت؟ حضرت فرمودند: همين طور است، عرض كردم: پس معنى اين آيه چيست: «وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‌» (هيچ كس بار گناه ديگرى را به دوش نخواهد كشيد- انعام: 164)؟ فرمودند: خداوند در تمام گفتارهايش درست گفته است، لكن فرزندان قاتلان حسين علیه‌السلام از كردار پدرانشان راضى هستند و به آن افتخار مى‌كنند و هر كس از كارى راضى باشد مثل كسى است كه آن را انجام داده، و اگر كسى در مشرق كشته شود و ديگرى در مغرب از اين قتل راضى باشد، نزد خدا با قاتل شريك خواهد بود، و قائم علیه‌السلام در هنگام قيام خود، به خاطر رضايتشان از كردار پدران، ايشان را خواهد كشت، عرض كردم: وقتى قائم شما علیه‌السلام قيام كند، از چه كارى شروع مى‌كند؟ فرمودند: در آغاز دستان بنى شيبه را قطع مى‌نمايد زيرا آنان دزدان خانه خدا هستند.

ارسال نظرات