۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵
کد خبر: ۷۴۹۶۰۸
آیت الله اعرافی تأکید کرد؛

لزوم همراهی، هماهنگی و همگرایی همه نهادهای حوزوی برای اجرای طرح جامع تبلیغ

لزوم همراهی، هماهنگی و همگرایی همه نهادهای حوزوی برای اجرای طرح جامع تبلیغ
مدیر حوزه های علمیه تأکید کرد که طرح جامعی برای تقویت تبلیغ آماده و خدمت رهبر انقلاب ارسال شده است که نیازمند همراهی، هماهنگی و همگرایی تمام نهادهای حوزوی برای اجراست.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی در جلسه طلاب و فضلای استان یزد که در مؤسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، ضمن تبریک حلول ماه رجب و اعلام همبستگی با مردم مظلوم غزه و یمن، اظهار داشت: در آستانه انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی قرار داریم و همه افراد باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا انتخاباتی با شکوه رقم زده و بهترین انتخاب‌ها از سوی ملت شریف انجام بپذیرد.

وی ضمن توصیه ای به طلاب و فضلا، ابراز داشت: اخلاص، عدم غرور و عدم وابستگی به تشویق از سوی دیگران از خصوصیاتی است که از حوزه و حوزویان انتظار می رود و مرحوم آیت الله مصباح، چنین خصوصیتی را داشتند.

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگر از سخنان خود به برخی برنامه های حوزه در چند سال اخیر اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: بر اساس برنامه پنج ساله ای که شش سال قبل در مرکز مدیریت حوزه های علمیه تدوین شده، قریب به 800 برنامه تعریف شده که نزدیک به 200 برنامه آن جدید بوده و به بخش های گوناگون حوزه همچون مجمع نمایندگان طلاب برای بررسی و نظردهی ارائه شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: یکی از برنامه های حوزه، ورود به مسئله تبلیغ بوده که باید بگوییم مع الاسف تبلیغ دین درکشور نقشه جامع و راهبری واحدی ندارد و 20 طرح در معاونت تبلیغ حوزه تدوین شده که برخی از آنان بسیار بزرگ و تحولی بوده است.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: طرح امین در مدارس آموزش و پرورش، یکی از این طرح هاست که در حال حاضر به حضور 25 هزار طلبه رسیده و انقلابی در این مسئله رخ داده است و وزیر کشور در جمع اعضای خبرگان رهبری بیان کرد که در ایام اغتشاشات، در مدارسی که طلبه طرح امین داشتیم، اغتشاشی نداشته ایم.

وی ابراز داشت: امروز بیش از نیمی از بودجه حوزه در قلمرو تبلیغ است و بنده نمی توانم دستاوردهایی که در ارتباط میان حوزه و آموزش و پرورش داشته ایم را بگویم؛ چراکه رسانه های ضدانقلاب منتظر شنیدن این سخنان هستند تا علیه آن جریان رسانه ای به راه بیندازند.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: ورود در طرح هجرت که وظیفه اصلی آن بر عهده سازمان تبلیغات و سایر نهادهای حوزوی است، از دیگر برنامه های ما بوده که با هماهنگی این نهادها، کارهای بسیار مناسبی صورت گرفته است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: در تقسیم کارهایی که انجام شده، وظیفه فضای مجازی بر عهده حوزه گذاشته نشده؛ اما حوزه ورود مناسبی به این مسئله داشته و بحمدالله در بخش تبلیغ اینترنتی حوزه، تولید محتوای مناسبی انجام شده که بدون وجود نام و نشانی از حوزه، در فضای مجازی کشور منتشر می شود.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: پس از منویات تیرماه رهبر معظم انقلاب در جمع حوزویان که تبلیغ را اولویت اول حوزه عنوان کردند، طرح جامعی برای تقویت تبلیغ آماده و خدمت رهبر انقلاب ارسال شده است که نیازمند همراهی، هماهنگی و همگرایی تمام نهادهای حوزوی برای اجراست.

وی ابراز داشت: کنشگری حوزه در صحنه جامعه، نظام و انقلاب اسلامی از دیگر برنامه های ما بوده که پایه ریزی مناسبی برای نقش آفرینی حوزه انجام شده و در این راستا، 100 تفاهم نامه با دستگاه های گوناگون به امضا رسیده که یکی از آنان، امضای تفاهم نامه پنج ساله با وزارت آموزش و پرورش در موضوعات جدید است.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: از دیگر تفاهم نامه های ما، امضای تفاهم نامه با کمیته امداد امام خمینی (ره) است که امروز 600 روحانی در سراسر کشور، با هماهنگی کمیته امداد، مسئله امداد اسلامی را پیگیری می کنند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: ایجاد 30 ستاد راهبری در حوزه همچون ستاد راهبری جمعیت، ستاد راهبری محیط زیست و ... از دیگر برنامه ها بوده که حوزه به عنوان شاه‌راه به راه انداخته است.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: امروز حوزه در موضوعات گوناگون کشور حرف های بسیار کارشناسی و پخته برای مجلس و دولت دارد و بحمدالله این سخنان خریدار داشته و از آن استقبال می شود.

وی ابراز داشت: دبیرخانه گروه های جهادی و ستاد حوادث حوزه که 12 هزار نفر پای کار آمدند

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: وقتی طلبه ای درباره معیشت طلاب سخن گفته و خطاب به بنده می گوید فکری برای معیشت طلاب کنید، در خودم فرو می ریزم؛ چراکه به طور قطع، یک شبانه روز بنده بدون پیگیری مسئله معیشت طلاب نمی گذرد و جلسات مختلفی را خدمت رهبر معظم انقلاب داشته ایم و بحمدالله ایشان بزرگوارانه دستورات مناسبی داده اند؛ اما موج تورم سبب شده که همچنان در زمینه معیشت طلاب و فضلا مشکل داشته باشیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه بیان داشت: «خروجی هدفمند» و «ماندگاری هدفمند» از سیاست های حوزه است و ماندگاری هدفمند را دنبال می کنیم تا نهال فروشی در حوزه انجام نشود و بحمدالله طرح مناسبی برای این مسئله تدوین شده است.

آیت الله اعرافی در پایان راه اندازی مرکز مطالعات راهبردی حوزه را یکی کارهای بزرگ در حوزه عنوان کرد و اظهار داشت: همچنین در کنار طرح ها و برنامه ها و مراکز گوناگون، طرح ولایت را برای حوزویان داریم که طرح تعریف شده و محوری حوزه است تا طلاب و فضلا با اندیشه انقلابی حوزه آشنا شده و در کنار آن اردوهای راهیان نور را برای فضلا و روحانیون داریم.

 

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر، رئیس مجمع نمایندگان طلاب نیز در این جلسه به ایراد سخن پرداخت و اظهار داشت: امام صادق علیه السلام در روایتی فرمودند: «العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس/ شبهات به کسی که زمانه خود را بشناسد هجوم نمی‌آورد».

وی ابراز داشت: نمایندگان طلاب و فضلای استان یزد بحمدالله برنامه ریزی مناسبی برای طلاب و فضلای این استان داشته و این جلسه، دومین جلسه استانی است که برگزار شده و جای تقدیر از این عزیزان دارد.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب در بخش دیگر از سخنان خود به برخی طرح ها و برنامه های مرکز مدیریت حوزه اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: بحمدالله مرکز مدیریت حوزه های علمیه در موضوعات گوناگون، طرح ها و برنامه ریزی مناسبی داشته و ما در مجمع نمایندگان طلاب به دنبال هر طرحی که می رویم، مشاهده می کنیم که آیت الله اعرافی در این موضوعات، ورود مناسبی داشته و طرح های مناسبی از سوی همکاران ایشان تدوین شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر در پایان به مسئله انتخابات اشاره کرد و بیان داشت: انتخابات باید سرمشق جهاد تبیین ما باشد و روحانیت در این مسئله وظیفه دارد و ان شاءالله با حضور حداکثری مردم در انتخابات، شاهد برگ زرین دیگری در نظام مقدس جمهوری اسلامی باشیم.

 

در ابتدای این جلسه، جمعی از نمایندگان طلاب و فضلا همچون حجج اسلام والمسلمین قطبی، دهقان، سید اسماعیل علوی، محمد علی دهقان، مرتضی دهقانی و کریمی به ایراد سخن پرداخته و به ارائه مباحثی همچون: مشکلات معیشتی طلاب و عواقب آن، مشکلات امتحان شفاهی، توجه به پژوهش های کاربردی در حوزه، تقویت ارزش مدرک حوزه، نقش حوزه در تقویت نظام، نقش حوزه در ایجاد تمدن نوین اسلامی، استعدادسنجی طلاب، توجه به گروه های فعال حوزوی، تقویت حضور پرشور مردم در انتخابات، رسیدگی به وضعیت فضای مجازی در کشور، تقویت تبلیغ بین المللی، تقویت زبان آموزی طلاب، تقویت جهاد تبیین، تکریم علما و برجستگان حوزه، تقویت مسئله اخلاق و تربیت در حوزه، توجه به خانواده طلاب، رسیدگی به مسئله بی انگیزگی طلاب، تقویت استعدادشناسی در حوزه، رسیدگی به مباحث اجاره و منازل طلاب، رسیدگی به مسئله اشتغال طلاب، توجه بیشتر به طلاب جدیدالورود به قم، احیای موقوفات حوزوی، ارتباط بیشتر نمایندگان طلاب و فضلا با بدنه حوزه، استفاده بهینه از مدارس علمیه، معرفی بهتر اساتید یزدی، هویت بخشی به طلاب و فضلا، رسیدگی به مشکلات افسردگی و سردرگمی برخی از طلاب، ایجاد مکان ثابت برای طلاب استان یزد و ... پرداختند.

 

ارسال نظرات