۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۷۵۱۶۹۶
مشاور مدیر جامعة الزهرا در امور آموزشی:

برای کسب علم باید مهارت صحیح مطالعه، مباحثه، پژوهش را بیاموزیم

برای کسب علم باید مهارت صحیح مطالعه، مباحثه، پژوهش را بیاموزیم
مشاور مدیر جامعة الزهرا(س) در امور آموزشی تأکید کرد که برای کسب علم باید مهارت صحیح مطالعه، مباحثه، پژوهش را بیاموزیم و از محضر متخصصان امر بهره مند شویم.
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، همزمان با شروع نیمسال تحصیلی جدید و اعیاد شعبانیه، نشست و جلسه پرسش و پاسخ در امور آموزشی با حضور حجت الاسلام حسین تهرانی در سرای حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

در این نشست، حجت‌الاسلام‌ حسین تهرانی مشاور مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در امور آموزشی به تبیین برنامه‌های آموزشی، اهمیت و جایگاه علوم حوزوی، چالش‌های موجود در حوزه آموزشی طلاب و شیوه‌های صحیح مباحثه و مطالعه پرداخت.

حجت‌الاسلام تهرانی در این نشست، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، وجه مشترک حضرت امام حسین علیه‌السلام، حضرت امام سجاد علیه‌السلام و حضرت ابوالفضل علیه‌السلام را دعا و ارتباط بندگی با خداوند دانست و اظهار داشت: دعا را به معنای «خواستن» ترجمه می‌کنند، اما در واقع دعا خواندن است.

وی افزود: در دعا، برقراری ارتباط با خداوند مدنظر است که با برقراری این ارتباط، رابطه حقیقی عبد با مولا شکل می‌گیرد و به همین دلیل است که در فرهنگ و سیره اهل بیت علیهم السلام بر این سلاح ارزشمند تأکید شده است.

مشاور مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در امور آموزشی تصریح کرد: معارف بسیار متعالی در بطن ادعیه مشاهده می‌شود و از دعای عرفه گرفته تا ادعیه صحیفه سجادیه این نوع ارتباط‌گیری، رشد و تعالی مشاهده می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ تهرانی گفت: گمشده امروز بشر، این ارتباط و رابطه بندگی است که باید در کنار تفکر، تأمل، تعامل و تعادل با ورع و ارتباط با خدا با اخلاص مسیر تعالی را طی کرد.

وی در ادامه با قرائت حدیثی به جایگاه آموختن و عمل کردن به علم دین اشاره کرد و افزود: راه کمال دین، طلب دین و عمل به آن است و فهم دین باید با تفقه و فهم عمیق همراه باشد، بنابراین خواندن دروس حوزوی در حوزه فقه و اصول دارای اهمیت خواهد بود، چرا که شیوه استنباط از دین را به ما آموزش می‌دهد؛ به همین دلیل، مفسران، فیلسوفان و متکلمین نامدار در حوزه‌های علوم دینی ابتدا یک فقیه متبحر بوده‌اند.

مشاور مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در امور آموزشی در ادامه، بیان کرد: برای کسب علم باید مهارت صحیح مطالعه، مباحثه، پژوهش را بیاموزیم و از محضر متخصصان امر بهره مند شویم.

حجت‌الاسلام‌ تهرانی تصریح کرد: اگر این مهارت‌ها آموخته نشود، در مسیر علم آموزی به دلیل تراکم درسی و مشکلات، احتمال انحراف از مسیر یا خستگی و توقف خواهد بود.

وی به برخی طرح‌های تحولی در امور آموزشی مانند طرح آموزش پژوهش محور اشاره کرد و افزود: در مسیر تحول در امور آموزشی، آشنایی با اهمیت علوم مختلف که در متن واحدهای آموزشی گنجانده شده و نیز متون تراث و اندیشمندان قدیم و معاصر توسط اساتید برای طلاب تشریح و تبیین خواهد شد.

مشاور مدیر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در امور آموزشی به ظرفیت‌های متعدد طلاب، اساتید و دانش آموختگان در حوزه‌های مختلف ملی و بین المللی اشاره کرد و از طلاب خواست با برنامه ریزی صحیح و آموزش زبان‌های مختلف به وظایف خود در حوزه‌های مختلف تبیین، تبلیغ و گسترش دین مبین اسلام عمل کنند و ایفای نقش داشته باشند.

حجت‌الاسلام‌ تهرانی در پایان به برخی پرسش‌ها در حوزه شیوه اجرایی کردن طرح آموزش پژوهش محور، چالش‌ها و آسیب‌های موجود در این حوزه، تحول در متون و محتوای دروس، شیوه‌های تدریس اساتید، آسیب‌های ادغام آموزش طلاب خوابگاهی و روزانه، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، نیازهای طلاب برنامه کوثر، تعامل و ارتباط طلا

ارسال نظرات