۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۷
کد خبر: ۷۴۷۳۰۵

توصیه های تبلیغی استاد قرائتی به طلاب و مبلغان

توصیه های تبلیغی استاد قرائتی به طلاب و مبلغان
حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با تاکید بر انجام تبلیغ چهره به چهره، عنوان کرد: تبلیغ باید قرآنی باشد و هجرت برای تبلیغ واجب است.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در نشستی صمیمی با طلاب، فضلا و اساتید مدرسه معصومیه با بیان اینکه اگر می خواهید ذهن فعالی داشته باشید، مطالبی که یاد گرفته اید را تکرار کنید، عنوان کرد: هجرت در راه خدای متعال واجب است.

وی با تاکید بر اینکه شاید ترک هجرت، گناه کبیره باشد، بیان داشت: کسانی که می توانستند هجرت کنند و نکردند، فرشته های عذاب در دنیا آنها را عذاب می کنند، قرآن کریم در این باره می فرماید: «قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا؛ فرشتگان گویند: آیا زمین خدا پهناور نبود که در آن هجرت کنید».

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان آیه « فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ؛ چرا از هر گروهی از آنان، طایفه‌ای کوچ نمی‌کند تا در دین آگاهی یابند و به هنگام بازگشت بسوی قوم خود، آنها را بیم دهند؟! شاید بترسند، و خودداری کنند!» بیان داشت: دو نوع هجرت در قرآن داریم که یکی "نفر" و دیگری "رجعوا" است.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه بعضی از طلاب ساکن در قم و مشهد هجرت نمی کنند، عنوان کرد: قرآن می فرماید کسانی که هجرت نکرده اند را دوست نداشته باشید.

وی با تاکید بر اینکه طلاب از سخنرانی طولانی مدت پرهیز کنند، خاطرنشان کرد: بسیاری از سخنرانی های امیرالمومنین علیه السلام کلمات قصار بود و تنها دو سخنرانی طولانی حضرت علی علیه السلام داشتند که یکی نامه به امام حسن(ع) و دیگر نامه به مالک اشتر بود؛ لزومی ندارد که خطبه طولانی در اول سخنرانی بیان شود.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در ادامه افزود: انتخاب استاد باید بر اساس فایده باشد نه شهرت و عزت دست خداوند متعال است، عزت، قدرت و مکر در سه جای قرآن به جمیعا متصل و به خدای متعال نسبت داده شده و در قرآن کریم بر فشرده گویی و مورد نیاز گفتن تاکید صورت گرفته و باید دانست که تبلیغ رحمت الهی است و برای خدای متعال باید به تبلیغ رفت.

وی با اشاره به نکاتی در خصوص امر تفسیر قرآن کریم، ابراز کرد: تفسیر نمونه با نظارت آیت الله مومن، آیت الله روحانی، آیت الله مصباح و آیت الله استادی نوشته شد؛ تفسیر به رأی مانند آب کشیدن از چاه خشک و اضافه کردن سلیقه های شخصی به آیه است و تدبر در قرآن مانند آب بیرون کشیدن از چاه است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به اینکه طرحی تبلیغی را چند سال است که اجرا می کنیم، گفت: این طرح به صورت تبلیغ چهره به چهره است که 2000 نفر طرفدار دارد؛ تبلیغ باید قرآنی باشد و نباید با زور تبلیغ کرد، گاهی کارهای کوچک اثرات بزرگی دارد که نباید از انجام این کارها غافل شد.

مفسر قرآن کریم در پایان با بیان اینکه کسانی که با اخلاق مسلمان شدند بیشتر از کسانی هستند که با استدلال به اسلام روی آورده اند، عنوان کرد: خیلی از علوم، علم مفید نیستند و برای زندگی سودی ندارد، هرچه انسان درس بخواند به تعبیر قرآن کریم "قلیل" و انسان نباید خود را بی نیاز از علم آموزی بداند.

ارسال نظرات