۱۵ شهريور ۱۳۸۹ - ۰۰:۳۷
کد خبر: ۸۵۸۱۱
آیت الله مصباح یزدی:

تکبر عامل اصلی ضلالت و گمراهی انسان است/ عدم پذیرش احکام الهی مساوی با کفر است

خبرگزاری رسا ـ عضو مجلس خبرگان رهبری، عدم پذیرش احکام الهی را مساوی با کفر دانست و تاکید کرد: ایمان به معنای امتثال اوامر و پرهیز از نواهی خدا بدون کم و کاست است؛ متاسفانه بسیاری از عوام تصور می کنند اگر به تمام احکام الهی هم عمل نکردیم، عیبی ندارد، در حالی که این تصوری باطل است.
آيت الله محمد تقي مصباح يزدي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، رییس مؤسسه ‌آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم و عضو مجلس خبرگان رهبری، یک شنبه شب، در بیست و ششمین شب از ماه مبارک رمضان، در ادامه سلسله مباحث تفسیر خطبه فدکیه، که با حضور طلاب، دانشجویان و دیگر اقشار مردمی در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، تنها راه رسیدن به سعادت را بندگی معبود یگانه دانست.

وی تکبر را مانع تواضع و فروتنی در برابر خداوند تبارک و تعالی و بزرگ ترین دشمن عبادت دانست و خاطرنشان کرد: کسانی که روحیه تکبر در وجودشان است، حاضر نیستند در برابر خدا خاشع باشند.

آیت الله مصباح یزدی، نماز را بهترین وسیله برای زدودن ریشه های تکبر ذکر و تصریح کرد: خداوند تبارک و تعالی نماز را قرار داده است تا ریشه های فساد و خودپسندی را بزداید.

وی ادامه داد: سایر عبادات این ویژگی را ندارند، هرچند همه عبادات الهی از ارزش و اعتبار بسیار خاصی برخوردار هستند؛ اما انسان با نماز و به خاک افتادن، حقارت خود را در برابر ذات اقدس اله به نمایش می گذارد.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، با بیان اینکه در نهاد و وجود انسان روح خودبزرگ بینی و تکبر ریشه دارد ابراز داشت: شیطان رجیم به قدری غرق در عبادت بود که همطراز ملائک بود، اما چون از فرمان و امر خدا سرپیچی کرد و تکبر نمود، جایگاه رفیع و برجسته خود را از دست داد و از درگاه او رانده شد.

آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: تواضع در برابر خداوند تبارک و تعالی امری است که فوق آن را نمی توان تصور کرد، در نقطه مقابل نیز هیچ چیز بالاتر از عصیان و نافرمانی معبود نیست.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم بیان داشت: ایمان یعنی امتثال اوامر و پرهیز از نواهی خدا بدون کم و کاست است؛ متاسفانه بسیاری از عوام تصور می کنند اگر به تمام احکام الهی هم عمل نکردیم، عیبی ندارد، در حالی که این تصوری باطل است.

آیت الله مصباح یزدی، با بیان اینکه در اسلام ایمانی که یک استثناء هم داشته باشد مورد قبول نیست ابراز داشت: نؤمن ببعض و نکفر ببعض بودن، همچون کفر مطلق است و اگر فردی از روی علم، حتی یکی از واجبات و احکام دین را انکار کند، گویا همه احکام را انکار کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: یا ایمان یا کفر؛ ایمان 99درصدی با ایمان صفر مساوی است، ابلیس نیز با تمام درجاتی که داشت و عباداتی که انجام داده بود، به دلیل یک نافرمانی و عدم پذیرش حکم خدا، از درگاه الهی رانده شد و جایگاه خود را از دست داد.

آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: البته ممکن است کسی که نماز نخواند و یا برخی از احکام و مسائل شرعی را انجام ندهد و روزه نگیرد، اما امید به توبه دارد، این موضوع به معنای کفر نیست.

وی با بیان اینکه عدم پذیرش احکام الهی به منزله و مساوی با کفر است تاکید کرد: آنچه کفرآور است این است که حکم الهی را قبول نداشته باشیم، عمل نکردن به احکام الهی و فرائض دینی خود معصیتی بزرگ است، اما کفر آور نیست.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه، با اشاره به فلسفه های عبادت الهی تاکید داشت: بزرگ ترین دشمن عبادت، تکبر و خودبزرگ بینی است؛ عبادت نهایت خضوع و خشوع در برابر ذات اقدس اله است.

آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: در عالم هستی کسی به درجه و مقام حضرت خاتم(ص) نیست، با این وجود چنین شخص بزرگوار و معصومی، شبانه سر به آستان دوست و سجده می گذارد و ناله می زند که خدایا مرا یک لحظه هم به حال خودم رها مکن.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: ما اینها را نمی فهمیم، اما کسانی بوده اند که این درک را داشتند؛ مرحوم حضرت آیت الله بهجت وقتی می خواست سلام پایان نماز را بیان کند، گریه گلوی ایشان را می گرفت، این عالم ربانی عظمتی را برای خداوند تبارک و تعالی درک می کرد که ما از درک آن عاجز هستیم.

وی تکبر را عامل اصلی ضلالت و گمراهی انسان دانست و گفت: اگر شخصیت رؤسای ضلال و گمراهی و ائمه کفر را بررسی و واکاوی کنیم، درخواهیم یافت که وجه مشترک همه آنها غرور است.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم بیان داشت: عامل اصلی انحراف ائمه کفر و پیشگامان ضلالت، تکبر و غرور آنها است، همین عامل افزون بر به انحراف کشاندن خود آنها، بسیاری از مردم را نیز گمراه کرده است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، سجده را بالاترین نماد حقارت در پیشگاه الهی دانست و ابراز داشت: در معامله با خدا انسان هیچ گاه ضرر نمی کند، انسان باید شب و روز به درگاه خدا سجده کند و سعادت و خوشبختی خود را از او بخواهد.

آیت الله مصباح یزدی در پایان تاکید کرد: امیدواریم به برکت انفاس قدسیه حضرت فاطمه زهرا(س)، شمه ای از این حقایق نصیب ما شود و هر از چندگاهی توفیق عبادت مقبول او نصیب ما گردد. /924/پ201/ج

ارسال نظرات