۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۷۴۸۱۳۳
حجت‌الاسلام جلالی در گفت‌وگو با رسا:

شورای نگهبان سلیقه‌ای عمل نمی کند

شورای نگهبان سلیقه‌ای عمل نمی کند
نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با بیان دلایل مخالفت‌های مطروحه با شورای نگهبان گفت: خط کش شورای نگهبان برای جلوگیری از نفوذ، سلیقه‌ای، فله‌ای و گتره‌ای نیست.

حجت‌الاسلام حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا بحث و انتقاد از شورای نگهبان را موضوع جدیدی ندانست و گفت: با مطالعه متن مذاکرات قانون اساسی مشخص است که از همان روزها حمله شدید به این جایگاه مهم و فیلتر بسیار ارزشمند جمهوری اسلامی شروع شد تا تصویب نشود؛ دشمن اصلی این نهاد در آن روزها ملی‌گراها در قالب نهضت آزادی و جبهه ملی بودند.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی درباره موضع مخالفان شورای نگهبان اظهار داشت: ملی‌گراها و جبهه ملی بحث‌های سکولاریستی را مطرح می‌کردند که تشخیص تطابق قانون با شرع، دخالت دادن دین در حکومت است؛ این‌ها می‌گفتند حکومت مانند معادلات ریاضی است و در هر جای دنیا از ایران تا آمریکا نباید منطبق با دین و مذهب باشد.

وی در بیان خاطره‌ای از سال 65 از آقای مرعشی رئیس کارگزاران گفت: آقای مرعشی که استاندار کرمان بود و در برگشت از مناطق جنگی که به صورت اتفاقی با هم همراه بودیم گفت «در دنیا آنکه پاسخگو هست دولت‌ها و حکومت‌ها هستند و این مدل ولایت فقیه یک مدل جدیدی است؛ در کشور ما یک دوگانگی وجود دارد و این دوگانگی ولایت فقیه یا حکومت است؛ شما که رئیس جمهور و دولت و وزرا و قوه قضائیه و مقننه دارید و این‌ها پاسخگو هستند دیگر ولایت فقیه چیست؟ این حکومت در حکومت محسوب می‌شود».

حجت‌الاسلام جلالی ادامه داد: آقای مرعشی نمی‌گفت که باید حکومت ولایت فقیه یا حکومت معمول جهانی را انتخاب کنیم بلکه می‌گفت از لحاظ بین‌المللی دولت‌ها دولت‌ها را می‌شناسند، با هم مذاکره می‌کنند و تفاهم‌نامه و عهدنامه می‌بندند اما ورود ولایت فقیه در اینکه مذاکره کنید یا نکنید، این را بگویید یا نگویید یک هرج و مرجی ایجاد می‌کند.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی عمده دلیل مخالفت برخی از مخالفان سابق شورای نگهبان را تعریف نشدن آن در موازین بین‌المللی عنوان کرد و گفت: ما می‌گوییم که شورای نگهبان قوانین، مقررات و اشخاص را بر اساس شرع، قانون اساسی، اسناد بالا دستی و سیاست‌های کلی و کلان کشور می‌سنجد.

وی افزود: در مقابل این‌ها درک نمی‌کنند که جمهوری اسلامی و نظام اسلامی، انقلاب و حکومت دینی جدید مبتنی بر ولایت فقیه است و لازم نیست مبتنی بر ساختارهای حکومت‌های غربی یا شرقی باشد؛ این یک نظریه جدید دینی است؛ بنابراین مدل حکومت ما نه شرقی و نه غربی است بلکه یک نظام دینی مبتنی بر ولایت فقیه است که در آنجا یکی از ارکان این نظام شورای نگهبان است.

حجت‌الاسلام جلالی به چهار اصل انتخابات یعنی رقابت، مشارکت، امنیت و سلامت که به وسیله رهبر معظم انقلاب تأکید شده است اشاره کرد و گفت: شورای نگهبان تضمین کننده دو اصل امنیت و سلامت است؛ امنیت و سلامت انتخابات به وسیله شورای نگهبان تضمین می‌شود.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با مد نظر قرار دادن تهدید، خطر، حمله، تحریم، ترور و کودتا به وسیله دشمنان چهل ساله این مرز و بوم ابراز داشت: در نقشه و طراحی‌هایی که برای ما داشتند مسلم است که دشمن هر لحظه به دنبال نفوذ در این مملکت و حکومت است؛ با اینکه شورای نگهبان مراقب است اما در چهل سال گذشته به واسطه همین نفوذها شخصیت‌های برجسته‌ای را از دست دادیم و اسناد مهمی از این کشور به سرقت رفت.

حجت‌الاسلام جلالی دلیل حمله به شورای نگهبان را تضعیف، تخریب و منفعل کردن این نهاد انقلابی عنوان کرد و ابراز داشت: همه این‌ها با هدف وارد کردن نیروهای نفوذی به سیستم و دوم به هم زدن انسجام درونی است.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با بسیجیان اظهار داشت: یکی از عوامل موفقیت‌ها و پیروزی‌های مهم جامعه اسلامی انسجام درونی است؛ به اعتقاد رهبری ما با کسانی که نظام، جمهوری اسلامی ولایت فقیه را قبول دارند برادر هستیم؛ این حمله‌ها برای از بین بردن انسجام درونی و چند قطبی‌سازی کاذب است تا ملت دچار تفرقه، تشتت و چندجانبه‌گرایی و سوگیری‌ها شود؛ در نتیجه پروژه ناامیدسازی و سیاه‌نمایی و کاهش حضور مردم محقق می‌شود.

وی گشودن جبهه فرعی از سوی دشمن را برای باز داشتن ما از جبهه اصلی عنوان کرد و گفت: چند دستگی‌ها باعث ایجاد جبهه‌های فرعی و باز داشتن ما از جبهه اصلی است؛ امام راحل و رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند که در تور دشمن گرفتار نشوید و آیت‌الله رئیسی هم گفت «در متن حرکت کنید نه در حاشیه‌ها».

حجت‌الاسلام جلالی با اشاره به مارک‌های مبنایی، پایداری، خالص‌ساز، ائتلافی، وحدتی، اصولگرا و اصلاحاتی که به افراد مختلف زده می‌شود تصریح کرد: اگر مسئولان ما غفلت کنند و با ورود به جبهه‌های فرعی از جبهه اصلی غافل شوند همه چیز را باخته‌اند؛ در ابتدای انقلاب هم امام خمینی (ره) تأکید داشت که «هر چه فریاد دارید بر سر آمریکا بزنید» یعنی جبهه اصلی شما آمریکا است که نباید آن را فراموش کنید.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان را از ابتدای تأسیس، سنگربان و مرزبان نظام و جمهوری اسلامی توصیف کرد و گفت: این‌ها دژبان‌هایی بودند که مقاومت کردند و راه ورود و نفوذ دشمن را به عرصه حکومت و نظام اسلامی و جمهوری اسلامی بستند؛ البته این جلوگیری با استفاده از خط کشی است که سلیقه‌ای، فله‌ای و گتره‌ای نیست.

وی شورای نگهبان را در تأیید صلاحیت بسیار سهل‌گیر توصیف و تأکید کرد: شورای نگهبان راجع به سه چیز حساس است؛ نخست مسائل اخلاقی و شهوانی است؛ دوم مسائل اقتصادی مانند اختلاس، رشوه و رانت است و سوم ضعف در مسائل فکری، اعتقادی و دینی است؛ وقتی کسی به مسائل دینی پایبند نباشد چگونه به اصول و مبانی انقلاب اسلامی پایبند است؟

حجت‌الاسلام جلالی در پایان نتیجه گرفت: سه عامل اخلاقی، اقتصادی و اعتقادی محملی برای حمله به شورای نگهبان است؛ برای دور نگه داشتن شورای نگهبان در بررسی ‌این سه عامل دلیلی بر حملات شدید به این نهاد انقلابی است.

ارسال نظرات