۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
کد خبر: ۷۴۹۲۲۰

اساتید رسانه و ارتباطات درباره سپهبد سلیمانی چه می‌گویند؟

اساتید رسانه و ارتباطات درباره سپهبد سلیمانی چه می‌گویند؟
نشست شناخت مکتب شهید سردار حاج قاسم سلیمانی امروز با حضور اساتید و دانشجویان بسیجی دانشگاه سوره و دانشکده رسانه خبرگزاری فارس برگزار

نشست شناخت مکتب شهید سردار حاج قاسم سلیمانی امروز با حضور امیدعلی مسعودی رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره، علیرضا طاهری رئیس دانشکده رسانه خبرگزاری فارس، سمیرا خطیب‌زاده مدیر گروه مدیریت فرهنگی و رسانه دانشگاه سوره، مجید رضاییان عضو هیات علمی دانشگاه سوره، بتول فلاح‌مراد، تینا چهارسوقی‌امین نویسنده و استاد زبان فارسی، غلامحسین اسلامی‌فر مدرس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره، فریبا پورابوالفتح، یوسف خجیر قائم‌مقام رئیس دانشگاه سوره و جمعی از دانشجویان و خبرنگاران دانشگاه سوره و دانشکده رسانه خبرگزاری فارس در سالن کنفرانس خبرگزاری فارس برگزار شد.

سمیرا خطیب‌زاده، مدیر گروه مدیریت فرهنگی و رسانه دانشگاه سوره در ابتدای این مراسم اظهار کرد: قبل از هرچیزی سالگرد شهادت سردار بزرگ جبهه مقاومت شهید حاج قاسم سلیمانی را تبریک عرض کرده و اقدام تروریستی کور و وحشیانه و ددمنشانه‌ای که روزهای قبل همزمان با سالگرد سردار بزرگ در شهر کرمان اتفاق افتاد را تسلیت عرض می‌کنیم.
 

سمیرا خطیب‌زاده در نشست شناخت مکتب «حاج قاسم»


وی گفت: دشمنان ما در واقع با این اقدام تروریستی یکبار دیگر ثابت کردند که چقدر از چهره این سردار بزرگ هراس و وحشت دارند؛ آن‌ها ثابت کردند بیش از خود سردار سلیمانی از شهید سلیمانی در هراس هستند و حتی از زائران و ادامه‌دهندگان راه ایشان هم وحشت و ترس دارند.

مدیر گروه مدیریت فرهنگی و رسانه دانشگاه سوره با بیان اینکه امروز ما به دنبال برررسی مکتب شهید سردار حاج قاسم سلیمانی هستیم، افزود: هرگاه یک انسان از مدار فردیت خارج و سعه وجودیش به اندازه‌ای گسترش پیدا کند که بر نفوس انسان‌ها در مسیر کمال تاثیر بگذارد در واقع آن انسان به یک مکتب تبدیل شده است و سردار دل‌ها سرباز مخلصی در راه خداوند بودند که توانستند به این قابلیت دست پیدا کرده و این دگرگونی را ایجاد کنند.

در ادامه علیرضا طاهری رئیس دانشکده رسانه خبرگزاری فارس گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری اگر بخواهیم مکتب حاج قاسم سلیمانی را در دو کلمه تبیین کنیم باید بگویم این مکتب عبارت است از «صدق» و «اخلاص‌» و این دو کلمه در واقع عنوان، نماد و نمایه مکتب حاج قاسم سلیمانی است.
 

علیرضا طاهری در نشست شناخت مکتب «حاج قاسم»


وی اضافه کرد: خداوند متعال در آیه 23 سوره احزاب می‌فرمایند «مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَىٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا» و این یعنی با هدف، عهد الهی و آرمان‌ها برخورد صادقانه داشتن، اما مشکل هم همین‌جا است که پای صدق در حرکت برخی از ما انسان‌ها در تعامل با آرمان‌های اسلام و انقلاب متاسفانه می‌لنگد.

همچنین امیدعلی مسعودی رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره به مقاله خود در بعد تحلیل معناشناختی ارتباطات غیرکلامی در سیره شهید سلیمانی اشاره و بیان کرد: در این مقاله ما ۱۲۱ عکس از ایشان را بررسی، سپس ۱۶ عکس را به صورت هدفمند انتخابات و با توجه به مبحث ارتباطات غیرکلامی تحلیل کردیم.
 

امیدعلی مسعودی در نشست شناخت مکتب «حاج قاسم»


وی افزود: نتیجه این شد که ارتباطات غیرکلامی سردار شهید قاسم سلیمانی با الگویی مطلوب در ارتباط غیرکلامی که می‌تواند سرمشقی برای فرماندهان و رزمندگان جبهه مقاومت باشد، احصا شد. 

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات سوره در ادامه بیان کرد: در تحلیل نشان معناشناختی عکس‌های برجا مانده از شهید از میان ۸ حوزه ارتباطات غیرکلامی در الگوی تحقیق، ۶ حوزه شامل حرکت‌شناسی، حریم شخصی، پیام‌های بساوایی، پوشش، رنگ و نشانه‌ها و نمادها در عکس‌‌های نمونه مشاهده و تحلیل شدند و تنها دو حوزه فرازمانی و زمان به دلیل محدودیت تصاویر و عدم ثبت در عکس‌ها مشاهده نشد که برای این حوزه‌ها نیز به سخنرانی‌های ایشان رجوع و از ارتباطات کلامی ایشان نیز سخن گفتیم.
 

وی همچنین به مقاله دیگری در تحلیل مضمون وصیت‌نامه شهید سلیمانی که در فصلنامه رهپویه ادبیات پایداری دانشگاه سوره در حال چاپ است اشاره و بیان کرد: برای رسیدن به شاخص‌ها و مولفه‌هایی از مکتب شهید سلیمانی مضامین سازمان دهنده‌ای را احصا کردیم که به عنوان مثال در حوزه هستی‌شناسی تاکید ایشان در وصیت‌نامه بر روی توحید، معاد، نبوت، عدل الهی و امامت است. 

در ادامه این نشست بتول فلاح‌مراد از دیگر سخنرانان این نشست اظهار کرد: بنده عنوان بحثی که می‌خواهم عرض کنم را وضع یک هویت جدید بدون مرز برای انسان گذاشته‌ام؛ یعنی ما می‌خواهیم از یک انسان جدید که ساخته و به دنیا معرفی شده است، صحبت کنیم.
 

بتول فلاح‌مراد در نشست شناخت مکتب «حاج قاسم»


وی با طرح این پرسش که برای ساختن یک تمدن جدید باید چکار کنیم، افزود: باید یک نقشه راه و طرح کلی برآیند تحقق اهداف و یک آهنگ کلی حرکت جامعه اسلامی داشته باشیم که ما را به سمت آرمان‌های متعالی اسلام مبتنی بر فهم از اسلام هدایت بکند.

فلاح‌مراد ادامه داد: معمولا در دیدگاه‌های فکری مبتنی بر دنیا یک قهرمان یا یک ابر قهرمان ساخته می‌شود و به او این حق را می‌دهند که از هر وسیله‌ای برای پیروزی در میدان‌ها استفاده کند که این میدان‌ها می‌تواند هم سخت و هم نرم باشد.
 

این کارشناس با بیان اینکه اما در اسلام ابتدا یک مکتب بنیان‌گذاری می‌شود، عنوان کرد: بعد از بطن این مکتب یک گفتمان که نقشه راه جامع تحقق حاکمیت دین را داشته باشد ساخته و در ادامه برای توفق این گفتمان ما در میدان نظریه و عمل الگو‌ها را به دنیا معرفی می‌کنیم.

فلاح‌مراد با اشاره به اینکه باید این الگو را به سمت شخصیت سردار حاج قاسم سلیمانی هدایت کنیم، تصریح کرد: باید توجه داشت که وظیفه این الگوها بسط دادن، تبیین، عملیاتی و فرماندهی کردن میدان است و ما به سمت مرد میدان می‌خواهیم هدایت بشویم.
 

مجید رضاییان در شناخت مکتب «حاج قاسم»


در ادامه مجید رضاییان عضو هیات علمی دانشگاه سوره به تحقیقات خود با موضوع «نگرش جوانان کشور سوریه نسبت به اقدامات جبهه مقاومت و نقش رسانه‌ها» اشاره کرد و گفت: کشور سوریه به سبب تنوع قومی و مذهبی و دخالت کشورهای بیگانه آبستن حوادثی بود که نتیجه آن را در گسل‌های موجود در سال‌های 2010 و 2012 و در جریان جنبشی که تحت عنوان بهار عربی ملاحظه کردیم؛ این کشور به سبب وجود این گسل‌ها و اختلافات به سرعت تحت تاثیر این جریان قرار گرفت و سراسر مناطقش را تنش در بر گرفت و این کشور را به صورت یک کشور بحران‌زده و آشوبزده درآورد.
 


وی ادامه داد: لذا به سبب نقشی که سوریه در فعالیت‌های جبهه مقاومت می‌توانست ایفا کند، شهید سلیمانی و یارانش در آن‌جا حضور پیدا کرده و مجموعه اقداماتی را انجام دادند و این موجب شد که ما در سال‌های پس از جنگ به بررسی آن بپردازیم.

همچنین غلامحسین اسلامی‌فر مدرس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره با اشاره به اینکه شهید سلیمانی در دوران دفاع مقدس جز فرماندهان اصلی بودند، تصریح کرد: با وجود اینکه جنگ در شرایط سخت و نظامی و درگیری به چشم می‌آید اما در دفاع مقدس شاهد بودیم که جنگ تبدیل شده بود به یک دانشگاه انسان‌سازی و شهید سلیمانی در کنار دیگر فرماندهانی که در مقر فرماندهی بودند در این دوران هم هدایت عملیات نظامی و هم تربیت نیروی انسانی را برعهده داشتند. 
 

غلامحسین اسلامی‌فر در نشست شناخت مکتب «حاج قاسم»


وی با اشاره به ورود شهید سردار سلیمانی به سپاه قدس در سال 76 گفت: اگر به فعالیت‌های سپاه قدس در بعد و قبل از فرماندهی ایشان بیندایشیم، شاهدیم که قبل از فرماندهی ایشان با وجود اینکه تحرکاتی در جبهه مقاومت وجود داشت اما انسجام به معنای واقعی به چشم نمی‌خورد و با ورود ایشان با پشتوانه‌ دفاع مقدس، جبهه مقاومت عملاً تبدیل به یک جبهه کارا، موثر و منسجم در سراسر جبهه مسلمانان تبدیل شد.
 

فیلم|بخشی از سخنرانی غلامحسین اسلامی‌فر در نشست شناخت مکتب «حاج قاسم»


در ادامه این نشست فریبا پورابوالفتح با بیان اینکه سخن گفتن از سردار سلیمانی ساده نیست، بیان کرد: ایشان چنان در تمام ابعاد شخصیتی و وجودی خویش به کمال دست یافته بود که تحلیل و تبیین هر یک از این ابعاد توجه، دقت‌نظر و زمان بیشتری را می‌طلبد.

​وی گفت: شهید سپهبد سلیمانی از نظر ویژگی‌های یک انسان متعالی و کامل که می‌توان به عنصرهای تفکر و تعهد و مسؤولیت‌پذیری در ادای وظیفه که تمامی آن‌ها را به شایستگی در خود ایجاد کرده بود بلکه فراتر از آن در مقام عمل و ابتکار عمل به جایگاهی رسیده بود که چه دوست و چه دشمن به آن اذعان و اعتراف دارند.
 

فریبا پورابوالفتح در نشست شناخت مکتب «حاج قاسم»


وی ادامه داد: او انسانی بود که خدمت به خلق را سرلوحه زندگی خود قرار داده و با مجاهدت مخلاصانه و شجاعت و تدبیر همواره وفادار به اسلام و انقلاب و ولایت بود و در قبال ملت ایران و امت اسلامی با حرکت‌های جهادی در جهت رفع مشکلات و مخاطرات جدی و تهدیدها باصفا و خلوص نیت رنج مجاهدت را به خود هموار نموده و در راه آرمان‌ها تا آخرین نفس خستگی‌ناپذیر تلاش کرده و در نهایت به سالار شهیدان و به درجه شهادت که آرزوی همیشگی خود بود نائل آمد.

همچنین تینا چهارسوقی‌امین استاد زبان فارسی در این نشست عنوان کرد: در گفتمان انقلاب اسلامی که میراث نهضت اسلامی حضرت امام خمینی(ره) است وقتی دو دال اصلی جمهوریت و اسلامیت را داریم این دو دال در یک زمین گفتمانی قابل کاشت و برداشت هستند و آن زمینه گفتمانی انقلاب اسلامی همنشینی سه گفتمان جهاد، مقاومت و شهادت است.
 

تینا چهارسوقی‌امین در نشست شناخت مکتب «حاج قاسم»


وی در ادامه گفت: یعنی اگر گفتمان انقلاب اسلامی که میراث مجادهدت‌های اسلامی حضرت امام رحمه الله است این سه گفتمان را نداشت همنشینی و کاشت و برداشت از جمهوریت و اسلامیت ممکن نبود و وجه تمایز سرمایه اجتماعی در مفاهیم غربی و آنچه حضرت امام خمینی(ره) به آن می‌پردازند دقیقا در همین موضوع است یعنی اینکه همه موارد ذیل اقتدار الهی و اعتماد به پروردگار انجام می‌شود. 

این استاد دانشگاه افزود: حال وقتی تمامی کنشگری‌های سردار و تمامی داده‌های زبانی ایشان را به مثابه متن بررسی می‌کنیم چیزی غیر از دانش‌آموزی در مکتب حضرت امام(ره) نیست، وقتی می‌گوییم سردار پای مکتب امام خمینی(ره) رشد پیدا کردند تک تک مثال‌های آن را از ادبیات زبانی ایشان می‌توانیم برداشت کنیم و ارزشمندی آن هم در همین است.
 
 

همچنین یوسف خجیر، قائم‌مقام رئیس دانشگاه سوره اظهار کرد: وقتی حاج قاسم سلیمانی را بررسی و مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم که یکسری خصلت‌هایی در ایشان وجود دارد که مختص ایشان است و در جای دیگر پیدا نمی‌کنیم. 

وی گفت: این موضوع در خصوص بحث‌ها و کارکردهای اغنایی ایشان است چون اغنا باعث می‌شود هنوز بعد چهار سال ایشان طرفدارانی داشته باشد که شهادت را چه در غزه، چه در لبنان و چه در سوریه و کرمان می‌پذیرند؛ چراکه اغنا ماندگار است و تبلیغات ماندگار نیست، اغنا مبتنی در رفتار است و تبلیغات در نگرش و عقیده و گرایش و معدود به رفتار ‌می‌رسد چون رویکرد احساسی فراموش می‌شود.


قائم‌مقام رئیس دانشگاه سوره ادامه داد: در شهید سلیمانی رویکردی وجود دارد که من به آن اصول اغنا می‌گویم و آن در همه بحث‌ها از جمله وصیت‌نامه و سخنرانی‌های ایشان وجود دارد و ایشان اصول اغنایی خاص خود را دارند.

وی در پایان به مذاکرات شهید سلیمانی و پوتین و اغنای پوتین برای حضور در جنگ سوریه اشاره و اعتبار شهید سلیمانی را به عنوان منبع معتبر در دیپلماسی مطرح کرد و گفت: به همین خاطر بود که وقتی ایشان گفت ما پیروز می‌شویم این شخص(پوتین) وارد میدان شد.
 

نشست شناخت مکتب «حاج قاسم»

منبع: فارس
ارسال نظرات