۰۵ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۸۸۸۶۲
آیت الله مکارم شیرازی:

شایعه پراکنی در جامعه حرام است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله مکارم شیرازی پخش شایعه بی پایه و اساس در جامعه را حرام دانست و با انتقاد از شایعه پراکنی برخی از افراد گفت: امیداورم همه ما مراقب باشیم و در مسیر خاص دشمن قرار نگرفته تبدیل به ابزار دست آنها نشویم.
آيت الله مکارم شيرازي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید پیش از ظهر چهارشنبه در آغاز درس خارج فقه خود که با حضور طلاب و روحانیان در مسجد اعظم قم برگزار شد در ادامه مباحث اخلاقی آداب معاشرت حدیثی از امام صادق (ع) را قرائت کرد و گفت: کسی که درباره مسلمانی هر آنچه شنید و دید را نقل کند برای او عذابی دردناک است.

وی اظهار داشت: یکی از مسائلی که در جوامع امروز بسیار پر رنگ است استفاده از جنگ روانی برای از پای در آوردن رقیب و شکستن روحیه او است، اینها برای اینکه طرف مقابل را با شکست مواجه کنند از ابزار جنگ روانی استفاده می کنند و کاری می کنند که روحیه طرف مقابل شکسته شود آن وقت او قدرت مقاومت را از دست می دهد.

این مرجع تقلید جنگ روانی را از جمله حربه های دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران دانست و با بیان اینکه ایران هراسی از جمله نقشه های دشمنان است خاطر نشان کرد: برخی از کشور ها برای جنگ روانی و ترساندن ایران می گویند گزینه نظامی نیز روی میز است.

وی ادامه داد: دشمنان ما برای اینکه کشورهای همسایه را از ایران بترسانند می گویند ایران تبدیل به یک قدرت عجیبی در خاورمیانه شده و این تهدیدی برای همسایه ها است، آنها می خواهند با به راه انداختن جنگ روانی همسایه های ما را بترسانند.

این مرجع تقلید گفت: بعضی از جراید و رسانه ها نیز تصور می کنند اینها از ما تعریف می کنند و با خوشحالی این مطالب را نقل می کنند در حالی که هدف آنها ترساندن دیگران از جمهوری اسلامی ایران است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی پخش شایعات بی پایه و اساس را از دیگر ابزارهای جنگ روانی عنوان کرد و گفت: این مساله در عصر ما که وسایل ارتباط جمعی گسترش زیادی پیدا کرده بیشتر کاربرد دارد و با این وسیله می خواهند اذهان مردم را مشوش کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به آیات و روایاتی در مذمت شایعه پراکنی اظهار داشت: در زمان پیامبر، منافقین درباره یکی از همسران پیامبر شایعه ای را پخش کردند که آیاتی از قرآن مجید نازل شد و حدود بیست آیه درباره این مساله می گوید و کسانی که ندانسته در مسیر این شایعه واقع شدند را توبیخ می کند.

وی با بیان اینکه برای شایعه پراکنان عذاب شدیدی در دنیا و آخرت است، گفت: شایعه پراکنان افزون بر عذاب اخروی در دنیا نیز گرفتار می شوند و باید توجه داشت ریختن آبروی فرد مسلمان و تشویش اذهان عمومی مساله کمی نیست.

این مرجع تقلید بیان داشت: آنهایی که اخیرا آمده اند و شایعاتی را درباره زنان پیامبر (ص) مطرح کرده اند آیا آیات قرآن را نخوانده اند؟ من نمی دانم اگر به خود آن شخص بگویند همسر تو چنین و چنان است آیا خودش ناراحت نمی شود.

وی اضافه کرد: وقتی همسر پیامبر را زیر سئوال می برند این توهین به خود پیامبر نیز هست، برخی ها به گمان خود می خواهند جایی را اصلاح کنند اما پیامبر را خراب می کنند.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه شایعه پراکنی آثار بسیار منفی دارد ابراز داشت: گاهی دوستان یک جریان خودشان عامل پخش شایعه دشمن می شوند و متاسفانه این شایعات را از طرق مختلف در همه جا منتشر می کنند و به تدریج همه جا را فرا می گیرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با انتقاد از پخش شایعات بی پایه و اساس از سوی برخی افراد ، شایعه پراکنی را امری حرام دانست و تاکید کرد: وقتی یک حادثه ای مشکوک است و شایعه آن در جایی نقل شد ما نباید بدون تحقیق آن را منتشر کنیم و به عنوان این که می گویند، این شایعه را در هر جا و مکانی نقل کنیم. اینها حرام است.

وی تصریح کرد: نه تنها نباید مساله معلوم الکذب را نقل کرد بلکه هر آنچه مورد یقین انسان هم است نباید آن را نقل کرد؛ اگر در یک گوشه و یا شهری کار خلاف و یا فحشایی صورت گرفت نباید آن را منعکس کنیم زیرا در اشاعه و پخش این مسائل و شایعات مفاسد بسیاری نهفته است.

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم در پایان بیان داشت: امیدوارم مردم دوستان و همه ما مراقب باشیم و در مسیر خاص دشمن قرار نگیریم و کاری کنیم که تبدیل به ابزار دست دشمنان نشویم.

وی افزود: نباید هر مطلبی را منتشر کرد حتی آنچه را می شنویم و می بینیم اگر به ضرر جامعه است آن را نباید منعکس کنیم افشاگری جای مخصوص خود را دارد./924/پ202/ج

ارسال نظرات