۱۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۸۹۹۴۳

نگاهی به فعالیت مرکز علوم اسلامی باب الحوائج اهواز

خبرگزاری رسا ـ مدیر مرکز علوم اسلام باب الحوائج اهواز فعالیت‌های علمی و فرهنگی این مرکز را تشریح کرد.
مدرسه علميه،‌ حوزه علميهحجت الاسلام امین ذوالفقاری، مدیر مرکز علوم اسلام باب الحوائج اهواز، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با ارائه گزارش از این فعالیت های این مرکز، از مهم ترین برکات نظام جمهوری اسلامی ایران را آشنایی نسل جوان و نوجوان با تعالیم دینی عنوان کرد و اظهار داشت: نسل جوان علاقه و شور و نشاط خاصی نسبت به فراگیری معارف الهی دارد اما متاسفانه زمینه و فضای مناسبی که تمامی گروه های جامعه اعم از دانشجویان و شاغلین به کسب چنین معارفی بپردازند وجود نداشت و دوره هایی که مساجد و نهادهای فرهنگی دانشگاه ها برگزار می کردند پاسخگوی این نیاز نبود از این رو بر آن شدیم تا مرکزی جامع در این زمینه تاسیس کرده و به این نیاز جامعه پاسخ مثبت دهیم.

حجت الاسلام ذوالفقاری، ادامه داد: دوره های معارف اسلامی و علوم الهی که مبنای عقلی و شرعی دارند تا کنون منحصر به دروس حوزوی بودند و فقط طلاب به فراگیری این علوم مشغول بودند و اگر کسی طلبه نمی شد از فراگیری این علوم باز می ماند از این رو درخواست های بسیار زیادی از سوی دانشجویان مطرح می شد و در خواست فراگیری این علوم در کنار دروس دانشگاهی خود بودند و رغبت و تمایل زیادی جهت یادگیری معارف اسلامی و علوم الهی از خود نشان می دادند.

مدیر مدرسه علمیه باب الحوائج (ع) اهواز افزود: قشر دومی که جهت فراگیری این علوم ابراز تمایل کردند شاغلینی بودند که فرصت حضور در حوزه های علمیه را پیدا نکرده بودند و یا به دلیل بالا رفتن سن و سال شان و تشکیل خانواده نمی توانستند کسب و کار خود را رها کنند و در حوزه های علمیه به تحصیل بپردازند؛ از این رو اول مهر ماه امسال مقارن با تاسیس حوزه علمیه باب الحوائج(ع) مرکز علوم اسلامی باب الحوائج(ع) تأسیس شد.

حجت الاسلام ذوالفقاری، مرکز علوم اسلامی باب الحوائج را شکل تکوین یافته دوره های علوم اسلامی خواند که پیش از این برای دانشجویا برگزار می شد و خاطر نشان کرد: قبل از تاسیس مرکز دوره های علوم اسلامی در سطح دانشجویان برگزار می کردیم اما احساس کردیم این دوره ها برای دانشجویان و حتی شاغلین کافی نیست و باید جهت فراگیری علوم اسلامی همان دروس حوزوی را به آنها آموخت.

این استاد حوزه علمیه، با اشاره به سابقه برگزاری دوره های علوم و معارف اسلامی در قالب دوره های اندیشه اسلامی و حوزه های دانشجویی، بیان داشت: در برخی از شهر های کشور همچون تهران حوزه های دانشجویی وجود دارد که دارای شباهت هایی با مرکز علوم اسلامی باب الحوائج است و و برخی دانشگاه ها نیز همچون حوزه علوم اسلامی دانشجویی شهید بهشتی در قریب به 20 استان کشور به چنین فعالیتی مشغول هستند اما پس از بررسی های انجام شده احساس کردیم دروس دارای جامعیتی که مد نظر ماست نمی باشد و با توجه به اینکه دانشجویان ما که ثمرات فعالیت مساجد هستند از سایر نقاط کشور از لحاظ فراگیری علوم اسلامی جلوتر هستند، چنین دوره هایی کافی نبود.

حجت الاسلام ذوالفقاری، با اشاره به شباهت آموزش های مرکز علوم اسلامی باب الحوائج با دوره های اندیشه اسلامی، ابراز داشت: ظاهر تدریس ما بسیار شبیه به دوره های اندیشه اسلامی است با این تفاوت که دروس و متون تدریس ما همان کتب حوزوی است و از ادبیات شامل صرف و نحو گرفته تا علوم معقول همچون منطق ، فلسفه و فقه هم به صورت ابتدایی و رساله ای و هم بصورت استدلالی، در این مرکز تدریس شده وبه مباحثه گذاشته می شود.

مدیر مرکز علوم اسلام باب الحوائج اهواز، با اشاره به ضرورت فراگیری علوم دینی به صورت مستدل و مبنایی در تمام اقشار جامعه خاطر نشان کرد: شبهات اعتقادی بسیاری در سطح جامعه وجود دارد و اگر مردم دین را به صورت مبنایی فرا نگیرند نمی توانند به این شبهات پاسخ گویند و حتی برای شبهات اولیه خود نیز باید به روحانیان مراجعه کنند و همین مسئله و تأخیری که در پاسخ به شبهه بوجود می آید سبب تقویت آن می شود.

وی افزود: مرکز علوم اسلامی باب الحوائج کلاس ها و متون درسی خود را به گونه ای تنظیم کرده است تا دانش پژوهان این مرکز به واسطه حضور در این کلاس ها بتوانند دین را به صورت اصولی و مبنایی فرا گیرند.

حجت الاسلام ذوالفقاری، با اشاره به ساختار تشکیلاتی مرکز علوم اسلامی باب الحوائج بیان داشت: این مرکز دارای سه بخش آموزش، تهذیب و اداری مالی می باشد.

وی افزود: بخش آموزش این مرکز از سه بخش مجزا تشکیل شده است یک بخش ویژه دانش پژوهان نیمه وقت و بخش دوم ویژه دانش پژوهان پاره وقت است کهاز جمله وظایف آنها تعیین استاد و برگزاری کلاس‌های است.

مدیر مرکز علوم اسلامی باب الحوائج(ع) اهواز ادامه داد: بخش دیگر آموزش، بر رشد علمی دانش پژوهان مرکز نظارت می کنند و مسائل کلان و روند آموزشی این مرکز را برنامه ریزی می کند.

وی با اشاره به وظایف و مسؤولیت های بخش اداری و مالی بیان داشت: این بخش ضمن انجام امور معول اداری به وضعیت مالی دانش پژوهان نیز رسیدگی می کند تا در مسیر تحصیل آنها خللی وارد نشود.

حجت الاسلام ذوالفقاری، با اشاره به چگونگی برگزاری کلاس‌های این مرکز بیان داشت: مرکز علوم اسلامی باب الحوائج در دو شاخه نیمه وقت برای و پاره وقت به دانش پژوهان خود دروس دینی و حوزوی را آموزش می دهد.

وی افزود: در شاخه نیمه وقت چهل دانشجو دو روز در هفته بعد از نماز ظهر به مدت سه تاچهار ساعت به تحصیل مشغول می شوند و در شاخه پاره وقت نیز 20 نفر شاغل قرار دارد و کلاس های آنها چهار روز در هفته پس از نماز مغرب و عشا به مدت یک ساعت برگزار می شود.

مدیر مرکز علوم اسلامی باب الحوائج اهواز، با اشاره به حضور دانش پژوهان این مرکز در فعالیت های فرهنگی، اظهار داشت: تمام دانش پژوهان این مرکز حضوری فعالی در مساجد و فعالیت های فرهنگی دارند و یکی از شرایط پذیرش در این مرکز تایید صلاحیت اخلاقی فرد از سوی امام جماعت مسجد محل فعالیت و اثر بخش بودن آن فرد در فعالیت های مسجد است از این رو تمام دانتش پژوهان این مرکز از عناصر فعال فرهنگی می باشند.

حجت الاسلام ذوالفقاری، تأسیس مرکز علوم اسلامی باب الحوائج(ع) اهواز را از ابتکارات آیت الله موسوی جزایری عنوان کرد و ابراز داشت: به دلیل عدم وجود حوزه علمیه بلند مدت در کوی انقلاب اهواز، آیت الله موسوی جزایری پیشنهاد تاسیس این مرکز را دادند تا دژ مستحکمی برای اسلام و مرکزی برای جذب و رشد جوانان و افراد اثر گذار جامعه، در این منطقه پایه ریزی شود.

وی افزود: در حقیقت این مرکز با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر ایجاد تحول در حوزه های علمیه، با هدف محقق ساختن امر معظم له و مسلح کردن افراد جامعه به علوم روز و فنون و مهارت های فرهنگی و اجتماعی پایه ریزی شد.

مدیر مرکز علوم اسلامی باب الحوائج اهواز، ادامه داد: حوزه های علمیه همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند، وظیفه دارند تئوریسسین نظام اسلامی باشند یعنی منبع فکری نظام و ارائه دهنده نظریاتی باشند که قرار است در نظام اسلامی به اجرا گذاشته شود.

حجت الاسلام ذوالفقاری، ادامه داد: حوزه های علمیه باید اتاق فکر نظام جمهوری اسلامی باشند زیرا با توجه به اینکه طلاب و روحانیان ارتباط تنگاتنگی با متون الهی دارند اندیشه آنها در معارف الهی پخته شده است و می توانند مبانی دینی را به خوبی استخراج کرده و با ارائه راه حل های علمی و شرعی مسائل و مشکلاتی که در امور اجرایی کشور وجود دارد را بر طرف کنند.

وی افزود: حوزه های علمیه باید به حدی برسند که تمام اقشار، جریانات و افکار جامعه رشد داده و بالنده کنند تا از این طریق بتوانند در تمام زوایا و ابعاد زندگی مردم چه فردی و چه اجتماعی و اداره صحیح حکومت اثر گذار باشند./945/ز503/س
ارسال نظرات