۰۳ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۸۴۷۷۶
استاندار خوزستان:

تحریم ها سبب تولید علم بیشتر در کشور شده است

خبرگزاری رسا ـ استاندارخوزستان اظهار داشت: در حال حاضر انگیزه دستگاه‌های اجرایی استان در زمینه مشارکت در امور پژوهشی افزایش یافته و برخی تحریم‌ها سبب شده که دستگاه‌ها به جای خرید دانش به تولید آن بپردازند.
دکتر سيد جعفر حجازي استاندار استان خوزستان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، سید جعفر حجازی، استاندار خوزستان، روز گذشته در نشست شورای پژوهش استان اظهار داشت: پرداختن به کارهای پژوهشی به ویژه در خوزستان باید به حدی برسد که به یک فرهنگ در جامعه تبدیل شود.

حجازی ادامه داد: با توجه به ابلاغیه هیأت وزیران، وظایف در نظر گرفته شده برای کارگروه پژوهشی در 8 بند تعریف شده‌ که لازم است مدیران برنامه‌های پژوهشی خود را جهت تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت که بند نخست این ابلاغیه است، تا هفته آینده تهیه و اعلام کنند.

استاندار خوزستان خاطر نشان کرد: به‌دلیل اجرا نشدن کامل برخی از طرح‌های سال‌های گذشته و تعطیلی دانشگاه‌ها از خرداد تا شهریور، نحوه اختصاص اعتبار پژوهشی از سوی دستگاه‌های اجرایی در ابتدای سال به نحوه دیگری انجام می‌شود و دستگاه‌ها مکلف می‌شوند از دو درصد اعتبارات در این زمینه یک درصد را به حوزه پژوهش و یک درصد را به حوزه فناوری اختصاص دهند.

وی با بیان این که مدتی از راه‌اندازی بانک اطلاعات پژوهشی در زمینه پایان‌نامه‌ها، مقالات و تحقیقات انجام شده می‌گذرد اما از روند پیشرفت کار در این سامانه گزارشی ارائه نشده ، اضافه کرد: نبود بانک جامع اطلاعات پژوهشی ممکن است باعث تکرار یک طرح یا کار پژوهشی و در نهایت اتلاف وقت شود لذا لازم است دستگاه‌ها با ورود به این سامانه اطلاعات را وارد کنند.

حجازی تصریح کرد: در حال حاضر انگیزه دستگاه‌های اجرایی استان در زمینه مشارکت در امور پژوهشی افزایش یافته و برخی تحریم‌ها موجب شده که دستگاه‌ها به جای خرید دانش به تولید آن بپردازند.

استاندار خوزستان افزود: امسال نیازهای پژوهشی دستگاه‌ها بیشتر شده و از دانشگاه‌ها هم انتظار همکاری بیشتری دارند، بنابراین لازم است در جلسات آینده دانشگاه‌ها ظرفیت‌های موجود خود را اعلام تا دستگاه‌ها براساس این ظرفیت‌ها نیازهای خود را مشخص کنند.

وی با تاکید بر برگزاری جلسات ماهانه کار گروه پژوهشی، اظهار داشت: حضور و غیاب در این کار گروه هم از این پس انجام می‌شود؛ همچنین علاوه ‌بر معاونان پژوهشی لازم است رؤسای دانشگاه ها هم در این کار گروه شرکت کنند.

حجازی با بیان اینکه برخی از دستگاه‌ها مانند بانک‌ها که در زمینه پژوهش فعالیت کمی دارند، باید از این پس اقدامات پژوهشی خود را به کارگروه ارائه دهند، خاطر نشان کرد: هدفمند کردن کارهای تحقیقاتی و پیگیری این اقدامات پس از تصویب آنها از دیگر مواردی است که باید در کار گروه پژوهش مورد بحث و توجه قرار گیرد.

استاندار خوزستان عنوان کرد: باید در چارچوب برنامه‌های این کارگروه، نحوه ارتباط محققان و مراکز علمی با رسانه‌ها از جمله خبرگزاری ها و مطبوعات تعریف شود و از صدا و سیما انتظار داریم که مقدمات حضور محققان در برنامه‌ها را فراهم کند./945/پ203/ص
ارسال نظرات