۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸
کد خبر: ۷۵۷۸۴۱
آیت الله مدرسی یزدی:

۳۷ نفر از اعضای خبرگان، جدیدالورود هستند

۳۷ نفر از اعضای خبرگان، جدیدالورود هستند
عضو فقهای شورای نگهبان با بیان روند برگزاری ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری از انتخاب 37 نفر جدیدالورود به عنوان نماینده خبرگان خبر داد و این مهم را امری بی سابقه توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله مدرسی یزدی نماینده مجلس خبرگان رهبری در اولین اجلاسیه ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، با نام بردن از آیت الله سیدابراهیم رئیسی و آیت الله آل هاشم از منتخبان دوره ششم مجلس خبرگان رهبری به روح این دو شهید درود فرستاد و شرایط امروز را استثنایی توصیف کرد.

وی در نطق پیش از دستور اجلاسیه خبرگان رهبری با اشاره به فصل هشتم و اصل 107 قانون اساسی تعیین رهبر را از وظایف خبرگان دانست و افزود: تصویب قانون مربوط به تعداد، کیفیت انتخابات و سایر مقررات مربوط به خبرگان بدون هیچ ممیزی در اختیار مجلس خبرگان است و این از دقت های قانون است. مصوبات مجلس خبرگان رهبری در خصوص خود هیچ ناظری ندارد و استقلال این مجلس را نشان می دهد.

وی که به عنوان عضو فقهای شورای نگهبان در خصوص فرایند انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری سخن گفت، با اشاره به قانون تصریح کرد: اگر یکی از فقهای شورای نگهبان، نامزد انتخابات مجلس خبرگان باشد نمی تواند بر انتخابات استان نمایندگی نظارت کند و فرایند این انتخابات بر اساس قانون با دقت دنبال شد.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به برگزاری آزمون کتبی برای سنجش صلاحیت علمی نامزدهای خبرگان رهبری، بیان داشت: برگه های امتحان بدون نام فرد در اختیار دو مصحح قرار گرفت و اگر تفاوت نا مناسبی بین این دو تصحیح وجود داشت، ورقه به فرد سوم تحویل داده می شد. 

وی با اشاره به بررسی صلاحیت ها بر اساس رعایت حرمت اشخاص، بیان داشت: 5610 استعلام از 11 مرکز در جهت ارزیابی صلاحیت نمایندگان خبرگان رهبری صورت گرفت و فقهای شورای نگهبان با رعایت تقوا و بی طرفی کامل، طبق قانون تصمیم گرفتند؛ در نهایت 144 نفر به صحنه رقابت رسیده و در یک رقابت جدی 88 نفر انتخاب شدند.

آیت الله مدرسی یزدی با بیان اینکه 37 نفر از اعضای مجلس خبرگان رهبری جدیدالورود هستند، بیان داشت: بیش از 30 درصد از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری به تازگی وارد این مجلس شده که این امری بی سابقه است و همچنین در مجلس شورای اسلامی نیز 43 درصد نمایندگان جدید الورود هستند.

وی با بیان اینکه انسان های بزرگی در رقابت مجلس خبرگان رأی لازم را کسب نکردند، بیان داشت: دنیا دار تزاحم است و بزرگی کسانی که به مجلس خبرگان راه نیافتند محفوظ است و عدم کسب رأی نقیصه ای برای آنان نیست.

ارسال نظرات