۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱
کد خبر: ۷۴۷۵۰۲

تلگراف: اروپا آماده می‌شود تا شکست اوکراین را بپذیرد

تلگراف: اروپا آماده می‌شود تا شکست اوکراین را بپذیرد
روزنامه انگلیسی تلگراف نوشت: اروپا نه تنها آماده می‌شود تا شکست اوکراین در جنگ را بپذیرد بلکه تمایل اندکی برای دفاع از خود در برابر اقدامات روسیه در آینده دارد.

روزنامه انگلیسی تلگراف با انتشار تحلیل هشدارآمیزی عنوان کرده است: در شرایطی که جنگ اوکراین به بن بست رسیده، این احتمال را که رئیس جمهور روسیه بتواند از حمله خود پیروز بیرون بیاید، نمی‌توان نادیده گرفت.

شکست اوکراین در ضد حمله، پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه زلنسکی رئیس جمهور اوکراین و فرماندهان ارشد او مبنی بر این که پیروزی در چنگ کی‌یف است را خاموش ساخت.

اوکراینی‌ها، متحدان غربی را مقصر می‌دانند و می‌گویند به دلیل عدم ارائه تسلیحات مورد نیاز، امکان شکستن بن بست در میدان جنگ وجود ندارد. فقدان پیشرفت نظامی همراه با شعله‌ور شدن جنگ در غزه، قطعا حس تردید را در میان برخی از رهبران غربی نسبت به توانایی اوکراین شدت بخشیده است. در دولت بایدن این تلقی رو به رشد وجود دارد که منافع امریکا با فشار آوردن به زلنسکی برای پذیرش صلح با روسیه بهتر تامین می‌شود. در همین حال، پوتین تلاش‌های خود را برای بازپس‌گیری مزیت نظامی تشدید می‌کند و از درآمد‌های نفتی قوی برای نظامی کردن اقتصاد کشورش استفاده می‌کند که منجر به افزایش قابل توجه تولید تسلیحات شده است.

پوتین هم چنین مجوز افزایش ۱۷۰۰۰۰ نفری ارتش روسیه را صادر کرده است. این تصور که ۲۱ ماه پس از حمله، ارتش روسیه همچنان قادر به انجام حمله خواهد بود تا چند ماه پیش غیرقابل تصور به نظر می‌رسید.  بسیار بعید است پوتین بتواند به فتح تمام اوکراین و ایجاد یک رژیم دست نشانده در کی‌یف دست یابد، اما هر نتیجه‌ای که منجر به حفظ کرملین در مناطق قابل توجهی از اوکراین شود به عنوان یک پیروزی مورد ستایش قرار خواهد گرفت. چنین وضعیتی پوتین را به این تلقی تشویق می‌کند که می‌تواند اقدامات بیشتری را در جناح شرقی ناتو انجام دهد آن هم با آگاهی از این موضوع که غرب نه منابع و نه اراده لازم برای مقاومت را در اختیار ندارد.

تعدادی از کارشناسان برجسته نظامی، آمادگی ناتو برای مقابله با چنین چالشی را زیر سوال می‌برند. کنفرانس دفاعی اخیر در برلین از جنگ با روسیه به عنوان سناریوی روز قیامت قلمداد شد که در آن اروپا به دلیل ناتوانی ناتو در دفاع از جناح شرقی اروپا به سرنوشتی مشابه با امپراتوری مقدس روم در دوران ناپلئون دچار خواهد شد.

«سونکه نیتزل» استاد تاریخ نظامی دانشگاه پوتسدام در آلمان ادعا کرد ۱۵ سال به طول می‌انجامد تا کشورش بتواند از خود در برابر روسیه دفاع کند. «یاچک سیویرا» رئیس اداره امنیت ملی لهستان هم هشدار داد ناتو حداقل سه سال فرصت دارد تا خود را برای حمله روسیه به جناح شرقی خود آماده کند.

با این وجود، علیرغم تهدید آشکار مسکو به نظر می‌رسد رهبران غربی تمایلی به جدی گرفتن آن ندارند. استدلالی که در مراحل اولیه مناقشه اوکراین مطرح شد آن بود که حصول اطمینان از این که روسیه متحمل شکست سنگینی می‌شود پوتین را از اقدامات تجاوزکارانه بیش‌تر منصرف می‌سازد، اما آن استدلال اکنون جای خود را به این استدلال داده که خستگی از جنگ و تمایل به پایان دادن به خصومت به هر قیمتی، باعث جسورتر شدن روسیه می‌شود.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو اخیرا در مورد بن‌بست در مناقشه اوکراین از ماهیت پراکنده صنعت دفاعی اروپا ابراز تاسف کرد. او گفت: «ما نمی‌توانیم آن طور که باید با یکدیگر همکاری کنیم» و هشدار داد که ناتوانی کشور‌های اروپایی در تجمیع منابع می‌تواند تلاش‌ها برای حفظ تجهیزات مهمات به اوکراین را تضعیف کند.»

ناکامی در مقابله با تهدید روسیه در بریتانیا نیز مشهود شده جایی که تحلیل بیانیه پاییزی «جرمی هانت» در ماه گذشته نشان می‌دهد که بعید است دولت به تعهد خود مبنی بر افزایش هزینه‌های دفاعی از ۲ درصد به ۲.۵ درصد تولید ناخالص داخلی عمل کند تعهدی که نیازی کلیدی برای مجهز کردن نیرو‌های مسلح برای مقابله با تهدید روسیه است. اکنون نه تنها اروپا آماده می‌شود تا اجازه دهد اوکراین در جنگ متحمل شکست شود؛ بلکه تمایل اندکی  برای دفاع از خود در برابر اقدامات روسیه در آینده دارد.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات