۱۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۷۴۵۸۷
آیت الله جوادی آملی:

افراد بی بصیرت از تاریخ عبرت نمی گیرند

خبرگزاری رسا ـ آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق خود گفت: مهم ترین راه تهذیب نقس خودشناسی است.
آيت الله جوادي آملي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عبدالله جوادی آملی، استاد عالی حوزه علمیه قم ظهر امروز در درس اخلاق خود با تبیین فرازی از خطبه 221 نهج البلاغه گفت: زندگی در برزخ به صورت جمعی است و روابط و ضوابطی بر آن حاکم نیست از این رو هر انسانی که زمینه تعالی را در خود آماده کند خداوند متعال شجره طیبه را در او قرار می دهد.

وی با اشاره به افرادی که با دیدن تاریخ  تحولی در آنان ایجاد نمی شود گفت:عبور از تاریخ به معنای عبرت است ولی این افراد از تاریخ عبرت نگرفته‌اند و بصیرت ندارند.

مفسر قرآن کریم با بیان این که عقل، تحجیر است خاطر نشان کرد: عقل هویت انسان را حفظ می کند و مانع از هر گونه دست اندازی بیگانگان می شود.

وی با اشاره به فرمایش حضرت علی (ع) مبنی بر اینکه عده ای وسایل خود را گم می کنند انشاء ضاله می‌کنند ولی هنگام گم شدن خود به کسی مراجعه نمی کنند ابراز داشت: مهمترین راه تهذیب نفس این است که خودمان را بشناسیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در خودشناسی چهار مکتب مشاء (وجود روح) اشراق(تجرد روح) ، حکمت متعالیه (جامعیت روح) و اهل معرفت(آینه شدن حق) وجود دارد، اظهار داشت: اگر انسان آینه وجودی خود را به سمت مسجد و حسینیه بچرخاند پیرو اهل بیت(ع) می شود، چگونگی قرار دادن آینه وجود به سمت حق به وسیله فن اخلاق بیان می شود.

گفتنی است، درس اخلاق هفتگی آیت الله جوادی هر پنج شنبه بعد از نماز ظهر و عصر در مسجد ایشان واقع در خیابان چهارمردان برگزار می شود. /921/پ202/ع

ارسال نظرات