دومین جلسه از سلسله نشست های انتخاباتی «رسانه، مشارکت و امید آفرینی» برگزار شد
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، دومین جلسه از سلسله نشست های انتخاباتی با عنوان «رسانه، مشارکت و امید آفرینی» عصر روز گذشته در سالن شهید دهقانی خبرگزاری رسا با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
در این نشست که به ابتکار خبرگزاری رسا و در جهت ایجاد انتخاباتی پرشور و با مشارکت بالا برگزار شد ابتدا آقای روح الله رفیعی از معاونت فضای مجازی دفتر تبلیغات اسلامی قم به ارائه سخن پرداخت و گفت: ما یک معضلی در عرصه های مختلف کشور داریم؛ این معضل عدم وجود یک کلان روایت در مورد انقلاب اسلامی است که منجر به یک کنش جمعی شود.
وی در تاکید ایجاد کنشگری در میان عموم مردم بیان داشت: برای اینکه بتوانیم روایت هایمان را تبدیل به یک کنش جمعی کنیم نیاز است مخاطب شناسی دقیقی داشته باشیم.
وی پیرامون انتخابات و تلاش برای بالابردن مشارکت مردم توسط رسانه ها اظهار داشت: مخاطب امروز دچار بی هویتی است، و این بی هویتی موجب می شود در فعالیت های اجتماعی و سیاسی حضور کمرنگی داشته باشد؛ رسالت رسانه ها این است که هویت ایرانی اسلامی را به مخاطب عرضه کنیم؛ اگر یک هویت صحیح شکل بگیرد قطعا مشارکت بالایی در انتخابات خواهیم داشت.
در ادامه آقای داود شمس مسئول بسیج رسانه استان قم با تقسیم مردم به سه دسته پای کار انقلاب که همیشه در انتخابات شرکت می کنند، مردمی که تصمیم قاطعی برای شرکت در انتخابات نگرفته اند و اقلیتی که در تصمیم به عدم شرکت در انتخابات گرفته اند؛ بر لزوم تمرکز و کار بر روی قشر دوم تأکید کرد.
وی با تاکید بر استفاده از رسانه برای اثرگذاری بیشتر بر مردم پیشنهاد داد: باید از تمام ظرفیت رسانه ها خصوصا رسانه های مرجع استفاده کنیم، در کنار این باید از ظرفیت بلاگرهای انقلابی که مخاطبان بی شماری دارند نیز استفاده کرد و با یک حرکت منسجم جامعه را به حرکت به سمت اهداف اسلامی هدایت کرد.
حجت الاسلام گودرزی از مسئولان مرکز خدمات حوزه علمیه، از عملکرد ضعیف فعالان رسانه ای جبهه انقلاب در تشکیل یک تشکیلات منسجم و هماهنک انتقاد کرد و بیان داشت: با همکاری و هماهنکی می توان همه تهدیدهای دشمنان را خنثی کرد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: دو عامل استفاده از فناوری های روز نظیر هوش مصنوعی و شناخت زمانه را از مهم ترین عوامل موفقت در کار رسانه ای عنوان کرد.
قربانزاده از مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی، یکی دیگر از سخنرانان این نشست بود و مهم ترین راهکار برای حل تمام مشکلات کشور را جهاد تبیین دانست و گفت: باید بسیاری از مسائل برای مردم روشن شود و بدانند که مشکلاتی که در کشور وجود دارد مختص ایران نیست و بسیاری از کشور ها با آن دست و پنجه نرم می کنند؛ به عنوان مثال مشارکت در انتخابات در اکثر کشورها پایین است، یا در بسیاری از کشورهای اروپایی و منطقه غرب آسیا هنوز هم انتخاباتی برگزار نمی شود.
در ادامه آقای حمزه ادهمی از مسئولان مرکز تبلیغ مجازی حوزه علمیه با اشاره به نقش اصلی رسانه یعنی تولید و توزیع محصولات رسانه ای، از رسانه های همسو درخواست کرد که اگر اثر فاخری در رسانه ای تولید می شود در زمینه توزیع و انتشار آن به یکدیگر کمک کنند.
وی در ادامه برای تبیین انتخابات اظهار داشت: ما باید به معرفی برخی آثار تبیینی مرکز تبلیغ مجازی حوزه نظیر انیمیشن دو بعدی «کی به کیه» پرداخت.
حجت الاسلام کریمی مسئول بسیج مرکز مدیریت حوزه علمیه، بر لزوم ایجاد یک بسیج عمومی و ایجاد پویش های مختلف برای بالابردن مشارکت در انتخابات تأکید کرد و گفت: هر اندازه که انتخابات ما پرشورتر باشد، کشور مقتدرتر خواهد شد، و اگر مجلس خوب داشته باشیم، مشکلات کشور با سرعت بیشتری برطرف می شود.
علی علیزاده دبیر جشنواره رسانه ای ابوذر و دبیر خبر حوزه علمیه خبرگزاری حوزه، بررسی کلیدواژه های پرتکرار و پراهمیت استفاده شده در سخنان رهبر معظم انقلاب را یکی از بهترین هدایتگرها برای فعالیت رسانه ای دانست و گفت: با شناخت جهتگیری امام جامعه، رسانه ها می توانند نسبت به مطالبه خواسته های مهم رهبری اقدام لازم را انجام دهند.
وی ادامه خاطر نشان کرد: وظیفه رسانه های انقلابی مطالبه گری، روایتگری، امید آفرینی و پاسخگویی به شبهات است.
احسان باقری از مسئولان سازمان فضای مجازی سراج از عملکرد انفعالی رسانه های انقلابی گله کرد و گفت: متأسفانه امروز دشمن برای ما ایجاد مسئله کرده و ما را وادار به بازی در زمین خودش می کند در صورتی که ما باید برای دشمن ایجاد مسئله کنیم؛ هر جا و در هر عرصه ای ما به صورت آفندی و تهاجمی حرکت کردیم، دشمن شکست خورده است.
وی یکی از مهم ترین کارهایی که باید برای بالا بردن مشارکت انجام داد را ترسیم عنوان کرد و توضیح داد: ما باید برای مردم ترسیم کنیم که اگر در انتخابات حضور نداشته باشند و یا حضور داشته باشند چه اثری دارد.
محمد علی رستملو از مسئولان شبکه جهانی ولایت با تاکید بر استفاده از ظرفیت های فضای مجازی برای روشنگری اظهار داشت: باید بررسی شود که مخاطب ما یعنی عموم مردم، در کدام فضای رسانه ای بیشتر حضور دارند و در همان فضا به عملیات روشنگری دست بزنیم و اینکه بدون در نظر گفتن مخاطب در سکوهای خاص فعالیت کنیم، بازدهی مناسبی نخواهد داشت.
وحید متقیان روابط عمومی مسجد مقدس جمکران در مورد فعالیت این مسجد در آستانه انتخابات گفت: ما نیز برنامه ریزی کردیم که در آستانه انتخابات تمام فعالیت هایمان پیوست انتخاباتی داشته باشد و از ظرفیت حضور اقشار و قومیت های مختلف در مسجد مقدس جمکران برای روشنگری و دعوت به مشارکت در انتخابات استفاده خواهیم کرد.
سرکار خانم میرجعفری رئیس اداره خانواده حوزه علمیه با اشاره به اثرگذاری رسانه در ایجاد امید آفرینی و بالا بردن مشارکت در انتخابات، لازمه اثرگذاری رسانه بر مردم را رشد فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی و تمدنی و ایجاد امیدآفرینی در این ابعاد دانست.
سید هادی ساجدی مسئول روابط عمومی دانشگاه باقر العلوم هویت بخشی به مردم را یکی از مهم ترین عوامل بالا بردن مشارکت دانست و گفت: در کشوری مثل روسیه، شما یک تابلو با حروف انگلیسی مشاهده نمی کنید، یا در کشور هند بر روی غالب وسایل نقلیه پرچم کشورشان را زده اند؛ اما در ایران به این صورت هویت ایرانی قوی نیست و دیگر پسندی وجود دارد که باید فکری به حال این مسئله کرد.
وی موفقیت های بین المللی انقلاب را عامل موثر قوی در گشایش های داخلی عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال در انقلاب فرانسه، بعد از اینکه چند بار دیکتاتوری روی کار آمد و رفت، و زمانی که دموکراسی در اروپا فراگیر شد، در داخل فرانسه هم یک ثبات و آرامشی حاکم شد که ناشی از موفقیت بین المللی انقلاب بود.
در پایان حجت الاسلام جلالی مسئول مرکز پژوهش های دینی صدا و سیما از لزوم تقویت انگیزه ها برای شرکت در عرصه های مختلف اجتماعی و سیاسی انقلاب گفت و توضیح داد: اگر ما عمق انقلاب اسلامی را برای مردم تبیین کنیم که این انقلاب نتیجه تلاش های هزاران ساله انبیاء و اوصیاء است، قطعا انگیزه مشارکتشان در عرصه های مختلف از جمله انتخابات بیشتر می شود.
وی همچنین، مقابله با تردید افکنی های دشمن، توجه دادن به منافع ملی، پیشرفت های کشور و اثرگذاری حضور بین المللی ایران در موفقیت های داخلی و استفاده از آمار دهی و مقایسه آن با گذشته را از جمله وظایف مهم رسانه عنوان کرد.