۱۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۸۶۷۰۱
عضو هیأت علمی دانشگاه رضوی:

سخنان ائمه اطهار قابلیت تطابق با اعصار گوناگون را دارد

خبرگزاری رسا _ استاد دانشگاه مشهد ائمه اطهار(ع) را کارشناسان حقیقی هستی دانست و گفت: انسان باید همیشه متناسب با شرایط زمان و البته مبتنی بر اصول و عقاید خود حرکت کند، سخنان ائمه اطهار(ع) قابلیت تطابق با نیازهای هر زمان را دارد و منحصر به زمان خاصی نیست.
حجت الاسلام جهانگيري
حجت الاسلام محسن جهانگیری، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد در خصوص شخصیت امام جعفر صادق(ع) گفت: ایشان شیخ الأئمه نام گرفته اند چراکه از نظر سنی عمر بابرکتشان بیشتر از سایر امامان بوده و از سوی دیگر با توجه به وضعیت حکومت وقت، فرصت بسیار خوبی برای بیان معارف و احکام دین داشتند؛ از این رو روایات فروانی از ایشان در اختیار شیعیان قرار گرفت به گونه ای که مذهب ما را شیعه جعفری نیز می نامند.

وی توسعه معارف تشیع را مهمترین ویژگی عصر امام ششم عنوان کرد و افزود: چون تا پیش از زمان ایشان فرصت شرایط چندانی برای ائمه اطهار(ع) فراهم نمی شد که ویژگی های و خصوصیات مکتب شیعه امامیه را مطرح کنند اما در عصر امام صادق(ع) این امکان فراهم شد و هزاران نفر از کسانی که در آن زمان راوی حدیث بودند در مکتب ایشان تلمذ می کردند؛ از این رو معارف مکتب شیعه توسعه پیدا کرد و حتی بزرگان مکاتب چهارگانه اهل سنت مستقیم یا باواسطه از شاگردان ایشان بوده اند.

حجت الاسلام جهانگیری تصریح کرد: هرچند که شیعه از زمان خود پیامبر(ص) با معرفی امیر مؤمنان(ع) و شیعیان وجود داشته؛ اما چون معرفی معارف عالی شیعه در زمان امام صادق(ع) به شکلی گسترده صورت گرفته است ایشان به نام رییس مکتب جعفری شهرت یافته اند.

استاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی در ادامه با اشاره به توصیه ها و دستورالعمل های حضرت صادق(ع) یادآور شد: اهل بیت(ع) در سخنانشان جامعه ای را ترسیم می کنند که در آن انسان ها در ضمن ارتباط با خالق هستی و بهره گیری از تک تک لحظات عمر، لبریز از محبت و صفا و تعاون با یکدیگر هستند؛ بنابر این اگر سخنان و رهنمودهای ایشان تبیین شود جامعه ای ساخته می شود که انسان ها شناخت جایگاه واقعی خود زندگی خواهد کرد.

عضو گروه پژوهشی فقه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان با بیان این‌که ائمه اطهار(ع) کارشناسان حقیقی عالَم هستند، خاطرنشان کرد: خداوند متعال ایشان را به عنوان هادیان ما قرار داده که اگر رهنمودهای‌شان را مورد عمل قرار دهیم نسخه ای از مدینه فاضله در این جهان هم تحقق خواهد یافت.

حجت الاسلام جهانگیری گفت: عبدالله بن جندب یکی از اصحاب بزرگ امام صادق(ع) است که محضر امام باقر(ع) را نیز درک کرده و مورد وثوق و دارای جایگاه ویژه در نزد معصومین(ع) است، در تحف العقول آمده است امام صادق(ع) خطاب به وی می فرمایند: ای پسر جندب، کسی که دنبال برآوردن حاجت برادر دینی خود است همچون کسی است که بین صفا و مروه سعی می کند و هرلحظه او عبادت پروردگار است و اگر موفق شود همچون شهیدی است که در راه خدا در جنگ بدر به خون خود آغشته شده است.

وی ادامه داد: امام(ع) در جایی دیگر می فرمایند خدا هیچ امتی را عذاب نکرده مگر در وقتی که آن ها نسبت به فقرایشان سستی ورزیده و بی اعتنایی کردند یعنی اگر در جامعه مردم به فکر یکدیگر نباشند و حق فقرا راعایت نشود امام(ع) هشدار می دهد که از قوانین حتمی الهی است که آن ملت گرفتار عذاب خواهند شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه رضوی ابراز داشت: ایشان همچنین می فرمایند«خوابت را در شب کم کن و صحبت کردنت را در روز» زیرا در بدن انسان هیچ عضوی ناسپاس تر از چشم و زبان نیست و هرچقدر خدمت کنی باز هم طلبکار بوده و تقاضا دارند، با خواب زیاد عمر انسان تلف شده و نمی تواند به وظایف انسانی خود برسد و سبب فقر انسان در روزی می‌شود که مردم به اعمالشان محتاجند.

وی افزود: انسان باید همیشه متناسب با شرایط زمان و البته مبتنی بر اصول و عقاید خود حرکت کند، سخنان ائمه اطهار(ع) قابلیت تطابق با نیازهای هر زمان را دارد و منحصر به زمان خاصی نیست./930/ت302/س
ارسال نظرات