۲۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۷
کد خبر: ۹۰۱۴۸
رییس جامعةالمصطفی العالمیه:

شهید صدر پیشگام اسلامی‌سازی علوم انسانی و اجتماعی بود

خبرگزاری رسا ـ رییس جامعةالمصطفی العالمیه با بیان این‌که شهید صدر پیشگام اسلامی‌سازی علوم انسانی و اجتماعی بود، خواستار به کار بردن روش نظام‌سازی و تفسیر شهید صدر در موضوعات مدیریت، اقتصاد و جامعه‌شناسی شد.
حجت الاسلام اعرافي


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رییس جامعةالمصطفی العالمیه با بیان این‌که شهید صدر متفکری نوآور و مبدع بود در حالی که این ابداع و نوآوری هرگز به مرز بدعت و انحراف از مبانی اسلام نرسید، گفت:‌ همواره نوآوری و ابداع در گفته‌ها، نوشته‌ها و اثرات شهید صدر مشاهده می‌شود.

وی که پیش از ظهر امروز در همایش بررسی اندیشه‌های کلامی فلسفی شهید صدر سخن می‌‌گفت، ابراز داشت: نوآوری‌های شهید صدر در چارچوب اصول و ضوابط دقیق فلسفی کلامی و براساس مناهج دقیق فقهی استوار است.

رییس جامعةالمصطفی العالمیه در ادامه نوآوری‌های این اندیشمند کم‌نظیر معاصر را به سه سطح نوآوری‌های شکلی، تنظیمی و تبویبی، نوآوری‌های محتوایی و نظریه‌های نو و جدید و نوآوری‌ها و ابداعات همراه با اصالت و اتقان در روش‌های استنباط علوم تقسیم کرد و به توضیح هر سطح پرداخت.

وی با بیان این‌که فقه امروز شیعه که در قالب و چارچوب شرایع تنظیم شده، از لحاظ تبویب و تنظیم، شیوه و شکل در طول تاریخ، تحول بسیاری پیدا کرده است، اظهار داشت: شهید صدر در بسیاری از تنظیم‌ها و شکل ارائه مباحث نیز نوآور بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود به آثار، مقالات و کتاب‌های شهید صدر اشاره کرد و با بیان این‌که آثار این شهید در شکل و تنظیم مباحث یک نوآوری و با اصالت، عمق و دقت همراه و همگام است، گفت: نوآوری‌های عمیق که در آرا و اندیشه‌های جدید شهید صدر وجود دارد، در مباحث کلامی، تاریخی و مانند آن قابل مشاهد است.

وی با بیان این‌که شهید صدر نوآوری است که نوآوری او با اتقان و اصالت در آمیخته و هیچ‌یک از این دو رکن و عنصر به دیگری لطمه نمی‌زند، خاطرنشان کرد: شهید صدر در مناهج، روش‌ها و اندیشه‌های کلامی که در ساحت‌های وسیعی اثر می‌گذارد، اهل ابداع است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، افزود: شهید صدر در پایه‌های افکار دینی و اسلامی یعنی مبانی، روش‌ها و متدولوژی‌های استنباطی و اجتماعی منهجیت‌های جدید و ابتکارات روشی بنیادی دارد.

وی همچنین به نظام‌سازی‌های شهید صدر اشاره کرد و با بیان این‌که استخراج این نظام‌ها بیش از این‌که بحثی کاملاً فقهی باشد، بُعد مهم کلامی دارد و مبتنی بر پیش فرض‌های مهمی است، گفت: وی هرگز نخواست نظام‌پردازی کند، بلکه نظام‌هایی را از متون اسلامی کشف کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این‌که شهید صدر پیشگام اسلامی‌سازی حوزه علوم انسانی و اجتماعی است، تصریح کرد: شهید صدر با ابداع نظام‌های اسلامی و تأکید بر تفسیر موضوعی در قلمروی فقهی و معارف دیگر، تحول بزرگی در علوم کلامی و انسانی ایجاد کرد.

وی خواستار به کارگیری روش نظام‌سازی و تفسیر شهید صدر در موضوعات مدیریت، اقتصاد و جامعه‌شناسی شد و گفت: تنها اجرای این دو شیوه شهید صدر در علوم انسانی، برای این‌که دچار انحراف نشویم و اسلام‌سازی درستی انجام دهیم، کافی است. /920/پ201/ص

ارسال نظرات