۳۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۰:۱۱
کد خبر: ۸۴۴۰۷
آیت الله مصباح یزدی:

فهم توحید سخت و التزام به آن به مراتب سخت تر و دشوارتر است

خبرگزاری رسا ـ عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به مراتب توحید، برداشت و تفکر مارکسیستی از توحید را نادرست دانست و تاکید کرد: تفکر مارکسیستی وقتی سخن از توحید می گوید منظورش توحید خدایی نیست، بلکه مقصود توحید جامعه است و برای همین منظور هم شعار جامعه تراز نوین توحیدی سر می دهند.
1/ آيت الله مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه ‌آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم و عضو مجلس خبرگان رهبری، در یازدهمین شب ماه مبارک رمضان، در ادامه بحث تفسیر خطبه فدکیه، که با حضور طلاب، دانشجویان و دیگر اقشار مردمی در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، به تبیین اقسام توحید خداوند تبارک و تعالی پرداخت.

وی با بیان اینکه خداوند نوعی از معرفت خود را در درون همه انسان ها قرار می دهد خاطرنشان کرد: یک معرفت دیگر هم هست که با فکر حاصل می شود و محتوای آن بسیار روشن است.

این استاد حوزه علمیه قم، با اشاره به رابطه بین توحید و اخلاص تاکید کرد: ما وقتی شهادت به وحدانیت خداوند تبارک و تعالی می دهیم این موضوع حقیقتی دارد که آن حقیقت اخلاص است.

آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فردی که کتابی به نام توحید نوشت، تاکید می کرد که توحید از باب تفعیل است و از همین رو نتیجه گرفته بود که توحید سعی در یکی دانستن خدا است، نه وحدانیت خدا و این تفکر عین تفکر مارکسیست است.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم اظهار داشت: تفکر مارکسیستی وقتی سخن از توحید می گوید منظورش توحید خدایی نیست، بلکه توحید جامعه است و برای همین منظور هم شعار جامعه تراز نوین توحیدی سر می دهند.

آیت الله مصباح یزدی، با تبیین مراتب توحید و شرک ابراز داشت: اگر می خواهیم توحید ما کاملا خالص باشد و شائبه ای از شرک در آن نباشد، باید صفات خدا را عین ذات او بدانیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به اهمیت اخلاص در اعتقاد به وحدانیت ذات اقدس اله گفت: توحید مراتب طولی دارد، وقتی خدا را شناختیم، باید رفتار ما مطابق با اقتضای صفات الهی باشد.

آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه همه هستی از آن خدا است ادامه داد: چیزی نمی تواند در عالم هستی وجود داشته باشد، اما ارتباط با خدا نداشته باشد، ما باید قائل به توحید افعالی خدا نیز باشیم و لازمه توحید افعالی نیز این است که منشا همه خیرات را خداوند تبارک و تعالی بدانیم.

وی تاکید کرد: هر نفعی که از فردی به شخصی می رسد و یا حتی هر ضرری که به فردی از ناحیه شخص دیگری می رسد، به اراده خدا است، این مطلب یک نوع بینشی است که فهم آن سخت و التزام به آن به مراتب سخت تر و دشوارتر است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم تاکید کرد: همه عالم هستی اسباب است، بعضی از این اسباب در اختیار بشر است، ولی سبب الاسباب کس دیگری است، اگر انسان این موضوع را به درستی بفهمد، اعتقاد او قوی تر می شود و آن زمان از هیچ چیز هراس و واهمه ای ندارد.

آیت الله مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه جنگ ما برای توحید است ابراز داشت: وقتی می گوییم خدا یکی است، هم در مقام فکر و اعتقاد باید بینش و تفکر ما عمیق باشد و در مقام عمل نیز توجه و دقت کنیم که اعتقاد ما آمیخته با شرک نباشد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به آیه شریفه و «ما یؤمن اکثرهم بالله الا و هم مشرکون»خاطرنشان کرد: غالب ما توحیدمان توام با نوعی شرک است، این آمیختگی مراتبی دارد، وقتی چیزی با شرک قاطی شد از خلوص در می آید.

وی یادآور شد: توحید خالص آن است که هیچ گونه شائبه ای نه در مقام نظر و نه در مقام عمل در آن نباشد؛ متاسفانه خلوص ما بسیار کم است و آمیختگی ها و ناخالصی هایی دارد و باید سعی کنیم حداقل این آمیختگی ها را کم کنیم.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، ابراز داشت: اگر فردی بخواهد توحید خالص داشته باشد و موحد شود، صرف نفی بت ها کفایت نمی کند. /924/پ201/ج

ارسال نظرات