۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۷۴۸۳۰۸
رئیس مرکز تحقیقات، کامپیوتر علوم اسلامی نور تاکید کرد؛

لزوم توجه ویژه به فناوری اطلاعات برای ایجاد تحول در علوم انسانی

لزوم توجه ویژه به فناوری اطلاعات برای ایجاد تحول در علوم انسانی
حجت الاسلام والمسلمین بهرامی با بیان این که علوم انسانی اسلامی دیجیتال رشته علمی نوپدید است که در تلاقی بین علوم انسانی و فناوری اطلاعات در دنیای امروز شکل گرفته گفت: بخواهیم در علوم انسانی تحول ایجاد کنیم، باید به پیشران آن یعنی فناوری اطلاعات توجه ویژه داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین بهرامی رئیس مرکز تحقیقات، کامپیوتر علوم اسلامی نور در نشست خبری اختتامیه چهارمین همایش علوم انسانی اسلامی، پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی که در سالن جلسات این مرکز برگزار شد، با اشاره به این که علوم انسانی دیجیتال رشته علمی نوپدید است که در تلاقی بین علوم انسانی و فناوری اطلاعات در دنیای امروز شکل گرفته است، اظهار داشت: در تعریف موضوع علوم انسانی و روش ها و نتایج آن، فناوری اطلاعات تاثیر بسیار عمیقی در موضوع علوم انسانی گذارد.

وی افزود: وضعیت موضوع علوم انسانی دیجیتال در جهان در اکثر دانشگاه ها و مراکز پژوهشی دنیا که بر روی علوم انسانی کار می کنند، خوب است و آنان واحد علوم انسانی دیجیتال را تاسیس کرده اند؛ اما در ایران این اتفاق جدی گرفته نشده و اگر هم باشد، فعالیت آنان بسیار محدود است و اگر بخواهیم در علوم انسانی تحول ایجاد کنیم، باید به پیشران آن که فناوری اطلاعات است، توجه ویژه داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی اظهار داشت: مرکز تحقیقات کامپیوتر علوم اسلامی نور از دو سال قبل، آزمایشگاه هوش مصنوعی و علوم اسلامی انسانی دیجیتال را افتتاح کرد که خروجی های بسیار خوبی در بهره مندی از هوش مصنوعی برای پیشبرد مباحث علوم اسلامی انسانی دیجیتال به دست آمد و برای مخاطبان عرضه شد.

وی افزود: در این مرکز نشریه ای با عنوان علوم اسلامی انسانی دیجیتال تولید شد که با فراخوان مقالات در این راستا، مقالات بسیاری واصل شده که امیدواریم کمتر از یک ماه آینده، شماره اول آن را به جامعه علمی عرضه کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات، کامپیوتر علوم اسلامی نور با اشاره به راه اندازی پژوهشکده علوم اسلامی و انسانی دیجیتال در اختتامیه چهارمین همایش علوم انسانی اسلامی، پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی اظهار داشت: در این همایش از آرم پژوهشکده رونمایی شد و پژوهشکده با دریافت مجوز از شورای اعطای مجوزهای حوزه کار خود را آغاز کرد.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی افزود: اعضای هیئت امنای پژوهشکده از متخصصان حوزه علوم انسانی اسلامی دیجیتال هستند که عبارتند از: حجج اسلام والمسلمین قاسم تلخان، اکبر راشدی نیا، سید محمدجواد شبیری، عبدالمجید واسطی، بهرامی و آقایان بهروز مینایی و رضا آسیابانی.

رئیس مرکز تحقیقات، کامپیوتر علوم اسلامی نور با اشاره به اهداف راه اندازی پژوهشکده علوم اسلامی و انسانی دیجیتال بیان داشت: شناسایی نیازها، چالش ها و پرسش های نوپدید از جمله اهداف راه اندازی این پژوهشکده می باشد که با پیدایش رشته علوم انسانی اسلامی دیجیتال، درحال مطرح شدن است.

وی با بیان اینکه در این مرکز دانش جدیدی شکل گرفته است عنوان کرد: این مرکز کلید واژه علوم انسانی و اسلامی دیجیتال را ایجاد کرده و به دنبال فرهنگ‌سازی در این عرصه است.

حجت الاسلام والمسلمین بهرامی با اشاره به اینکه لازم است در همه پژوهشگاه‌ها واحد علوم اسلامی انسانی دیجیتال راه‌اندازی شود، خاطرنشان کرد: باید دیگر مراکز علوم انسانی کشور نیز به این عرصه ورود پیدا کرده و در حد توان خود به گسترش این گفتمان کمک کنند.

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در پایان خاطنشان کرد: نگاه جدید به فضای علوم انسانی و اسلامی با بهره‌مندی از فناوری اطلاعات می‌تواند منجر به دستیابی به دستاوردهای جدید شود.

 

ارسال نظرات