۱۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۷۷۰۲۳

سمینار تطبیق فقه جعفری و شافعی در مراغه برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ سمینار علمی تخصصی تطبیق فقه جعفری و شافعی در دانشگاه پیام نور مراغه برگزار شد.
اسلام


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام حمید محمدی‌راد، استاد حوزه و دانشگاه مراغه، عصر روز گذشته در سمینار علمی تخصصی تطبیق فقه جعفری و شافعی اظهار داشت: هفته وحدت فرصتی برای تبیین نکات مشترک مذاهب اسلامی برای تعالی در مسیر هدایت شده اسلام است.

وی با بیان این‌که فرق ضاله جایی در بحث‌های تطبیقی و اشتراکات مذهبی مسلمانان ندارند، گفت: تلاش اخیر استکبار جهانی محق جلوه دادن برخی عقاید ضاله ولی با ظاهر زیبای این فرق انحرافی است.

حجت الاسلام محمدی راد در ادامه به تشریح مفاهیم وحدت از منظر اسلام پرداخت و گفت: وحدتی که باعث حذف و برکناری دیگری ‌شود؛ ایجاد تنش میان دو طرف را به همراه دارد، همه رسولان الهی از ابتدای خلقت بشریت در انتظار وحدت و یکپارچگی بوده که این مساله با متولد شدن حضرت رسول اکرم(ص) محقق شد.

وی با تاکید بر تمرکز علمای اسلام بر اشتراکات میان مذاهب اسلامی تصریح کرد: در یک دین امکان دارد چندین فقه مذهبی وجود داشته باشد؛ اما رسول و هدف آن دین مشترک است.

این استاد حوزه علمیه مراغه با بیان این‌که نباید اجازه داد تعدد در فقه مانع از وحدت شود، ادامه داد: منشا اختلاف نظر بین تشیع و تسنن در روز ولادت پیامبر اکرم(ص) تمایز علمی در نوشتن روز اصلی آن بزرگوار است که امام راحل با ابتکاری تاریخی این اختلاف نظر را فرصتی برای وحدت مسلمانان دانستند.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) با ابتکار عملی و با نام‌گذاری هفته وحدت درصدد از بین بردن اختلافات علمی ناشی از تمایزات تاریخی برآمدند که حیرت همه جهانیان را در پی داشت؛ چون دشمنان این اختلاف نظر میان شیعه و سنی را فرصتی برای تفرقه افکنی قلمداد می کردند./935/پ202/س

ارسال نظرات